قتل جمعیت زیادی از ایرانی‌ها در طبقه متوسط

منبع: برترین ها

81

1400/9/3

06:53


طبقه متوسط عمدتا محصول جامعه مدرن است و از لابه لای مناسبات اجتماعی و اقتصادی آن شکل می‌گیرد و به آن دسته از گروه‌ها و اقشار اجتماعی گفته می‌شود که مابین صاحبان قدرت و ثروت و افراد فاقد قدرت و ثروت قرار می‌گیرد.

برترین‌ها: طبقه متوسط عمدتا محصول جامعه مدرن است و از لابه لای مناسبات اجتماعی و اقتصادی آن شکل می‌گیرد و همواره در بزنگاه های اجتماعی و سیاسی نقش پررنگی ایفا می‌کند. طبقه متوسط به آن دسته از گروه‌ها و اقشار اجتماعی گفته می‌شود که مابین صاحبان قدرت و ثروت و افراد فاقد قدرت و ثروت قرار می‌گیرد. هرچند لازم به یادآوری است که هنوز تعریف مشخصی درباره طبقه متوسط در همه کشور‌ها وجود ندارد. چون به دلیل گوناگونی شرایط هر جامعه، تعریف این طبقه از جامعه تا جامعه متفاوت است. وضعیت آشفته‌ی تورم این روزها، افزایش شدید قیمت‌ها در هر لحظه و نبود امنیت اقتصادی باعث از بین رفتن طبقه متوسط جامعه ایران شده. حذف طبقه متوسط از جامعه ایرانی چیزی نیست جز انفعال و سرخوردگی‫ای که هرچند در کوتاه مدت ممکن است منجر به عصیان نشود اما درنهایت جامعه را دچار آشفتگی و خشونت روزافزون می‫‌کند.

قتل جمعیت زیادی از ایرانی‌ها در طبقه متوسط

کاربری در این باره نوشت: انحلال طبقه متوسط خطرناک‌ترین پدیده‌ای است که در حال وقوع است و جامعه را به اقلیتی مرفه و اکثریتی مسکین تبدیل می‌کند. تورم بالای مداوم، هم زیست امروز مردم را دشوار می‌کند، هم هر گونه برنامه‌ریزی و امیدشان در باره فردا را از بین می‌برد. بدون طبقه متوسط، جامعه مدرن وجود ندارد.

کاربر دیگر نوشت: دکتر هاشم پسران، دکتری اقتصاد از دانشگاه کمبریج و استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مؤثرترین راه ِدرهم کوبیدن طبقه متوسط این است که آن‌ها را بین دو سنگ آسیاب «تورم» و «مالیات» قرار دهند، طبقه متوسط که نابود شود، همه چیز فرو خواهد ریخت و طبقه متوسطی دیگر باقی نمی‌ماند تا کتاب به دست بگیرد، سفر کند، یاد بگیرد، یاد بدهد یا اینکه حامل ارزش‌های دموکراتیک و فرهنگ باشد. اکنون جامعه ایران می‌رود که تقسیم شود بین دو طبقه: فرادستان و فرودستان. این بسیار خطرناک است. اوّلی را غرور کور کرده است، دوّمی را کینه و عقده. طبقه فرادستان می‌ترسند و روز به روز محافظه کارتر می‌شوند. طبقه فرودستان هم خشمگین شعله انتقام در دلش زبانه می‌کشد و مترصد حمله است.

دیگری نوشت: شما یادتون نمیاد یه روز یه طبقه اجتماعی بود به اسم طبقه متوسط. زندگی نرمالی داشتن، یه ماشین کره‌ای ۲۰۰ میلیونی سوار میشدن سالی، دوسالی یه سفر خارجی دور و بر میرفتن، نه غم بی پولی داشتن نه حرص مال اندوزی. اصلا براشون مهم نبود دلار چنده! سکه چنده! یادش بخیر

قتل جمعیت زیادی از ایرانی‌ها در طبقه متوسط

کاربر دیگر نوشت: اگر حال و روز طبقه متوسط اینه، طبقه پایین دارن چیکار میکنن؟! فکر کنم دارن آماده کفن شدن میشن. درضمن، جوانان تحصیل کرده تازه فارغ التحصیل شده با حقوق ۴ میلیونی در کدام دسته قرار میگیرن؟

کاربری با اشاره به فیش‌های حقوقی نوشت: دیروزدوستی می‌گفت بعضی از معلمان حق التدریسی ۱میلیون تومان دریافتی دارند! باورش سخت است، اما امروز باورکردم که تصمیم گرفته اند با قربانی کردن طبقه‌ی متوسط، کشور را به دودسته‌ی دارا‌ها و ندار‌ها تقسیم کنند! فیش حقوقی مدیران #پتروشیمی_امیرکبیر هم تاییدیه اش!

کاربر دیگر نوشت: حتی اون مدیر پتروشیمی امیرکبیر که حقوق ۲۰۰ میلیونی گرفته اگر یک ریالش رو هزینه نکنه حداقل ۴ سال طول میکشه در مرکز تهران صاحب یک خانه بشه! حالا یک کارگر، کارمند، یک جوان در آستانه ازدواج چند درصد این آدم درآمد دارد؟! واقعیت‌های جامعه دارد زندگی طبقه متوسط به پایین را نابود میکند.

قتل جمعیت زیادی از ایرانی‌ها در طبقه متوسط

کاربر دیگر نوشت: نگرانی از سقوط طبقه متوسط نه بخاطر از دست رفتن یک سبک معاش که بخاطر از بین رفتن یک طبقه فکری ست. اصلا نمیشودکه طبقه متوسط وجود نداشته باشد چرا که بیماری اقتصادی به از دست رفتن سرمایه عده‌ای منجر می‌شود که لاجرم به طبقه متوسط ملحق می‌شوند. لکن تفکر تفکرشان سالم و میانه رو نخواهد بود.

کاربر دیگر این طور نوشت: تورم به ناامیدی و دومی به بی‌آیندگی دامن می‌زند. طبقه متوسط دارد بین دو دهنه تورم و ناامیدی ذوب می‌شود. تقریبا تو ایران قشر متوسط به حداقلی‌ترین سطح ممکن خودش رسیده و حجم دوقطبیِ جامعه بیشتر شده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو