کمبود این مواد مغذی باعث پرخوری می‌شود

منبع: فوت و فن

81

1400/9/3

09:25


کمبود این مواد مغذی باعث پرخوری می‌شود

اگر نمی‌توانید در مقابل خوردن مقاومت کنید، نگران نباشید اراده شما ضعیف نیست. ظاهراً کمبود یک سری مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شوند هر چیزی از پنیر و گوشت گرفته تا شکلات و سیب‌زمینی سرخ‌کرده هوس کنید. برخی افراد معتقدند زمانی که هوس خوردن چیزی را می‌کنید، یعنی بدن به آن ماده غذایی نیاز دارد؛ اما این باور درست نیست. بدن الزاماً مواد غذایی موردنیاز خود را هوس نمی‌کند.
در ادامه کمبود مواد مغذی مؤثر در اشتها را به شما معرفی کرده‌ایم.

کمبود کلسیم و منیزیم
اگر سطح این دو ماده معدنی در بدن پایین باشد، هوس شکر و نمک خواهید کرد. سطح پایین منیزیم باعث می‌شود هوس شکلات بکنید. هم استرس و هم خوردن شکر باعث می‌شود کلسیم و منیزیم بدن کاهش یابد. این امر منجر به تشدید هوس‌ها شده و باعث می‌شود به فردی تبدیل شوید که به هنگام استرس، هوس خوردن می‌کند.
برای رفع کمبود کلسیم، از لبنیات مانند ماست، کفیر و پنیر، ماهی ساردین به همراه استخوان و سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ استفاده کنید. برای تأمین منیزیم موردنیاز بدن از مغز میوه‌ها، دانه‌ها، پوست سیب‌زمینی، لبنیات و کلم بروکلی بهره ببرید.

کمبود ویتامین‌های گروه بی
ویتامین‌های گروه بی مهم هستند؛ زیرا به بدن کمک می‌کنند با استرس مقابله کند. ویتامین‌های بی مانند بی ۱ و بی ۵ باعث می‌شوند غدد فوق کلیوی به خوبی کار کنند و ویتامین بی ۶ و بی ۹ به تشکیل فرارسان‌های عصبی خاص کمک می‌کنند که روحیه را تنظیم کرده و باعث می‌شود حس خوبی داشته باشید. در زمان‌های پراسترس، بدن از این ویتامین‌ها به سرعت استفاده می‌کند و باعث می‌شود تحت تأثیر عوارض جانبی استرس مانند هوس خوردن قرار بگیرید. مواد غذایی دیگری که باعث کاهش سطح ویتامین‌های بی می‌شوند، عبارت‌اند از کافئین، الکل، شکر فرآوری شده و داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری.
برای تأمین ویتامین‌های گروه بی از انواع گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات، سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ، موز، سیب‌زمینی، آووکادو، زرده تخم‌مرغ، مرغ، ماهی سالمون و ماست تغذیه کنید.

کمبود روی
سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. کمبود روی نقش مهمی در هوس خوردن ندارد؛ اما روی حس چشایی تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود شکر و نمک بیشتری در غذاهای خود استفاده کنید.
برای تأمین این ماده معدنی مواد غذایی همچون صدف، خرچنگ، جگر، گوشت سیاه مرغ، تخم‌مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

کمبود آهن
کمبود آهن در میان زنانی که در آستانه یائسگی قرار دارند و گیاهخواران بیشتر مشاهده می‌شود. این کمبود باعث می‌شود هوس گوشت کنید.
برای تأمین آهن موردنیاز بدن، گوشت، مرغ و حتی ماهی بخورید. منابع گیاهی آهن بلافاصله توسط بدن استفاده نمی‌شوند؛ اما بهترین منابع گیاهی آهن عبارت‌اند از میوه‌های خشک، بادام‌هندی، تخم کدوحلوایی، لوبیاجات و غلات غنی‌شده با آهن. برای این که آهن بیشتری جذب شود، این مواد غذایی را همراه با منابع ویتامین سی مانند اسفناج بخورید.

کمبود امگا ۳
کمبود این اسید چرب ضروری باعث هوس پنیر می‌شود. نوع EPA و DHA امگا ۳ که بهترین نوع محسوب می‌شوند، برای مقابله با هوس پنیر مناسب هستند.
این نوع امگا ۳ در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. حتی تخم‌مرغ‌هایی که از مرغ‌های مرغزار به دست آمده‌اند که مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، به ازای هر تخم‌مرغ حدود ۶۰۰ میلی‌گرم امگا ۳ دارند. این میزان برای تأمین یک‌سوم نیاز روزانه شما کافی است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو