بررسی انواع یقه مانتو و کاربرد متفاوت آن

بررسی انواع یقه مانتو و کاربرد متفاوت آن


منبع: فوت و فن

448

1400/9/3

09:37


بررسی انواع یقه مانتو و کاربرد متفاوت آن

خرید مانتو برای خانم ‌ها اهمیت زیادی دارد و بطور کلی بهتر است خرید لباس زنانه با توجه به فرم اندام انجام شود تا ظاهر، مرتب و آراسته باشد. اگر می ‌خواهید در بیرون از منزل ظاهر شیک و مرتبی داشته باشید، باید بدانید چه مانتویی مناسب اندام شما است. با توجه به تنوع زیاد طرح، رنگ و مدل مانتوها، بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید تا بتوانید خرید مانتو ارزان و مناسبی داشته باشید. یکی از این نکات یقه مانتو است که نقش مهمی در زیبایی آن دارد. با این مطلب از سایت دیزی بست همراه باشید تا با انواع یقه مانتو و کاربردهای متفاوت آن آشنا شوید.

اهمیت یقه در لباس

شاید بتوان گفت که یقه بیشترین تأثیر را در زیبایی و ظاهر لباس دارد. یقه لباس علاوه بر تأثیری که در ظاهر لباس دارد، روی اندام و چهره نیز تأثیرگذار است؛ برای مثال یقه لباس می ‌تواند افراد را چاق تر، لاغرتر یا کشیده تر نشان دهد. وقتی پارچه ‌ای خریده و آن را به خیاط می ‌سپاریم، قبل از هر چیز درباره مدل یقه از شما سؤال می شود. گاهی یک خیاط ماهر از پارچه‌ ای ساده و بدون طرح لباسی اصولی و زیبا شکل داده که در ظاهر ما نیز تأثیری مثبت خواهد گذاشت. تعیین یقه مناسب به عوامل مختلفی مانند شکل، صورت، سرشانه، اندازه و خط سینه و هیکل فرد بستگی دارد.

انتخاب مدل یقه یکی از موارد مهمی است که در خرید یا دوخت مانتو باید به آن توجه کرد، مدل یقه باید متناسب مدل مانتو باشد. مثلاً برای مانتو رسمی یقه انگلیسی مناسب است و برای مانتو جلو باز یقه آمریکایی. برای مانتوهای زنانه مدل یقه های متنوعی وجود دارد از جمله یقه ایستاده، دیپلمات، انگلیسی، آرشال، آمریکایی، گرد، هفت و …. که با توجه به رسمی یا اسپرت بودن مانتو، از آنها استفاده می شود. در اینجا می خواهیم به معرفی و بررسی انواع یقه مانتو به همراه کاربرد آنها بپردازیم.

به طور کلی یقه لباس ها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

– یقه های مسطح یا خوابیده با اشکال ساده یقه گرد یا هفت. مانند: یقه گرد، هفت، چهارگوش و قایقی.

– یقه های برگردان که در آنها قسمتی از یقه روی سرشانه، کاور سر جلو یا سینه بر می‌گردد. مانند یقه انگلیسی، آرشال، بلیزری و شکاری.

– یقه های ایستاده که روی گردن می ایستند. مانند: یقه چینی، ایرانی و فرنچی.

– یقه های فانتزی. مانند یقه دراپه.

آشنایی با انواع مختلف یقه مانتو

یقه گرد

این نوع یقه مانتو به صورت منحنی، دور گردن قرار می گیرد. یقه های گرد صورت را گرد و پرتر نشان می دهند و برای صورت های استخوانی و لاغرتر مناسب هستند. هر چه میزان بازی یقه بیشتر باشد، بالاتنه پرتر دیده می شود. میزان بازی یقه گرد می تواند تا نزدیکی حلقه آستین باشد اما باید توجه کرد که این اندازه از بازی یقه برای اشخاصی با سرشانه معمولی بهتر است. یقه های گرد باز برای خانم های درشت با چهره های پهن مناسب است و باعث ایجاد تعادل در چهره آنها می شود. این مدل یقه مانتو برای صورت های لاغر و استخوانی و باریک، اصلاً مناسب نیست. یقه های گرد معمولی برای کسانی مناسب است که بالاتنه ظریف و کوچکی دارند و کاملاً با اندام آنها همخوانی دارد. پس در خرید لباس زنانه از جمله مانتو، به این نکات توجه کنید.

یقه هفت

انواع یقه های هفت، اندام و گردن را کشیده و بلندتر نشان می دهند، از این رو برای افرادی با صورت گرد و و اندام درشت بسیار مناسب هستند. هر چه بازی و کشیدگی یقه هفت بیشتر باشد، گردن و بالاتنه، کشیده تر به نظر می رسد، در نتیجه تأثیر بیشتری در کشیدگی و لاغری اندام دارد. باید توجه کرد که اگر بازی یقه مانتو از سرشانه زیاد شود، برای افرادی با سرشانه پهن مناسب نخواهد بود.

یقه هفت همان ‌طور که از نامش پیداست شبیه به عدد ۷ است، در انگیسی به آن یقه “وی” شکل گفته می‌ شود. یقه هفت بر خلاف یقه گرد به خاطر زاویه تندی که دارد برای خانم هایی که صورت ‌های زاویه‌ دار و چانه کشیده دارند مناسب نیست، مگر اینکه این گروه از افراد به زاویه ‌دار بودن صورت‌ شان علاقه مند باشند و بخواهند بر این ویژگی تأکید کنند. هر چه یقه هفت بلندتر باشد گردن بلندتر و قد کشیده ‌تر به نظر می ‌رسد و برعکس اگر یقه هفت کوتاه باشد بر گردی صورت، کوتاهی گردن و پهنی شانه و سینه تأکید می ‌کند.

یقه ایستاده

یقه های ایستاده معمولاً از حلقه یقه، سه سانتیمتر بالاتر می ‌روند؛ یعنی سه سانتیمتر روی گردن می ایستند. این نوع یقه ها با توجه به لبه جلویی یقه، اشکال و نام های گوناگونی دارند. یقه ایستاده به لباس فرم رسمی می دهد، از این رو در طراحی لباس های رسمی و اداری کاربرد زیادی دارند. این نوع یقه، بالاتنه افراد را بلندتر و کشیده تر نشان می دهد. در زیر انواع این یقه ذکر شده است.

می‌ رسیم به انواع یقه ایستاده، این یقه ‌ها در فرم‌ های اولیه تفاوت‌ های اندکی در جزئیات با هم دارند. یقه چینی که به آن سرداری هم می ‌گویند یکی از متداول ‌ترین یقه‌ های ایستاده است. اسم این یقه به خاطر لباس سنتی مردم چین که این یقه را دارد چینی انتخاب شده است. این سبک یقه ‌ها به طور کلی حالتی رسمی به مانتو می‌ دهند و بیش از همه برای افرادی با صورت و گردن کشیده، بلند و استخوانی مناسب هستند و بالاتنه را بلندتر از حد عادی نشان می‌ دهد. لبه های این یقه روی هم نمی ‌آید و اگر لبه ها منحنی شود به آن یقه ایستاده فرنچی هم می‌ گویند.

یقه های برگردان

یقه های برگردان بر اساس یقه های گرد و هفت طراحی می شوند. این نوع یقه ها بر اساس الگوی اولیه ای که از آن استفاده شده باشد و میزان پهنی و بازی یقه، تأثیرات متفاوتی بر فرم مانتو خواهند داشت. هر چه برگردان یقه پهن تر و یقه بسته تر باشد، بالاتنه بانوان پرتر و کوتاه تر، و هر چه برگردان باریک تر و یقه بازتر باشد، گردن کشیده ‌تر و بالاتنه لاغرتر به نظر خواهد رسید.

یقه انگلیسی

از رایج ‌ترین یقه های هفت برگردان، یقه انگلیسی است. بسیاری از بانوان هنگام خرید کت زنانه و لباس زنانه به دنبال یقه انگلیسی هستند. اشکال یقه انگلیسی با توجه به پهنای برگردان یقه و میزان باز بودن آن متفاوت است که هر کدام تأثیرات متفاوتی دارند. یقه های انگلیسی پهن، بالاتنه را درشت و پهن تر نشان می دهند. هر چه یقه انگلیسی باریک ‌تر و بلندتر باشد، اندام، گردن و صورت لاغرتر و کشیده تر به نظر می رسد. یقه انگلیسی مدل یقه ای رایج برای کت، پالتو و مانتوهای رسمی است. این مدل یقه بهترین گزینه برای کسانی است که می خواهند مانتو رسمی یا اداری بدوزند.

یقه آرشال

این مدل یقه از یقه هفت گرفته شده است و تأثیرات آن بر اندام مانند یقه هفت است. این یقه شبیه به یقه انگلیسی است اما دال یقه در آن وجود ندارد. این مدل، به ویژه مدل هایی از آن که پهنای برگردان آن ها باریک و بازی و کشیدگی آن ها نسبتاً زیاد است، برای بانوانی با بالاتنه درشت، گردن کوتاه و صورت پر، بسیار مناسب است. هر چه یقه آرشال، کشیده تر و باریک تر باشد، گردن را بلندتر و بالاتنه و صورت را کشیده و لاغرتر نشان می ‌دهد.

آرشال یکی دیگر از انواع یقه برگردان هفت محسوب می‌ شود که قسمت برگردان ساده و منحنی بدون زاویه نوک تیزی همچون شال در امتداد یقه هفت قرار می‌ گیرد. بسیاری از تأثیرات یقه آرشال بر استایل خانم ها شبیه به یقه انگلیسی است اما میزان پهنای برگردان و بلندی یقه می ‌تواند هرکدام از اثرات یقه را در اندام‌ های مختلف تغییر دهد.

یقه بلیزری

اساس این نوع یقه، شبیه یقه انگلیسی است اما قسمت دال آن زیاد است. در مدل بلیزری، مقداری از یقه حتماً روی هم قرار می گیرد، از این رو برای مانتو، بارانی و پالتو مناسب ‌تر است.

یقه شکاری

این نوع یقه لباس بر اساس یقه گرد شکل می گیرد. نوک برگردان یقه شکاری، تیز است و برای صورت های گرد و پر نیز استفاده می شود. بلندی برگردان یقه شکاری نسبتاً زیاد است.

یقه آمریکایی

این مدل امروزه در مدل مانتوهای زنانه و دخترانه زیاد دیده می شود و برای مانتوهای اسپرت و جلو باز مناسب است. یقه آمریکایی برای مانتوهای تابستانی و نخی نیز گزینه خوبی خواهد بود. این مدل شبیه  یقه آرشال هفت است و یک برگردان یک تکه دارد اما این برگردان پهن با گوشه ‌های نوک تیز و زاویه ‌داری طراحی می ‌شود. در این مدل یقه هر چه بلندی هفتی بیشتر شود، قد بالاتنه بلندتر به چشم می ‌آید و هر چه برگردان یقه پهن ‌تر باشد بالاتنه‌ پرتر و پهن ‌تر دیده می‌ شود.

مانتوی مناسب برای خانم‌ هایی با شانه ‌های پهن

بهترین انتخاب، مانتوی یقه هفت است که شانه‌ ها را جمع ‌تر نشان می‌ دهد. این افراد بهتر است از پوشیدن مانتو‌هایی با یقه گرد یا مربعی خودداری کنند و مانتوی آنها نباید در قسمت سرشانه پف یا فیلر (نوعی حجم‌ دهنده در قسمت شانه) داشته باشد.

مانتوی مناسب برای خانم‌ هایی با شانه ‌های کوچک

درست برعکس مورد قبلی، بهتر است این دسته از خانم‌ ها از فیلر در سرشانه‌ مانتو استفاده کرده و مانتو‌هایی با بالاتنه طرح‌ دار، یقه مربعی یا گرد بپوشند.

شما عزیزان می‌توانید برای خرید اینترنتی از مزون لباس به سایت  daisybest.com مراجعه نمایید و از خرید با کیفیت و ارزان خود لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو