بریدگی گوشی های هوشمند (ناچ گوشی) چیست و چرا به آنها نیاز است؟

بریدگی گوشی های هوشمند (ناچ گوشی) چیست و چرا به آنها نیاز است؟


منبع: بیتوته

189

1400/9/3

09:58


بریدگی گوشی های هوشمند (ناچ گوشی) چیست و چرا به آنها نیاز است؟



ناچ آیفون چیست, تکنولوژی ناچ گوشی چیست, تاریخچه استفاده از ناچ گوشی

تکنولوژی ناچ گوشی به معنی افزایش اندازه صفحه نمایش است

 

مروری بر تاریخچه ناچ گوشی؛ بریدگی بالای نمایشگر گوشی‌ها 

ناچ (notch) تکنولوژی جدیدی است که در طراحی گوشی های هوشمند از آن استفاده می شود. برخی ها از این طراحی راضی هستند و برخی نه. ناچ یک گام رو به آینده در طراحی گوشی های هوشمند می باشد. در این مقاله به معرفی این تکنولوژی در گوشی های هوشمند می پردازیم و کاربرد ها و معایب و مزایای آن را مطرح می کنیم.

ناچ چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مزایای تکنولوژی ناچ گوشی, معایب تکنولوژی ناچ گوشی, تکنولوژی ناچ گوشی

دوربین سلفی در بالای صفحه نمایش یکی از مشکلات تکنولوژی ناچ می باشد

 

ناچ تکنولوژی جدیدی است که تولید کنند گان گوشی های هوشمند برای افزایش اندازه صفحه نمایش از آن بهره می برند. ناچ در صفحه نمایش باعث می شود تا حاشیه اطراف صفحه نمایش حذف شده و اندازه آن نسبت به بدنه بیشتر شود. این ویژگی سبب می شود تا ما از فضای بیشتری استفاده کنیم و آیکن هایی مانند درصد باتری، اتصالات، وضعیت آنتن و ... را در اطراف ناچ قرار دهیم.

 

این تکنولوژی برای اولین بار در گوشی Essential Phone PH استفاده شد و سپس توسط شرکت اپل در گوشی آیفون ایکس استفاده شد.

ناچ یکی از تکنولوژی هایی است که آینده طراحی را به خود اختصاص داده است.

 

در این تکنولوژی دکمه های فیزیکی ناوبری حذف شده و حسگر اثر انگشت در پشت گوشی تعبیه شده و بلندگوها نیز در لبه گوشی قرار دارد. اما دوربین سلفی در بالای صفحه نمایش قرار دارد که یکی از مشکلات آن است. از این رو طراحان، صفحه نمایش گوشی را تا نزدیک لبه بالایی گوشی گسترش داده اند اما قسمتی از صفحه نمایش جلوی دوربین سلفی و حس گرها را حذف کرده اند. این حالت به معنی بریدگی صفحه نمایش یا ناچ است.

 

به این ترتیب از فضای کناره های دوربین هم استفاده می شود. این کار با هدف افزایش فضای صفحه نمایش گوشی و نیز مقدمه ای برای رسیدن به طراحی بدون لبه صفحه نمایش در گوشی می باشد.

 

تاریخچه استفاده از ناچ

 

ایکس ناچ موبایل, ناچ چیست, گوشی بدون ناچ

شرکت اپل دومین شرکتی بود که از تکنولوژی ناچ استفاده کرد

 

این تکنولوژی برای اولین بار توسط کمپانی Essential در گوشی های Essential Phone PH استفاده شد. دومین شرکتی که از این فناوری در گوشی های خود استفاده کرد شرکت اپل بود که از آن برای گوشی های ایفون ایکس استفاده کرد. امروزه شرکت های بیشتری مانند سامسونگ، هواوی، شیائومی و ... از این فناوری استفاده می کنند.

 

در فضای ناچ امکان قرار گرفتن حسگرهای مختلف مانند تشخیص چهره و دوربین و ... وجود دارد. در برخی از گوشی ها این امکان وجود دارد که با استفاده از قسمت تنظیمات، یک کادر سیاه به فضای اطراف ناچ اضافه کنید و آن را بپوشانید.

 

این تکنولوژی طرفداران و منتقدان زیادی داشته است و امروزه گوشی ها در تلاشند تا به سمت گوشی های تمام صفحه نمایش تبدیل شوند. برخی از گوشی ها مانند شیائومی به صورت پاپ آپ از دوربین سلفی استفاده می کند.

 

مزایا و معایب ناچ در گوشی ها

برخی از سازندگان گوشی های تلفن همراه معتقدند که ناچ برای گوشی ها یک مزیت است و وجود آن ضروری است. دلیل گفته آنها این است که تنها در صورت بریدگی در بالای صفحه نمایشگر می توان فضای صفحه نمایش را افزایش داد. از مزایای این تکنولوژی افزایش فضای صفحه نمایش و ... می باشد. در مورد معایب آن هیچ گونه موردی وجود ندارد.

 

با استفاده از این قابلیت می توان آیکن هایی مانند درصد باتری، اتصالات، برنامه های فعال و وضعیت آنتن و ... را در اطراف ناچ قرار داد و به این ترتیب از فضای بیشتری بهره گرفت.

 

ناچ های بزرگ

ناچ های بزرگ دارای ابعاد بزرگی می باشد و از آن برای تعبیه سنسور های مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال در گوشی های آیفون ایکس از این نوع ناچ استفاده شده است و این امر با استقبال برخی از کاربران و انتقاد برخی دیگر مواجه شده است.

 

ناچ های متوسط

این نوع ناچ ها نسبت به ناچ های بزرگ دارای اندازه کوچکتری هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. از این رو امکان تعبیه دوربین و سنسور های کمتری در آنها فراهم شده است.

 

ناچ های قطره ای

این نوع ناچ ها همان طور که از نام آنها پیداست بسیار کوچک می باشند و فقط فضایی برای تعبیه دوربین سلفی دارند. ناچ قطره ای برای کاربران فضای بیشتری را فراهم می کند تا آنها بتوانند از کارهایی مانند بازی کردن و تماشای فیلم لذت بیشتری ببرند.

 

غیرفعال کردن ناچ در گوشی ها

امروزه  اکثر گوشی ها از ناچ برای دوربین سلفی استفاده می کنند. شرکت های تولید کننده گوشی مانند سامسونگ، هواوی و شیائومی قابلیت مخفی کردن ناچ را در تنظیمات خود دارند و کاربران می توانند نوع نمایش آن را تغییر دهند.

 

مخفی کردن ناچ در گوشی های سامسونگ

برای این کار باید ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی شوید.

 

 تکنولوژی ناچ گوشی, افزایش اندازه صفحه نمایش, ایکس ناچ موبایل

مخفی کردن ناچ در گوشی های سامسونگ

 

سپس گزینه display را انتخاب کنید.

در این قسمت گزینه full screen apps را لمس کنید.

 

مزایای تکنولوژی ناچ گوشی, معایب تکنولوژی ناچ گوشی, تکنولوژی ناچ گوشی

استفاده از تکنولوژی ناچ گوشی تنها گامی به سوی آینده است

 

علامت سه نقطه بالای صفحه را زده و گزینه advanced settings را انتخاب کنید.

سپس در مرحله بعد گزینه hide camera cutout را فعال کنید.

 

ناچ آیفون چیست, تکنولوژی ناچ گوشی چیست, تاریخچه استفاده از ناچ گوشی

در گوشی های سامسونگ تکنولوژی ناچ را از قسمت تنظیمات می توانید غیر فعال کنید

 

مخفی کردن ناچ در گوشی های شیائومی

ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی شوید.

سپس گزینه display را انتخاب کنید.

در تنظیمات صفحه نمایش گزینه status bar & notch را انتخاب کنید.

 

مزایای تکنولوژی ناچ گوشی, معایب تکنولوژی ناچ گوشی, تکنولوژی ناچ گوشی

در گوشی های شیائومی با انتخاب گزینه DISPLAY ناچ گوشی را غیر فعال کنید

 

سپس گزینه hide notch را انتخاب کنید.

و در نهایت یکی از حالت های موجود را انتخاب کنید.

 

معایب تکنولوژی ناچ گوشی, تکنولوژی ناچ گوشی, افزایش اندازه صفحه نمایش

ناچ های متوسط نسبت به ناچ های بزرگ فضای کمتری را اشغال می کنند

 

بعد از انجام مراحل ذکر شده صفحه نمایش گوشی شما کوچکتر شده و دوربین قطره ای گوشی مخفی خواهد شد. استفاده از این تکنولوژی در گوشی های هوشمند تنها به عنوان گامی به سوی آینده است و احتمال دارد که این ویژگی ماندگار نباشد و در چند سال آینده نیازی به آن نخواهد بود و برخی از تولید کنند گان گوشی با راه هایی از قبیل قرار دادن دوربین سلفی در داخل بدنه ، مخفی کردن سنسور ها زیر صفحه و سایر روش های دیگر سعی دارند ناچ را حذف کنند تا در آینده صفحه جلویی گوشی ها فقط شامل یک صفحه نمایش یک پارچه با یک قاب نازک باشد.

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو