تورگردان کیست؟ آشنایی با انواع مختلف تورگردان

تورگردان کیست؟ آشنایی با انواع مختلف تورگردان


منبع: بیتوته

122

1400/9/3

09:59


تورگردان کیست؟ آشنایی با انواع مختلف تورگردان



تور گردانی چیست, تور لیدر, فعالیت های تور گردان ها

از زمانی که مردم به نقاط مختلف سفر کردند تورگردانی باب شد

 

همه چیز درباره تورگردانی

تور گردانی یا گردشگری اصطلاحی است در رابطه با سفر و زمانی ایجاد شد که مردم از نظر اقتصادی توانایی سفر کردن داشتند و بیشتر اماکن تاریخی و طبیعی را برای گردشگری انتخاب می کردند. تور گردانی در نتیجه سفرهای مردم به مناطق مختلف کشور و دنیا به وجود آمد. آنها در این سفرها معمولا توسط یک تور لیدر راهنمایی می شوند.

تاریخچه گردشگری در جهان

 

برنامه تورگردان, انواع تورگردان, تورگردان

تور گردان ها خدمات سفر را به صورت عمده فراهم می کنند

 

قبل از اینکه به بررسی موضوع تور گردانی بپردازیم لازم است مختصری در مورد تاریخچه ایجاد آن و معنای کلمات تور و توریست و ... بپردازیم.

گردشگری یا tourism از کلمه tour به معنای گشتن گرفته شده است. ریشه این کلمه در زبان لاتین turn و به معنی دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد می باشد. که از زبان یونانی به اسپانیایی و سپس به فرانسه و در نهایت به انگلیسی وارد شده است.

 

کلمات توریست و توریسم برای اولین بار در سال 1937 توسط جامعه ملل مورد استفاده قرار گرفت. این کلمات به معنی گردشگری و سفر به خارج از کشور و با مدت زمان بیش از 24 ساعت می باشد.

 

تاریخچه گردشگری در ایران

اصطلاح توریست یا گردشگر برای اولین بار در سال 1315 مورد توجه قرار گرفت و به تدریج  در همه کشور ها از آن استفاده شد. آن طور که از منابع تاریخی و سفر نامه های مربوط به قرن های دوم و سوم هجری بر می آید و با استناد به آنها می توان نتیجه گرفت که  مردم مسلمان از قرن های گذشته نیز به برخی از کشور های خاورمیانه، ژاپن، آفریقا و اروپا سفر می کردند.

 

آنها از سفر خود گزارشی تهیه کرده و آنها را در کتاب های مختلف جغرافیایی و یا تاریخی و عقیدتی ثبت می کردند تا دیگران نیز از آنها استفاده کنند. در این دوره هیچ سند و مدرکی در مورد علاقه اروپایی ها به سفر وجود ندارد، فقط گاهی تاجران یا جهان گردان یهودی غربی برای داد و ستد به کشور های شرقی سفر می کردند.

 

از قرن یازدهم هجری شمسی به بعد روال گردشگری تغییر می کند و این بار این اروپایی ها و غربی ها هستند که به کشور های شرقی سفر کرده و گزارشاتی از نحوه کشور داری، محصولات شهر های مختلف و آداب و فرهنگ آنها تهیه و ثبت می کنند.

 

تور گردانی چیست؟

 

تورگردانی, مجوز تورگردانی, تورگردان کیست

تورگردان ها از مهم ترین عاملان صنعت گردشگری به شمار می روند

 

گردشگری و تور گردانی از زمانی باب شد که مردم در نقاط مختلف به سیر و سفر پرداخته و اغلب از مناطق تاریخی و طبیعی دیدن می کردند. با توجه به نیاز مردم به آشنایی با منطقه ای که به آن سفر می کنند، تور گردانی به وجود آمد. برخی از مردم ترجیح می دهند که به طور دسته جمعی و با راهنمایی یک فرد با تجربه به سفر بروند که این فرد تور لیدر یا راهنمای گردشگری نام دارد.

 

تور گردانی به معنای سفر گروهی به یک منطقه مشخص است که معمولا مردم آن را برای بازدید و گردش انتخاب می کنند. کسی که در این سفر دارای تجربه زیادی است و مردم را راهنمایی می کند تور لیدر نامیده می شود.

 

تور گردان به معنی کسی است که خدمات سفر از جمله اقامت، حمل و نقل و سایر خدمات را به طور جداگانه تهیه کرده و این خدمات را به صورت یک بسته سفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مشتریان ارائه می دهد.

 

تور گردان ها به طور معمول خدمات سفر را به صورت عمده فراهم می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند. برخی از تور گردان ها به طور شخصی محصولات گردشگری را ارائه می کنند و برخی دیگر به عنوان نماینده شرکت های هواپیمایی و یا هتل ها، این خدمات را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

 

تور گردان کیست؟

تور گردان ها مجریان تور می باشند که نیازهای یک تور از جمله حمل و نقل، اقامت و سایر خدمات را به طور جداگانه خریداری و ترکیب کرده و به صورت بسته یا پکیج سفر و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار مشتریان قرار می دهند. تور گردان ها از مهمترین عاملان صنعت گردشگری هستند.

 

راهنمای گردشگری یا تور لیدر کیست؟

 

تورگردان, تورگردانی, مجوز تورگردانی

تور لیدر کسی است که مناطق دیدنی سفر را به گردشگران معرفی می کند

 

تور لیدر یا راهنمای گردشگری کسی است که مسافران و گردشگران را به زبانی که مخصوص آنهاست در زمینه های مختلف و آشنایی با مکان ها و آثار مختلف و استفاده از امکانات گردشگری راهنمایی می کند.

 

راهنمای گردشگری باید دارای تسلط و اطلاعات کامل درباره میراث طبیعی و فرهنگی هر منطقه باشد و باید بتواند این اطلاعات را به زبان ساده و قابل فهم برای گردشگران توضیح دهد و یا ترجمه کند.

 

از این رو یک راهنمای گردشگری کسی است که با فرهنگ ها و اقلیم های گوناگون و ویژگی های اجتماعی منطقه آشنایی داشته و همچنین از مسائل، مقتضیات ، آداب و رسوم ، مقررات مربوط به آن مکان ها آگاه باشد و در راهنمایی گردشگران استفاده کند. 

 

ویژگی های یک تور لیدر خوب

یک راهنمای خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد که برخی از آنها ذاتی است و برخی دیگر اکتسابی است. 

 

اشتیاق

این خصلت یکی از مهمترین ویژگی های یک راهنمای خوب است. او باید هم نسبت به موضوع اشتیاق داشته باشد و هم نسبت به مسافران مشتاق باشد.

 

مهربانی و برون گرایی

از آنجایی که راهنمایان اغلب با مسافران خارجی برخورد و ملاقات می کنند و بیشتر آنها این کار را به عنوان یک جنبه جذاب در کار خود قبول دارند، باید خوش رو و خوش اخلاق بوده و به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و در عین حال با احترام و مهربانی برخورد کنند و چنین روحیه ای را در موقعیت های مختلف حفظ کنند.

 

اعتماد به نفس

لازمه هر کاری داشتن اعتماد به نفس است و نقش خیلی مهمی دارد. این امر در مورد راهنمای گردشگری که با افراد مختلف سر و کار دارند اهمیت بیشتری دارد. به یاد داشته باشید که در صورت نداشتن اعتماد به نفس کافی مردم نمی توانند آنگونه که باید از سفر خود لذت ببرند.

 

ابتکار عمل

یک راهنمای حرفه ای باید به توانایی های خود در تأثیرگذاری، تغییر در وضعیت، ایجاد رضایت خاطر در افراد گروه و ... اعتقاد داشته باشد. او باید نسبت به یافتن راه حل مناسب و معقول برای مشکلات سفر متعهد باشد و دارای حس خوش بینی باشد. برعکس این حالت انعکاس عمل است که باعث عدم موفقیت شخص راهنما می باشد.

 

از ویژگی های هر سفری مواجه شدن با موقعیت ها و شرایط غیر قابل پیش بینی و سخت و هیجان انگیز است که در چنین شرایطی راهنما باید برای آنها راه حل های سریع و مناسب و معقول پیدا کند و دارای ابتکار عمل باشد.

 

انواع مختلف تور گردانی

تور گردانی انواع مختلفی دارد و برخلاف تصور عموم تنها شامل گردش های تاریخی و تفریحی نمی باشد.

انواع مختلف تور گردانی شامل تور گردانی تاریخی، درمانی، تفریحی، انبوه، مجازی، زمستانی، بین المللی و تور گردانی در قطب های زمین می باشد.

 

طبیعت گردی

در این نوع تور گردانی هدف گردشگری در طبیعت و بازدید از جلوه ها و پدیده های طبیعی با حد اقل خسارت به محیط زیست می باشد. با استفاده از این تورها می توان به دیدن جاذبه های طبیعی رفت و در آن مناطق کمپ زد و از زندگی در دل طبیعت لذت برد.

 

تور گردشگری آثار باستانی

هدف از این گونه تور ها بازدید از موزه ها، اماکن تاریخی و باستانی، اجراهای نمایشی وقایع تاریخی و جشنواره های تاریخی از جمله فعالیت های مربوط با این نوع گردشگری و آشنایی با فرهنگ ها و تمدن های کهن می باشد.

 

تور گردشگری حلال

تور گردشگری حلال یکی از زیر مجموعه های تور گردشگری مذهبی می باشد. در این نوع تور ها در هتل هایی که برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است مشروبات الکلی سرو نمی شود و برای زنان و مردان استخر های جداگانه در نظر گرفته شده است و جهت قبل نیز در آنها مشخص شده و در اتاق ها جانماز و جود دارد.

 

تور گردشگری ورزشی

این نوع گردشگری با هدف انجام یک ورزش خاص و یا بازدید از یک رویداد ورزشی برگزار می شود.

 

تفاوت تور گردان ها با دفاتر خدمات مسافرتی

 

 تور لیدر, فعالیت های تور گردان ها, برنامه تورگردان

بیشترین سود تورگردان ها ار عرضه بسته های سفر های  نوروزی حاصل می شود

 

تور گردان ها

تور گردان ها مجریان تور هستند و خدماتی مانند حمل و نقل، اقامت و ... را به طور جداگانه خریداری کرده و با ترکیب آنها یک بسته یا پکیج سفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار مشتریان قرار می دهند. تور گردان ها یکی از مهم ترین عاملان صنعت گردشگری هستند.

 

اگر بخواهیم تعریف ساده تری از آنها ارائه دهیم می توانیم آنها را به یک کارخانه ای که قطعات را مونتاژ می کند تشبیه کنیم. مشتریان می توانند به طور جداگانه قطعات که همان عناصر سفر هستند را خریداری کنند. ارزش و اهمیت تور گردان ها این است که این قطعات و عناصر را به صورت عمده خریداری می کنند و با ترکیب آنها یک بسته سفر با کیفیت و قیمت مناسب و دارای امنیت را آماده کرده و در اختیار مشتری قرار می دهند.

 

از طرف دیگر عرضه کنندگان محصولات خرد و خدمات گردشگری مانند هتل داران، شرکت های هواپیمایی، مالکان دهکده های توریستی و ... برای دریافت تقاضای بیشتر از تورگردانان بهره می برند. گاهی اوقات نیز تورگردانان برای ارائه بهتر محصولات گردشگری خود اقدام به ساختن یا خرید یک واحد اقامتی در مقصد گردشگری می کنند.

 

فعالیت های تور گردان ها شامل چه مواردی است؟

فعالیت های تور گردان ها شامل موارد زیر می باشد:

•برنامه پکیج تورهای تابستانی

•برنامه پکیج تورهای نوروزی

•فروش تور های مسافرتی به صورت پرواز و هتل

 

تور گردان ها بیشترین سود خود را از راه عرضه بسته های سفر های تابستانی و نوروزی به دست می آورند. اما چون در این زمینه رقابت ها شدید است، موضوع قیمت گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. قیمت ها باید به گونه ای تعیین شوند که نه آنقدر بالا باشد که فروش مناسب حاصل نشود و نه آنقدر پایین باشد که سود مناسبی حاصل نشود.

 

راه اندازی کسب و کار تور گردانی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری می باشد. تأسیس یک شرکت تور گردانی بر اساس دستور العمل تأسیس موسسات عمده فروشی خدمات مسافرتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیر است.

 

دفاتر خدمات مسافرتی و جهان گردی

 

 تورگردان, تورگردانی, مجوز تورگردانی

فروش تورهای مسافرتی به صورت پرواز و هتل از فعالیت های تورگردانان است

 

دفاتر خدمات مسافرتی یا آژانس های مسافرتی در واقع کارگزار بین عرضه کننده اصلی مانند تور گردان ها یا خطوط هوایی، شرکت های حمل و نقل ، هتل داران و مشتریان می باشد.

وظیفه آژانس های مسافرتی جذب مشتری ها می باشد و از این رو برخورد مستقیمی با مصرف کننده نهایی یعنی مسافران دارند.

 

نحوه عملکرد و موفقیت یا عدم موفقیت این آژانس ها تأثیر و ارتباط مستقیمی با موفقیت یا شکست برنامه های تور گردان ها یا سایر عرضه کنند گان خدمات و برنامه های مقاصد گردشگری مانند هتل داران دارد.

 

آژانس های مسافرتی هم اقدام به فروش بسته های مسافرتی آماده شده توسط تور گردان ها می کنند و هم اجزای سفر را به طور جداگانه به فروش می رسانند. این آژانس ها باید در برقراری ارتباط منسجم و مؤثر با تور گردان ها  تلاش کنند تا در فعالیت های خود موفق باشند.

 

وظایف اصلی دفاتر خدمات مسافرتی

آژانس های مسافرتی که در واقع واسطه بین مشتری و تور گردان ها هستند باید یک مکان و موقعیت مناسب را برای مراجعه مشتری فراهم کنند. این دفاتر در واقع به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای مشتریان می باشند و راهنمایی ها و مشاوره و اطلاعات لازم را برای داشتن یک سفر خوب در اختیار مشتری قرار می دهند. از این رو باید کارکنان این دفاتر نسبت به محصول عرضه شده از طرف دفتر خود اشراف کامل داشته باشند.

 

به عبارت دیگر دفاتر خدمات مسافرتی نقش خرده فروش را در این عرصه دارند و اگر در این زمینه به طور گسترده فعالیت کنند تبدیل به تور گردان می شوند. آژانس های مسافرتی دارای تعداد کارکنان کمی هستند و هر کدام دارای یک وظیفه مشخصی است که باید به تمام امور دفتری تسلط کافی داشته باشند.

 

سرمایه مورد نیاز برای تأسیس یک آژانس مسافرتی کمتر از یک شرکت تور گردانی است. تأسیس چنین دفاتری به استناد آیین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، سیاحتی ، جهانگردی و زیارتی که در تاریخ 1380/03/27 توسط هیات وزیران تصویب شد صورت می گیرد. 

 

گردآوری: بخش گردشگری بتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو