چطور گربه‌مان را از التماس کردن بازداریم؟

منبع: فوت و فن

162

1400/9/3

10:15


چطور گربه‌مان را از التماس کردن بازداریم؟

گربه‌تان می‌تواند غر زدن و التماس کردن را یاد بگیرد، اگر پاسخ مناسب ببیند! پس این شما هستید که می‌توانید او را از این کار بازدارید اگر نه خودش خود به خود این رفتار را کنار نمی گذارد.

گربه‌تان غر می‌زند و التماس می‌کند تا چیزی به او بدهید، و شما چیزی که می‌خواهد را برایش فراهم می‌کنید (غذا، اسباب بازی، اجازه رفتن به جایی خاص، خوابیدن در رختخواب‌تان و غیره)! تمام شد! گربه‌تان یاد می‌گیرد با غر زدن و التماس کردن پاداش خواهد گرفت پس همیشه به این کار ادامه خواهد داد.

اولین قدم در بازداشتن گربه از التماس کردن آن است که ابتدا با دامپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید او مشکلی ندارد. بعد از اینکه از سلامت دوست پشمالوتان مطمئن شدید باید تا مدتی روی رفتارهای او کار کنید. به این صورت که به رفتارهای خوبش پاداش دهید و غر زدن و التماس کردن او را نادیده بگیرید و همچنین زمانی که خانه نیستید هم گربه‌تان را مشغول نگه دارید.

مطمئن شوید گربه‌تان مشکل سلامتی ندارد

به دنبال بیماری‌هایی نظیر پرکاری تیروئید، دیابت یا انگل باشید. گاهی التماس کردن یا میو میو کردن دائم نشان از داشتن مشکلی در سلامتی گربه است پس قبل از اینکه بخواهید گربه‌تان را از سر و صدا کردن بازدارید مطمئن شوید سالم است.

گربه‌ای که همیشه گرسنه است و برای غذا التماس می‌کند ممکن است دچار بیماری دیابت شده باشد یا به پرکاری تیروئید مبتلا شده باشد و یا انگل داشته باشد. پس او را نزد دامپرشک ببرید تا در صورت وجود بیماری سریعا آن را درمان کنید.

با دکتر راجع به مواد مغذی که بدن گربه به آنها نیاز دارد صحبت کنید. ممکن است گربه‌تان به خاطر اینکه غذایی که به او می‌دهید برایش کافی نیست یا مواد مغذی مورد نیازش را ندارد برای غذای بیشتر التماس می‌کند. با دامپزشک راجع به غذایی که برای گربه‌تان مناسب خواهد بود و مقدار آن صحبت کنید تا ناخواسته حیوان بیچاره را آزار ندهید! برای گربه‌تان غذایی با کیفیت خوب تهیه کنید.

آیا گربه‌تان به اختلال غذا خوردن مبتلا نشده؟ عادت غذایی گربه‌تان را برای دامپزشک بگویید و اگر تغییر دیگری در رفتار او به وجود آمده آن را هم از قلم نیاندازید. ممکن است گربه‌تان به اختلال غذا خوردن مبتلا شده باشد. این مشکل می‌تواند باعث شود گربه غذا نخورد و یا بیش از حد بخورد.

از دامپزشک بپرسید آیا گربه تا به دنبال جلب توجه است؟ این در واقع یک بیماری است که در آن گربه‌تان با زیاد خوردن یا نخوردن غذا و التماس کردن سعی در جلب توجه شما دارد. گربه این کار را زمانی انجام می‌دهد که حوصله‌اش سررفته یا نادیده گرفته شده است. ممکن است این رفتار در گربه‌هایی که حتی به آنها توجه می‌شود هم بروز کند، در این حالت گربه به دنبال توجه بیشتر است. از دامپزشک بخواهید که وضعیت روحی گربه را چک کند. اگر تا به حال توجه لازم را به گربه‌تان نداشتید، از امروز سعی کنید بیشتر به او توجه کنید، با او بازی کنید، نازش کنید و با او وقت بگذرانید.

برای گربه یک روتین تعیین کنید و به رفتارهای مثبت او پاداش دهید

یک روتین تعیین کنید. اگر گربه‌تان همیشه زمانی که درخواست می‌کند غذا دریافت می‌کند، زمانی که رفتار التماس کردن و غر زدن را از خود نشان می‌دهد به او غذا ندهید. به جای آن ساعات مشخصی را در روز برای غذا دادن به او تعیین کنید و به غیر از آن ساعات به گربه غذا ندهید.

گربه‌تان را اذیت نکنید و برای ساعات طولانی او را بدون غذا نگذارید. مثلا هر ۳۰ دقیقه به او غذا دهید و بعد از تمام شدن غذا خوردنش ظرف غذا را بردارید. همچنین اگر گربه برای بیرون رفتن التماس می‌کند، هر زمان که خواست او را بیرون نبرید و به جای آن زمان خاصی را در روز برای بیرون بردن او در نظر بگیرید.

زمانی که گربه شروع به التماس کردن می‌کند حواسش را پرت کنید. زمانی که گربه شروع به التماس کردن یا غر زدن می‌کند او را آرام و با مهربانی بلند کنید و به اتاقی دیگر ببرید و سعی کنید حواسش را با یک اسباب بازی یا بازی کردن پرت کنید. به محض اینکه گربه دست از غر زدن و التماس کردن برداشت او را با ناز کردن تشویق کنید و جملات تشویقی به او بگویید.

اگر گربه به التماس کردن و غر زدن ادامه داد به او بی‌توجهی کنید. اگر بعد از اینکه یک بار حواس گربه‌تان را پرت کردید گربه دوباره شروع به التماس کردن و غر زدن کرد، تا زمانی که این کار را انجام می‌دهد به او بی‌توجهی کنید. رفتار منفی به او نشان ندهید مثلا به او نگووید “نه” یا با او بد رفتاری نکنید، طوری رفتار کنید که انگار او در آنجا وجود ندارد. گربه‌تان باید یادبگیرد که شما به التماس‌های او توجهی نمی کنید و پاداشی دریافت نخواهد کرد.

به تمام شدن غر زدن و التماس گربه پاداش دهید. به محض اینکه گربه‌تان خود به خود غر زدن را تمام کرد و ساکت شد، به صورت فیزیکی و زبانی به او پاداش دهید. این پاداش دادن باید سریع باشد تا گربه بفهمد به خاطر تمام شدن التماس و غرش پاداش دریافت کرده است.

البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است گربه به خاطر غذا این کار را مدام تکرار کند (یعنی التماس کند و بعد التماسش را تمام کند تا پاداش بگیرد) به همین دلیل بهتر است بیشتر از پاداش خوراکی او را ناز و نوازش کنید و با کلمات محبت آمیز به او پاداش دهید.

گربه‌تان را خوشحال و مشغول نگه دارید

با گربه‌تان وقت بگذرانید و او را مشغول نگه دارید. اگر گربه‌تان برای جلب توجه شما التماس می‌کند، توجهی بیشتر از آنچه لازم دارد به او بدهید. نخی را روی زمین بکشید تا او آن را تعقیب کند و یا وقتی کنارتان می‌آید او را ناز و نوازش کنید و با او با مهربانی صحبت کنید. سعی کنید هر روز حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان مفید تنها با گربه‌تان بگذرانید.

به گربه اجازه دهید با نظارت شما هر روز اوقاتی را در خارج از خانه بگذراند. بیرون بردن گربه با قلاده از چیزی که فکر می کنید آسان‌تر است. به گربه‌تان قلاده ببندید و روزی یک بار سر ساعتی مشخص او را بیرون ببرید و در کنار هم راه بروید. به این ترتیب ساعاتی را به تنهایی در کنار هم خواهید بود. اگر گربه‌تان از قلاده خوشش نمی‌آید و کلافه می‌شود، برای هوا خوری او را به حیاطی محصور ببرید.

برای آنکه حوصله گربه سرنرود سر او را با اسباب بازی و پازل گرم کنید. یک عروسک موش ساده یا تکه‌ای کاغذ مچاله شده می‌تواند اسباب بازی عالی برای گربه‌تان باشد. علاوه بر آن ماز گربه یا پازل مخصوص گربه هم برای او خریداری کنید تا ذهنش را هم مشغول نگه دارید.

پازل‌هایی که گربه باید با حل کردن آنها به غذا برسد، برای گربه‌تان راهی سرگرم کننده و جالب برای رسیدن به غذا است.

سطح استرس گربه‌تان را تا جای ممکن پایین نگه دارید. با خودتان فکر کنید آیا گربه‌تان استرسی در محیط اطرافش دارد؟ تغییراتی مانند ورود یک حیوان به خانه یا به دنیا آمدن کودکی جدید می‌تواند به گربه‌تان استرس زیادی وارد کند و باعث شود گربه رفتار التماس کردن را از خود نشان دهد. همچنین نوسازی خانه، اسباب کشی یا رفتن توجه‌تان از گربه و متمرکز شدن روی کار می‌تواند استرس زیادی به او وارد کند.

اگر نمی‌توانید چیزی را که موجب استرس گربه شده از بین ببرید، حداقل با او بیشتر وقت بگذرانید تا سطح استرسش پایین آید. زمانی که می دانید قرار است تغییر بزرگی در محیط زندگی گربه‌تان به وجود بیاید، او را آرام آرام به تغییر عادت دهید تا دچار شوک نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو