احیای برجام به بن‌بست خورد؟ گروسی: مذاکراتم بی‌نتیجه بود

منبع: برترین ها

61

1400/9/3

17:00


در حالی خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از شکست و بی‌نتیجه بودن مذاکرات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران داده بود که گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه امروز شورای حکام این خبر را تائید کرد.

برترین‌ها: در حالی خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از شکست و بی‌نتیجه بودن مذاکرات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران داده بود که گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه امروز شورای حکام این خبر را تائید کرد.

احیای برجام به بن‌بست خورد؟ گروسی: مذاکراتم بی‌نتیجه بود

بلومبرگ همچنین در ادامه گزارش آورده بود:بازرسان هسته‌ای سازمان ملل روز گذشته به مذاکرات با دیپلمات ارشد ایران پایان دادند؛ این مذاکرات نتوانست نگرانی‌ها در مورد دسترسی به سایت‌های حساس هسته‌ای را حل کند و می‌تواند بر مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی(۱+۵) که هفته آینده از سر گرفته می‌شود، تاثیر بگذارد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش نوشته : بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متعهد شدند در ماه‌های آینده برای حل «مسائل فنی» همکاری کنند.  ایران همچنین «اراده جدی خود را برای تعامل سازنده» با ناظر هسته‌ای ابراز کرد، اما گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «باید از اتخاذ مواضع سیاسی» در مورد برنامه هسته‌ای این کشور اجتناب کند.

گروسی گفت سفرش به تهران نشانه «تمایل به گفتگو و درک یکدیگر» است، قرار است به وین برگردد، جایی که انتظار می‌رود دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که این هفته برای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل می‌دهند، توضیح دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ؛ دبیرکل آژانس پیشتر با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرده بود.

بلومبرگ در پایان گزارش خود مدعی شده بود: دیپلمات‌های غربی برای ماه‌ها هشدار داده‌اند که عدم همکاری ایران با بازرسان می‌تواند منجر به صدور حکم از سوی شورای حکام شود، اقدامی که این پتانسیل را دارد که پرونده هسته‌ای این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند. ایران می‌گوید چنین اقدامی احتمال رو به کاهش احیای توافق هسته‌ای تاریخی 2015 خود موسوم به برجام را با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده کاهش می‌دهد.

دیروز این تصاویر از چهره مغموم گروسی در تهران مخابره شد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران هم نشست خبری خودش را لغو کرد!

احیای برجام به بن‌بست خورد؟ گروسی: مذاکراتم بی‌نتیجه بود

توییت خبرنگار وال استریت ژورنال درباره برجام

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی در مورد سفر مدیر کل آژانس به تهران نوشت: دیپلمات‌ها می گویند که رافائل گروسی با دست خالی از تهران در مورد دسترسی آژانس به کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ کرج بازگشته اما مذاکرات یک روز ادامه یافت و کار ادامه دارد تا ببینیم آیا صدور یک بیانیه مشترک امکان پذیر است یا خیر.

گروسی: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه ماند

ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز گذشته به ایران سفر کرده بود، امروز در جلسه شورای حکام آژانس گفت، مذاکراتی که این هفته در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بود، بی‌نتیجه مانده است.

رافائل گروسی

* در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم.

* (با اشاره به گزارش‌های اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران): علیرغم تمام تلاش‌هایم، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای پرداختن به مسائل باقی‌مانده پادمانی ایران که جزئیات آن در این دو گزارش آمده است،‌ بی‌نتیجه ماند.

در بیانیه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده و در برگیرنده اظهارات امروز مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام می‌باشد، آمده است: تا ۳۲ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی کرده و بر آن‌ها نظارت داشته است. اگرچه، از آن تاریخ به بعد، این فعالیت‌ها در نتیجه تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی به طور جدی تضعیف شده‌اند.

در این بیانیه همچنین به نقل از گروسی آمده است:

* از این گذشته، برخلاف توافقی که میان آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد،‌ عدم دسترسی به سایت کرج به معنای این بوده است که احیای دیده‌بانی و نظارت در تمامی تاسیسات و محل‌های مرتبط با برجام نمی‌تواند به تمامی انجام شود. این موضوع به طور جدی بر توان آژانس بر تداوم وقوف بر [فعالیت‌ها در] این سایت که تا حد زیادی برای بازگشت به برجام ضروری دانسته شده، اثر می‌گذارد.

* شما همچنین گزارش مرا تحت عنوان توافق پادمانی ان.پی.تی با جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اید که اقدامات آژانس را، از زمان آخرین گزارشم، برای شفاف‌سازی سوالات مربوط به صحت اظهارات ایران تحت توافق پادمانی و پروتکل الحاقی آن تشریح می‌کند. وجود ذرات اورانیوم دارای منشاء انسانی در سه محل در ایران که به آژانس اعلام نشده‌اند،‌ همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این محل‌ها،‌ به وضوح نشان می‌دهد مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این محل‌ها وجود داشته است.

* من همچنین نگران دفعاتی هستم که بازرسان آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط ماموران امنیتی مورد بازرسی‌های بدنی قرار می‌گیرند. من درخواستم از ایران را برای انجام دادن اقداماتی فوری در راستای اصلاح این وضعیت، اجرای روندهای امنیتی سازگار با شیوه‌های مورد قبول بین‌المللی در تاسیسات هسته‌ای و اجرای تعهدات قانونی‌اش در زمینه مصونیت آژانس و بازرسان آن تکرار می‌کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو