دو مکمل و ویتامین که خطر بیماری خودایمنی را کاهش می‌دهند

53

1400/9/3

19:26


تحقیقات جدید نشان می دهد که مزایای احتمالی ویتامین D و مکمل های امگا 3 ممکن است شامل دفع بیماری های خود ایمنی باشد.

دو مکمل و ویتامین که خطر بیماری خودایمنی را کاهش می‌دهند

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات قبلی ارتباط بین مصرف ویتامین D و کاهش بروز بیماری های خود ایمنی را شناسایی کرده است. همین امر در مورد مکمل های اسید چرب امگا 3 مشتق شده از دریا نیز صادق است.

اکنون، در کالج آمریکایی روماتولوژی ، محققان نتایج اولین کارآزمایی بزرگ، ملی و تصادفی‌سازی شده کنترل‌شده را ارائه کرده‌اند که ارزش ویتامین D، اسید چرب امگا 3 یا هر دو مکمل را در پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این کارآزمایی، مصرف مکمل های ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 به مدت 5 سال باعث کاهش 25 تا 30 درصدی بروز بیماری های خودایمنی در افراد مسن در مقایسه با عدم مصرف آنها شد.

هنگامی که بدن انسان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D تولید می کند که از دندان ها و استخوان های سالم حمایت می کند. با نور خورشید کمتر، بدن ممکن است به طور طبیعی ویتامین D کافی تولید نکند. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D با طیف وسیعی از شرایط مرتبط است.

در مشاهدات اکولوژیکی گذشته، نشان داده شده است که بیماری التهابی روده، مولتیپل اسکلروزیس، و دیابت نوع 2 در عرض های جغرافیایی شمالی، جایی که سطوح ویتامین D در گردش خون پایین تر است، شیوع بیشتری دارند.

در مقابل هم ویتامین D 25-OH بالای پلاسما و هم قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید [RA] در میان زنان در مطالعه سلامت پرستاران مرتبط بود.

در مطالعات مشاهده‌ای گذشته، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید کمتر در افرادی که مصرف ماهی‌های چرب افزایش یافته است، مشاهده شده است.

در یک مطالعه متفاوت، «نسبت بیشتر اسید چرب [امگا 3 (n-3)] به چربی کل در غشای [گلبول قرمز] با شیوع کمتر ضد CCP و روماتوئید مرتبط بود. 

در یک مطالعه محققان 25871 بزرگسال را برای آزمایش ویتامین D و امگا-3 به کار گرفتند.

همه مردانی که شرکت کردند ۵۰ سال یا بیشتر سن داشتند. زنان، که ۵۱ درصد از گروه را تشکیل می دادند، ۵۵ سال یا بیشتر سن داشتند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۶۷ سال بود.

محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند که به طور تصادفی تقسیم شده بودند، که هر یک از آنها یک سهم روزانه به مدت ۵.۳ سال دریافت کردند:

دارونما امگا 3 و دارونما ویتامین D
1 میلی گرم (میلی گرم) مکمل اسید چرب امگا 3 و 2000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D
یک دارونما امگا 3 و 2000 واحد بین المللی ویتامین D
1 میلی گرم مکمل اسید چرب امگا 3 و دارونما ویتامین D
این کارآزمایی از نوامبر ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۴ انجام شد و درمان تا دسامبر ۲۰۱۷ ادامه یافت. شرکت کنندگان در هنگام بروز مشکلات خود ایمنی توسط پزشک را گزارش کردند.

محققان تأثیر ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 را بر بیماری های خودایمنی به طور کلی و بر شرایط خودایمنی فردی ارزیابی کردند.

در تحلیل نهایی، بروز بیماری خودایمنی برای شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های ویتامین D، مکمل‌های اسید چرب امگا 3 یا هر دو را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که فقط دارونما مصرف می‌کردند، 25 تا 30 درصد کاهش یافت.

اثر ویتامین D3 پس از 2 سال مصرف مکمل قوی تر ظاهر شد.

منبع: شفقنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو