انتشار عکس‌هایی عجیب از «بوران»؛ شاتل فضایی شوروی که در آشیانه خاک می‌خورد

انتشار عکس‌هایی عجیب از «بوران»؛ شاتل فضایی شوروی که در آشیانه خاک می‌خورد


منبع: روزیاتو

130

1400/9/3

20:10


انتشار عکس‌هایی عجیب از «بوران»؛ شاتل فضایی شوروی که در آشیانه خاک می‌خورد

انتشار عکس‌هایی عجیب از «بوران»؛ شاتل فضایی شوروی که در آشیانه خاک می‌خورد

در دهه ی ۱۹۸۰، برگی از تاریخ فضایی جماهیر شوروی زمانی رقم خورد که این کشور سعی کرد نسخه ی خودش از شاتل فضایی ناسا را بسازد. به گزارش دیلی میل، اما با وجود پرواز امتحانی موفق بدون سرنشین در مدار، «بوران» به خاطر کاهش گسترده بودجه های تخصیص داده شده برای این امر، تبدیل شد به آهن قراضه ای که در آشیانه رها شده تا بپوسد.

شاتل فضایی

یکی از شاتل های فضایی شوروی در سال ۲۰۰۲ زمانی که آشیانه اش فرو ریخت، نابود شد اما دو مدل دیگر همچنان دست نخورده باقی مانده اند و در یک سری عکس که توسط سرگئی ساوستیانف به عنوان بخشی از دیدار سرگئی کریکالف، فضانورد روس و رئیس برنامه های فضایی با سرنشین آژانس فضایی روسیه، روسکوسموس، از این مجموعه گرفته شده به تصویر کشیده شده است.

شاتل فضایی

این عکس ها آشیانه ای بزرگ را نمایان می سازند که زمانی مرکز فعالیت های گوناگون بوده اما حالا متروکه شده و نزدیک پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان ـ که امروزه همچنان برای پرتاب راکت های سایوز استفاده می شود ـ قرار دارد.

در مقر آشیانه، دو شاتل استفاده نشده بوران به نام های «بوریا» و «OK-MT» وجود دارد. شباهت شان با شاتل های فضایی ناسا اتفاقی نیست؛ در آن زمان این بهترین راه برای خلق وسیله نقلیه ای برای رفت و برگشت به مدار محسوب می شد.

شاتل بوران قرار بود از روی پرتابگر فوق سنگین «انرژیا» که به راکت های تقویت کننده ی مورد استفاده توسط مدارپیماهای شاتل فضایی شباهت داشت، پرتاب شود. همانند شاتل های فضایی، بوران موتورهایی داشت که در عقب تعبیه شده بود و همچنین دو بال برای فرودی کنترل شده بر روی زمین.

توسعه ی این برنامه در سال ۱۹۷۶ آغاز شد و این فضاپیمای قابل استفاده مجدد قادر بود پیش از بازگشت به زمین عملیات هایی را در مدار به انجام برساند.

اما پس از همان یک سفر فضایی بدون سرنشین در سال ۱۹۸۸ و بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۳، این برنامه فضایی رها شد. البته مدل های دیگری نیز ساخته شد که امروز در موزه نگهداری می شوند.

بیشتر بخوانید:

آیا فضانورد ناسا عمداً به فضاپیمای روس آسیب رسانده است؟

جف بزوس از طرح «پارک فضایی» رونمایی کرد؛ تماشای ۳۲ طلوع و غروب خورشید در یک روز

حضور معلولین در جاذبه صفر برای یافتن راه‌های مناسب‌ سازی فضا برای ناتوانان جسمی

روسیه رویای ساخت اولین فیلم سینمایی در فضا را از تام کروز گرفت

با دانشمندی که می خواهد به گذشته سفر کند آشنا شوید!

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

منبع: Dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو