۱۲ نکته مهم برای نجات زندگی خود از طلاق

منبع: فوت و فن

78

1400/9/4

11:53


۱۲ نکته مهم برای نجات زندگی خود از طلاق

خب حالا شما در دوران ترسناکی به سر می‌برید که جدا زندگی کردن نام دارد و شاید در این فکر باشید که چطور می‌توان بعد از این جدایی ازدواج را دوباره از سر گرفت.

جداشدنتان حتما بعد از ماه‌ها یا شاید سال‌ها تنش و دعوا در ازدواج اتفاق افتاده است و سرانجام شاید یکی از شما دو نفر یا هر دو به این نتیجه رسیده‌اید که جدایی آزمایشی، جدایی موقت، یا جدایی قانونی بهترین گزینه است.

احساسی که به جدایی‌تان دارید تا حد زیادی بستگی دارد به اینکه آیا شما پیشنهاد دهنده بودید یا نه، و اینکه مشکلات ازدواجتان چه دلایلی داشتند.

اگر بعد از دردسرهای پیش‌آمده می‌خواهید ازدواجتان را دوباره از سر بگیرید یا می‌خواهید ازدواجتان را برگردانید و از خودتان می‌پرسید که آیا می‌شود ازدواجم را نجات دهم ادامه این مطلب را بخوانید.

برخلاف اینکه جدایی آزمایشی نسبتا غیررسمی است و بین دو نفر انجام می‌شود جدایی قانونی با حکم دادگاه صورت می‌گیرد. با‌این‌حال همین توافق جدایی هم هنوز به معنای آن است که برای زوجین امیدی هست.

برای برخی زوج‌ها لازم است تا وقفه‌ای در روابطشان تجربه کنند تا کاملا درک کنند که چقدر برایشان مهم است تا روابطشان برقرار بماند.

شاید چیزهای زیادی در یک ازدواج سبب شود طرفین از هم جدا شوند اما طلاق معمولا سبب خوشحالی افراد نمی‌شود. در این مرحله شاید همانند یک لحظه اورژانسی برای زندگی شما باشد و کمک گرفتن از یک مشاور خانواده امری ضروری است که باید هرچه زودتر برای آن اقدام کنید.

اگر مسائل اساسی را کنار بگذاریم جدایی پس از ازدواج معمولا برای طرفین که خودشان را در وضعیت بلاتکلیفی ازدواج و طلاق می‌بینند دوران عاطفی پرتنشی است.

بنابراین می‌توان توقع داشت که احساس نامعلوم بودن، ترس، و تنهایی پدید بیاید. با ‌این حال، جدایی پس از ازدواج می‌تواند زنگ خطر باارزشی باشد که به طرفین فرصت تامل کردن بدهد. در ادامه ۱۲ گام برای از کمک به بازگرداندن ازدواجتان در هنگام جدایی که با مشورت مشاور خانواده و روانشناس تهیه شده است می پردازیم.

۱. آرام پیش بروید

برای خودتان و همسرتان فرصتی که لازم است فراهم کنید و درک کنید که نمی‌توان به سرعت یا به زور تغییر نظری جدی به وجود آورد.

برای هر کاری که می‌کنید و هر حرفی که می‌زنید به دقت فکر کنید. تصمیم‌های عجولانه یکی از چیزهایی است که بیشتر اوقات بابتشان حسرت می‌خوریم، اما اگر به خوبی درباره چیزی فکر کرده باشید احتمال اینکه بعدا بابت تصمیمتان حسرت بخورید کمتر خواهد بود.

اگر مسائل اساسی میانتان حل نشده باشند «قطع رابطه» سریع که ناچار دوامی هم نخواهد داشت گزینه مطلوبی نیست. قبل از اینکه برگه‌های طلاق را امضا کنید خوب فکر کنید.

اگر هنوز فکر می‌کنید که می‌توانید ازدواجتان را نجات دهید و فقط احتیاج به فشاری از طرف همسرتان دارد از او درخواست کنید.

۲. عصبانیت و سرزنش کردنتان را مهار کنید

اگر به دنبال آشتی کردن با همسرتان هستید اینکه عصبانیت، نفرت، و سرزنشتان را متوجه او کنید صدمه زننده است.

این کارها بیزاری و دشمنی را که در دوران جدایی میان شما به وجود آمده بیشتر می‌کند و شما را به جدایی بیشتر می‌کشاند.

به منظور از سرگیری روابط بعد از جدایی، اولین کاری که طرفین باید در آن مشارکت کنند آن است که امور را از دید طرف مقابل ببینند.

به جای سرزنش کردن طرف مقابل مسئولیت اقدامات و نگرش‌های خودتان را بپذیرید.

۳. حدو مرز سالم بسازید

مهم است که در دوران جدایی با در میان گذاشتن انتظاراتتان و مشخص کردن قواعد اساسی حد و مرزهای سالمی بسازید. شاید بخشی از این کار هم اجتناب از صمیمیت جنسی در دورانی باشد که هر دو وقت می‌گذارید تا به عواطفتان بپردازید.

اگر فرزند هم دارید مهم است که از نظر قرار ملاقات‌ها و تماس‌ها حد و مرزهای روشنی را دنبال کنید تا کودکان با یکی از والدینشان غریبه نشوند. پرداختن به امور مالی یکی دیگر از موارد عملی است که باید به روشنی بر سرشان توافق کنید.

۴. مسائل ریشه‌ای را شناسایی کنید و برای حلشان تلاش کنید

آیا می‌خواهید همسر را برگردانید؟ پس نخست به این فکر کنید که چه چیزی میان شما فاصله انداخت. زمان جدایی فرصت مغتنمی است که به عقب برگردید و نگاهی به دورنمای ازدواجتان بیندازید.

اینکه تلاش کنید تا آن دسته از مسائل ریشه‌ای را شناسایی کنید که سبب شده است شما به نقطه فعلی برسید اهمیت خاصی دارد. شاید علت‌های این امر خیلی روشن باشد مثلا داشتن روابط پنهانی یا اعتیاد.

وقتی مسائل ریشه‌ای را شناسایی کردید اینکه هر دو نفرتان بخواهید روی این مسائل کار کنید اهمیت دارد.

ضروری است که از شخص ثالثی مثل مشاور خانواده کمک بخواهید تا روش‌های تخصصی برای نجات ازدواج را یاد بگیرید.

اگر هر دو نفر برای بخشودن آماده هستید و حاضرید تا از تجربیات دشوارتان بیاموزید می‌توانید از فرصت تغییر استقبال کنید و دوباره به هم نزدیک شوید.

۵. شروع روابطتان با قرار ملاقات گاه و بیگاه باشد

بعد از مدتی اگر هر دو نفر مایلید که تماس بیشتری داشته باشید اینکه گاه و بیگاه قرار ملاقات عاشقانه بگذارید فکر خوبی است. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا با همسرتان در فضای خوشایندی تعامل داشته باشید.

راه‌هایی را پیدا کنید که با او با احترام و مهربانی برخورد کنید. سعی کنید به یاد داشته باشید و به هم کمک کنید تا به یاد بیاورید که نخستین بار چرا عاشق هم شدید.

زمان ملاقات‌هایتان کوتاه باشد و وارد بحث‌های طولانی راجع به گذشته نشوید تا با موفقیت ازدواجتان را از سربگیرید.

۶. نگاهتان به آینده باشد

وقتی بعد از مدتی جدایی به دنبال از سرگیری ازدواجتان هستید زمانی می‌رسد که باید گذشته را پشت سر بگذارید و به آینده نگاه کنید.

اگر هردوی شما مایلید تا الگوهای جدید و مثبت رابطه با همدیگر را یاد بگیرید صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی میانتان افتاده شما می‌توانید چشم انتظار آینده‌ای شادتر باشید.

ازدواج شما می‌تواند تجدید و تحکیم شود و بعدها می‌توانید به دوران جدایی‌تان به‌عنوان نقطه عطفی در زندگی‌تان نگاهی کنید.

۷. از آغاز با خودتان روراست باشید

یادتان باشد که شما برای اینکه ۱۰۰٪ می‌خواهید پیش همدیگر برگردید می‌خواهید ازدواجتان را از سر بگیرید؛ اگر هنوز شکی در دلتان هست سراغ مشاور خانواده بروید تا در این زمینه کمکتان کند.

اگر مطمئن هستید که قطعا می‌خواهید ازدواجتان را از سر بگیرید باید به اندازه کافی وقت و انرژی صرف کنید تا تغییراتی ایجاد ‌کنید که دوباره از روابط صمیمی و سالم با شریکتان لذت ببرید.

۸. برای روابطتان اولویت قائل شوید

وقتی تصمیم می‌گیرید به رابطه‌تان فرصت دوباره‌ای بدهید یادتان باشد که باید برایش اولویت قائل شوید. یعنی روابطتان باید در صدر لیست کارهایتان باشد تا مطمئن شوید که متعهد هستید و با همدیگر برای بازسازی این پیوند مسئولید.

۹. به شریکتان احترام بگذارید

بعد از جدایی اینکه یاد بگیرید به شریکتان دوباره احترام بگذارید گام دیگری برای ترمیم روابطتان است تا بتوانید ازدواجتان را از سربگیرید.

هنوز در قلب شما احساس خشم و انزجار مربوط به گذشته هست و شاید کمک لازم داشته باشید تا بتوانید از دست این احساس‌ها خلاص شوید.

مهم است که شریکتان را همان‌طور که هست قبول کنید و دوستش داشته باشید و وقتی توانستید این کار را کنید برای اینکه با مهربانی و ملاحظه راجع به اختلاف‌هایتان کار کنید آمادگی بیشتری خواهید داشت.

۱۰. مهربان و دلسوز باشید

فقط همین کار ساده که نسبت به هم مهربان و دلسوز باشید می‌تواند رابطه‌تان را نجات دهد.

اگر همیشه این نگرش را داشته باشید که با همسرتان مهربان و محترمانه رفتار کنید می‌توانید تعارضاتتان را بهتر رفع کنید.

هشیار بودن نسبت به این امر برای روابط بلندمدت ضروری است. مثلا اگر می‌بینید از دست همسرتان عصبانی هستید اگر بتوانید بیش از اندازه بدجنسی نکنید یا ایراد نگیرید هنوز هم می‌توانید مهربانی‌تان را نشان دهید.

هر روز، به جای برنده شدن در بحث، مهربانی کردن را انتخاب کنید.

۱۱. احساساتتان را بیان کنید

وقتی بخواهید یاد بگیرید که چطور هیجان را به روابطتان برگردید دیگر نیازی به توصیه برای دوران جدایی پس از ازدواجتان ندارید.

وقتی احساساتتان را بیان کنید اجازه می‌دهید اعتماد دوباره به روابطتان برگردد. صمیمیت واقعی همان چیزی است که موجب کامیابی ازدواج می‌شود. شما می‌توانید احساساتتان را به شکل‌های مختلفی بیان کنید:

۱۲. با همدیگر خوش بگذرانید

اینکه دوباره به‌عنوان زوج با هم خوش بگذرانید را در اولویت بگذارید. برای اینکه با همسرتان قدری ماجراجویی کنید وقت در نظر بگیرید. این کار شما را قادر می‌کند تا، مانند روزهای نخستین روابطتان، دوباره به‌عنوان یک زوج پیوند برقرار کنید.

درست است که جدایی مسائل را پیچیده تر می‌کند اما در اولویت قرار دادن رابطه‌تان کاری بی‌همتاست تا به فرد مهم زندگی‌تان نشان دهید که هنوز به او اهمیت می‌دهید. وقتی پس از جدایی تصمیم گرفتید که ازدواجتان را از سر بگیرید دادن شانس مجدد به معنای شروعی جدید است.

این کار یعنی بدون دلخوری‌های گذشته مانند اوایل روابطتان از بودن با هم لذت ببرید.

اگر رابطه‌تان برایتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید که دوباره جدا شوید پس ابتکار عمل را به دست بگیرید تا مانند یک زوج مشکلاتتان را حل کنید و عشق را از سر بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو