وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در این گفت و گوی تلفنی مسائل مربوط به توسعه روابط دوجانبه و پیشبرد مذاکرات سیاسی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. 

لاوروف و هایاشی درباره گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی و تحکیم اعتماد بین دو کشور در عرصه امنیتی و نیز همکاری دو کشور در عرصه بین المللی گفت و گو کرد. 

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به درخواست طرف ژاپنی بر آمادگی مسکو برای ادامه گفت و گوها در مسائل مربوط به عقد موافقت نامه صلح در راستای ارتقاء سطح روابط دوجانبه به سطح جدید تاکید کرد. 

 ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز به تازگی با فومیو کیسیدا نخست وزیر جدید ژاپن درباره موافقتنامه صلح گفت و گوی تلفنی کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد: پوتین و کیسیدا در این گفت وگوی تلفنی درخصوص مسائل دوجانبه روسیه و ژاپن گفت و گو و تبادل نظر کردند.

دو طرف بر عزم خود برای ادامه مذاکرات به منظور عقد توافقنامه صلح بین روسیه و ژاپن تاکید کردند.

نخست وزیر ژاپن پیشتر هشدار دادکه بدون حل اختلاف ارضی ژاپن با روسیه در مورد مالکیت جزایر کوریل جنوبی، توکیو به امضای توافقنامه صلح با مسکو تن نخواهد داد.  

سالهاست که روسیه و ژاپن قادر به انعقاد توافقنامه صلح در پی نتایج جنگ جهانی دوم نیستند. مشکل اصلی مساله مالکیت جزایر کوریل است. توکیو به معاهده شیمودا در مورد تجارت و مرزها اشاره می کند که بین امپراتوری روسیه و ژاپن در فوریه ۱۸۵۵میلادی منعقد شد. بر اساس این سند جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروه جزایر هابومای از جزایر کوریل خارج شده و بقیه به عنوان املاک روسیه به رسمیت شناخته شده است.

اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۵۶ اعلامیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو احتمال انتقال هابومای و شیکوتان را پس از انعقاد پیمان صلح بررسی می کرد. با این حال، مذاکرات بعدی به نتیجه ای نرسید.

پیشتر گزارش شد که ارتش روسیه قصد دارد بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر خط الراس کوریل بسازد.