شرایط اقتصادی این بلاها را سر کارگر آورد

منبع: برترین ها

120

1400/9/5

08:47


سرکوب دستمزد سابقه تاریخی دارد و در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و روحانی داشتیم که نتیجه خوبی نداشت. همین امروز اگر اخبار قتل افزایش داشته دلیل آن همین سرکوب حق و حقوق افراد است.

خبرگزاری رکنا: شرایط اقتصادی روز به روز با یک شیب تند بدتر می شود از طرفی کارگران طبق مصوبه هیئت دولت باید یک حداقل دستمزد را دریافت کنند که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی، کارفرمایان نیز به همین حداقل دستمزد اکتفا می کنند و از پرداخت مبلغ بیشتر به کارگران امتناع می کنند. این اقدام کارفرمایان نیز به دلیل مصوبه دولت غیر قانونی نیست بنابراین هیچ کارگری از این نظر نمی تواند از دست کارفرمای خود شکایت کند.

کارگر و کارفرما ورشکسته

البته موج ورشکستگی کارفرمایان نیز به راه افتاده است که در صورت ادامه این وضعیت شاهد موج اعتراضات از سوی کارگران و کارفرمایان خواهیم بود. اما در این بین شرایط کارگران بدتر است که باز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

فرهاد داریوش فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که وضعیت زندگی کارگران با حقوق های فعلی چه شرایطی را دارد اظهار کرد: حقوق فعلی به هیچ درد کارگران نمی خورد. هر ماه وقتی حقوق می دهند، ناراحتی ما نیز شروع می شود؛ چون نمی دانیم باید آن را هزینه برای سوپرمارکت، اجاره منزل، آب، برق و گاز کنیم یا هزینه تلفن، اینترنت و درس بچه ها کنند.

قیمت های سرسام آور و دستمزد های حداقلی

 او ادامه داد: 3 میلیون و 500 الی 3 میلیون 800 هزار تومان برای یک جوان که یک میلیون اجاره خانه و یک میلیون هزینه رفت و آمد می دهد، مبلغ کمی است و آن فرد باید با قیمت های سرسام آور که هر روز نیز افزایش دارند با 1 میلیون و 500 زندگی کنند که حتی برای خورد و خوراک نیز کافی نیست.

حذف سبد کتاب و سینما از زندگی کارگران

داریوش تاکید کرد: نیازهای فرهنگی و اجتماعی دیگر معنای خود را از دست داده اند چرا که شرایط کنونی اجازه رسیدن به آنها را نمی دهد. امروز سبد کتاب و سینما از زندگی کارگران به دلیل خلا در دخالت در دستمزدها حذف شده است.

ارتباط قتل و سرکوب دستمزد

این فعال کارگری با بیان اینکه کارفرمایان نیز مقصر نیستند و سیاست ها باعث شده تا زندگی کارگران در شرایط بدی باشد تاکید کرد: سرکوب دستمزد سابقه تاریخی دارد و در دولت هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و روحانی داشتیم که نتیجه خوبی نداشت. همین امروز اگر اخبار قتل افزایش داشته دلیل آن همین سرکوب حق و حقوق افراد است.

افزایش آسیب های اجتماعی با حقوق های بخور و نمیر

او خاطر نشان کرد: حقوق کارگران امروز فقط در حد بخور و نمیر است تا افراد زنده بمانند پس نتیجه همه این مسائل افزایش آسیب اجتماعی که هیچکس به آن توجه نمی کند. امروز کارگران حتی با داشتن بیمه تامین اجتماعی هم جرئت مراجعه به پزشک را ندارند.

کودکان تازه وارد بازار کار و رشد آمار ترک تحصیل

داریوش با بیان اینکه کارگران فصلی در این روزها بیشترین آسیب را می بینند اظهار کرد: سال آینده اگر بنا باشد که دانش آموزان به مدرسه بروند به دلیل اینکه در دوسال اخیر افراد زیاد همراه با والدین خود وارد بازار کار شدند تا خرج روزمره خود را بدست بیاورند، دیگر نمی توانند به تحصیل ادامه دهند و این موضوع مشکلی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

مسئولان وضعیت اقتصاد را با جیب خودشان می سنجند

این فعال کارگری در پایان اذعان کرد: سیاست های تعدیل اقتصادی توسط مسئولین اجرایی می شود اما این عزیزان همه چیز را با جیب خودشان می سنجند و اصلا به فکر مردم عادی نیستند. هم اکنون نیز وقتی می بینند که اقداماتشان موثر نبوده است و دیگر نمی توانند روندها را اصلاح کرد، با برخورد می خواهند،  کارگران و مردم را از خیابان های دور کنند و هیچکس به این نمی اندیشید که چرا یک کارگر جان خود را در دستانش می گیرد و به خیابان می آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو