تاثیر باورنکردنی خانه‌داری بر سلامت افراد مسن

79

1400/9/5

11:19


همه ما می دانیم که فعالیت بدنی برای انسان مفید بوده ولی بیشتر افراد به دلیل مشغله روزمره خود به اندازه کافی آن را انجام نمی دهند. در این میان به باور محققان لازم نیست همیشه برای رسیدن به سهمیه ورزش روزانه خود به باشگاه بروید.

تاثیر باورنکردنی خانه‌داری بر سلامت افراد مسن

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج مطالعات جدید، نشان می دهد که کارهای خانه ممکن است مانند ورزش کردن، مزایای سلامتی موثری به ویژه برای افراد مسن داشته باشد.

این مطالعات روی ۴۸۹ نفر از شرکت کنندگان بین ۲۱ تا ۹۰ سال که همگی در سنگاپور زندگی می‌کردند و کمتر از ۵ بیماری زمینه‌ ای داشتند، انجام گرفت.

محققان  موسسه فناوری و موسسه آموزش و تحقیقات سالمندان سنگاپور طی این مطالعات از مجموعه آزمایش های بالینی ساده ای برای ارزیابی توانایی های فیزیکی و شناختی شرکت کنندگان استفاده کردند.

آنها همچنین از شرکت کنندگان در مورد فراوانی و شدت کارهایی که در خانه  انجام می دادند و همچنین سایر ورزش هایی که در آنها شرکت می کردند، نیز پرسش به عمل آوردند. در ادامه، این محققان کارهای خانه را بر اساس شدت انجام آن ها درجه بندی کرده و کارهایی مانند شستن، مرتب کردن و آشپزی را که به انرژی کمتری نیاز دارند جز فعالیت های سبک و کارهایی از جمله تمیز کردن پنجره ها و کف خانه، تعویض ملحفه ها و رنگ آمیزی را در دسته فعالیت های سنگین تر در نظر گرفتند.

در این میان از بین افراد بین ۲۱ تا ۶۴ سال، تنها یک سوم از شرکت کنندگان یعنی حدود ۳۶ درصد کل فعالیت های توصیه شده روزانه را انجام دادند. نکته قابل توجه این بود که شرکت‌ کنندگان مسن ‌تر کمی بهتر عمل کردند، به طوری که ۴۸ درصد از افراد ۶۵ تا ۹۰ ساله به هدف تعیین شده رسیدند.

در هر دو گروه، تقریباً دو سوم از شرکت ‌کنندگان به این هدف تمرینی تنها از طریق کارهای خانه دست یافتند. در گروه سنی بالاتر، کارهای خانه بیشتر با توانایی جسمی و ذهنی بالاتر مرتبط بود.
محققان در این رابطه اعلام کردند: علاوه بر مشاغل مشخص، کارهای خانه نیز جزء فعالیت های ابزاری زندگی روزمره به شمار رفته و که هر دو از عوامل کلیدی جلوگیری از پیری محسوب می شوند.

در خاتمه گفتنی است که بر پایه این پژوهش نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که کار در خانه   باعث بهبود توانایی ذهنی و جسمی شده یا اینکه افراد مسن با شرایط سلامت بهتر، کارهای خانه را به میزان بیشتری انجام می‌دهند واین موضوع به مطالعات تکمیلی نیاز دارد.

  شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله BMJ Open منتشر شده است.

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو