احتمال جهش خطرناک ویروس در گردش کرونا میان حیوان و انسان

69

1400/9/5

12:19


محققان آمریکایی شاهد انتقال گسترده کووید ۱۹ میان انسان و آهو‌ها هستند که می‌تواند منجر به بروز انواع جهش یافته ویروس شود.

احتمال جهش خطرناک ویروس در گردش کرونا میان حیوان و انسان

به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان آمریکایی به تازگی متوجه شده اند که ویروس کرونا به سهولت در حال انتقال میان آهو‌ها و دیگر حیوانات وحشی در این کشور است. این موضوع باعث نگرانی متخصصان شده است.

کارشناسان می‌گویند احتمالاً انسان‌ها عامل انتقال ویروس به این حیوانات هستند، اما این امر بدان معنا نیست که کووید ۱۹ پس از گردش در میان حیوانات دوباره به انسان منتقل نخواهد شد. متخصصان هشدار می‌دهند این نوع گردش ویروس میان انسان و حیوان می‌تواند منجر به بروز جهش و وقوع همه گیری‌های دیگر در آینده شود.

هم اینک درباره منبع اولیه ویروس کرونایی که جهان را درگیر کرده است اختلاف نظر وجود دارد. با این حال، به احتمال فراوان خفاش‌ها این ویروس را به یک پستاندار (پنگولین) منتقل کرده و سپس ویروس از این پستاندار به انسان منتقل شده است.

این موضوع که انسان توانایی آلوده کردن حیوانات به کووید ۱۹ را دارد بار‌ها مشاهده شده است. برای مثال، حیوانات خانگی مانند گربه، حیوانات باغ وحش مانند گوریل و شیر، و نیز سمور‌های پرورش خز این ویروس را از انسان‌ها دریافت کرده اند.

دانشمندان شاهد گسترش ویروس کرونا در میان آهو‌ها بودند که در گام نخست بسیار عجیب به نظر می‌رسید. با این وجود، سروش کوچی پودی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: نباید از این موضوع تعجب کرد. کافی است یک انسان مبتلا به کرونا پس از خوردن یک سیب، باقی مانده آن را در طبیعت رها کند و آهو‌ها پس از خوردن آن به ویروس آلوده شوند.

وی می‌افزاید: به طور کلی هر گونه آلودگی که حاوی بزاق یا سایر بخش‌های حاوی ویروس در انسان باشد می‌تواند باعث انتقال کووید ۱۹ به آهو‌ها شود. سپس یک آهو آلوده می‌تواند این ویروس را به سایر هم نوعان خود منتقل کند.

دانشمندان نگران هستند انتقال مداوم و گردش کرونا میان انسان و حیوان منجر به جهش و انواع جدید ویروس شود. همچنین جهش‌های جدید می‌تواند منجر به وجود آمدن انواع مقاوم به واکسن شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو