شناسایی گونه جدیدی از کووید با جهش‌های فراوان در آفریقای جنوبی

57

1400/9/5

13:32


شناسایی گونه جدیدی از کووید با جهش‌های فراوان در آفریقای جنوبی

سلامت نیوز: محققان در آفریقای جنوبی اعلام کردند که نوع جدیدی از کووید-۱۹ را با تعداد زیادی جهش در این کشور شناسایی کرده‌اند و آن را عامل افزایش تعداد عفونت می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی آی. بی تایمز، تعداد روزانه مبتلایان به کرونا در کشور آفریقایی که به شدت آسیب دیده است از ابتدای ماه جاری ده برابر افزایش یافته است.

انگلیس در واکنش به این موضوع و با افزایش نگرانی ها در مورد شناسایی نوع جدید کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی، همه سفرها را از این کشور و پنج کشور دیگر در جنوب آفریقا ممنوع کرد؛ محققان می گویند این گونه جدید می تواند عفونی تر از دلتا و مقاوم تر در برابر واکسن های فعلی باشد.

«تولیو دی اولیویرا»، ویروس شناس، در یک کنفرانس خبری که با عجله برگزار شد، گفت: متأسفانه ما نوع جدیدی از کووید-۱۹ را شناسایی کرده ایم که دلیلی برای نگرانی در آفریقای جنوبی است. وی گفت که این گونه که با برچسب علمی B.۱.۱.۵۲۹ استفاده می شود، «تعداد جهش های بسیار بالایی دارد» و افزود که سازمان بهداشت جهانی ممکن است به آن یک نام یونانی - مانند سویه غالب دلتا- بدهد.

او گفت: «متاسفانه ظهور این گونه می تواند باعث افزایش مجدد عفونت ها می شود. این گونه جدید در «بوتسوانا» و «هنگ کنگ» نیز در میان مسافران آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

محققان آفریقای جنوبی نگرانند که سویه جدید به دلیل جهش‌های زیاد اثر بخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را با چالش مواجه کند.

وزیر بهداشت آفریقای جنوبی این گونه جدید را «به طور جدی نگران‌کننده» خوانده و احتمال می‌دهد که این ویروس عامل افزایش تصاعدی موارد جدید ابتلا در این کشور در هفته‌های اخیر باشد. وی می‌گوید: این مسئله بسیار توجه‌ برانگیز است که چطور پس از ماه‌ ها که شمار موارد ابتلا به نسبت پایین بود، در روزهای گذشته تعداد مبتلایان به شدت افزایش یافته است.

تا کنون منشاء احتمالی این گونه جدید ناشناخته مانده است و موارد ابتلا به آن تنها در آفریقای جنوبی و مسافران این کشور در مناطق دیگر مشاهده شده است.

به گفته محققان گونه جدید ویروس کرونا تا کنون دست‌کم ۱۰ جهش داشته است.

این در حالی است که تعداد جهش‌ ها در سویه دلتا که قدرت سرایت بسیار زیادی دارد تا کنون دو مورد و در سویه بتا سه مورد بیشتر نبوده است.

محققان احتمال می‌ دهند که این گونه تازه شناسایی شده از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه دلتای ویروس کرونا برخوردار باشد و سیستم دفاعی بدن را شدیدتر به چالش می کشد و تضعیف می‌ کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو