حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های اول نماز جمعه امروز پایتخت که در مصلای امام خمینی (ره) اقامه شد، با اشاره به فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر و با تحلیل این عهدنامه اظهار داشت: تحقق آرمان‌های الهی و حرکت در مسیر جامعه‌ای که قیام به قسط می‌کند، مرهون نظام‌سازی و تشکیل نظام سیاسی برآمده از آموزه‌های دینی است. چنین نظامی بر چند اصل استوار است که مهمترین آنها شایسته‌سالاری است.

وی افزود: چنین نظامی باید بر چند قاعده بنا شود؛ از جمله داشتن برنامه مدون،‌ با تعریف اهداف کلان و نیز ارائه نقشه راه برای دستیابی به اهداف تعریف شده و نظارت و پایش مستمر برای فاصله نگرفتن از اهداف.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر، منشور حکمرانی و از جهت سندیت، دارای ارزش بالایی است که علمای برجسته شیعه از جمله شیخ طوسی (ره) با ارائه سلسله معتبر راویان، این عهدنامه را نقل کرده‌اند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: مخاطب این نامه،‌ ما مسئولان کشور و مدیران ارشد، میانی و خُرد هستیم. هرگاه مفاد این عهدنامه در جامعه ما تحقق یابد، دولت اسلامی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در این نامه، دو هدف برای حکومت اسلامی ذکر شده است؛ نخست، توسعه انسانی و تعلیم و تربیت و پاسخ به همه نیازهای جامعه انسانی است و در اندیشه سیاسی امیرالمومنین (ع) صرفا پاسخ به نیازهای مادی صرف مطرح نیست.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: همه مدیران کشور باید این عبارت مبارک را بالای سر خود نصب کنند و بدانند که ثمره مدیریت ما باید ارتقاء و رشد ایمانی جامعه و افزایش رفاه آنها و در نتیجه، افزایش رضایتمندی مردم باشد.

ابوترابی فرد ادامه داد: دومین هدف برای تشکیل حکومت اسلامی در این عهدنامه،‌ آبادانی و عمران کشور اسلامی است. کشور اسلامی باید در مرزهای آبادانی حرکت کند و ایران اسلامی باید پیشگام این حرکت باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) برای تحقق این دو هدف، دو ابزار را لازم می‌داند؛ نخست، نظام تامین مالی دولت و دوم، نظام دفاعی قوی.

خطیب نماز جمعه تهران در همین رابطه به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: اقتدار امروز ایران و محور مقاومت، برآمده از بصیرت ناشی از اندیشه دینی، ایثار و استقامت بسیج و نیروهای دفاعی کشور است. این امنیت، مهمترین سرمایه برای ارتقاء کشور است.

ابوترابی تصریح کرد: هرچند ما با اهداف تعریف شده در منشور حکمرانی علی بن ابیطالب (ع) فاصله داریم، اما مردم قدردان هستند و می‌دانند که این سرمایه بی‌بدیل امنیت، در دنیایی که صاحبان قدرت برای خلق ناامنی تلاش می‌کنند، دستاورد نظام ولایی و ایثار شهدا و جانبازان و آزادگان است که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شده‌اند؛ این سرمایه گرانبها را باید پاس داشت.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه و در خطبه دوم، نخستین سالروز شهادت دانشمند برجسته شهید محسن فخری‌زاده را گرامی داشت و به جامعه علمی کشور و خانواده آن شهید و خانواده شهدای هسته‌ای تسلیت گفت.

ابوترابی فراد همچنین به آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ اشاره کرد و گفت: حاکمان و مدیران کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که امروز به دلیل راهبرد خشونت که رهبری سیاسی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است و نمونه‌های روشن آن را در عراق، سوریه، یمن و فلسطین مشاهده می‌کنیم و نیز با توجه به شکست این استراتژی در دنیای امروز و حجم فوق‌العاده تناقض‌ها و تعارض‌ها در برنامه‌های راهبردی آمریکا و ناتوانی پنتاگون و دستگاه نظامی آمریکا در سرکوب حرکت‌های مردمی در جهان، شاهد کاهش قدرت نرم آمریکا هستیم.

وی ادامه داد: شما امروز با چنین آمریکایی رویارو هستید که آمریکای دو سه دهه قبل نیست؛ این آمریکایی است که شکست سیاست‌های آن در منطقه جنوب غرب آسیا، پیش چشم همه است. منافع جامعه اروپا را قربانی منافع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی نکنید.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: امروز هر تحلیلگر سیاسی می‌داند که در آینده نه چندان دور، رژیم صهیونیستی در منطقه فلسطین و جهان اسلام حضور ندارد؛ پس منافع ملت‌های اروپایی را با رژیمی که تار و پود آن فرو ریخته، گره نزنید. این خطای راهبردی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: منافع ملت‌های اروپایی با منافع آسیا و به ویژه جنوب غرب آسیا گره خورده و امروز ایران اسلامی است که با اقتدار پاسدار این امنیت است. اگر ظرفیت‌ها و اقتدار محور مقاومت نبود، امروز اروپا در معرض ناامنی‌های سخت قرار داشت و این اقتدار ایران اسلامی و محور مقاومت بود که داعش را سرنگون کرد و یک سیل ویرانگر را از حرکت به سمت اروپا بازداشت؛ قدرشناس باشید و در این مسیر حرکت کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نخبگان علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از واقعیت‌هایی که رهبر انقلاب بر آن پا می‌فشارند و اصرار دارند، توسعه علمی و فناوری در کشور است و دستیابی به قدرت نیز با اقتدار علمی گره خورده است.

ابوترابی فرد ادامه داد: قدرت، محصول علم و دانش است و البته اگر دانش با تربیت توحیدی گره نخورد، راه را برای طغیان و استکبار و سلطه بر دیگران هموار می‌کند.

وی تاکید کرد: تنها راهی که ایران را به قدرت می‌رساند، اقتدار علمی و قرار گرفتن در صف نخست تولید علم و تبدیل ایران به مرجع علمی آینده جهان است و در این مسیر، مجامع علمی و دانشگاهی و نخبگان، نقش مهم و کلیدی دارند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان امروز نقش مهمی در حرکت کشور دارند و به گفته معاون علمی رئیس جمهور، ۵۰ پارک علم و فناوری و صدها استارتاپ به دست جوانان خلّاق و نوآور شکل گرفته و این جبهه بسیجی نوآور می‌تواند بر محیط ایران اسلامی و دستگاه حکمرانی کشور اثرگذار باشد.

ابوترابی فرد تاکید کرد: رسالت رئیس جمهور محترم و وزرای صنعت، آموزش عالی و بهداشت و دستگاههای کلیدی اجرایی و قضایی، این است که راه را برای ورود فناوری‌های جدید به عرصه مدیریتی کشور هموار کنند و آن گاه با یک تحول عظیم روبرو می‌شویم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله‌ها تقریبا بیگانه هستند؛ مگر از دستگاهی که دچار خطاهای راهبردی می‌شود، می‌توان انتظار تحول داشت؟!

ابوترابی فرد گفت:‌ وزیر محترم صنعت بداند که با عزل یک مدیر، هیچ مسئله‌ای در صنایع بزرگ حل نمی‌شود. این ساختار، آلوده و فسادآفرین است و این نظام مدیریتی در کشور پاسخگو نیست.

وی تاکید کرد: باید در مسیر تحول و واگذاری شرکت‌های بزرگ به بخش خصوصی قدم برداریم و بر اعمال و رفتار آنها نظارت دقیق کنیم. این بدنه سنگین دستگاه مدیریتی اقتصادی و دولتی، فسادزا است.