حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با بیان اینکه  تنش آبی یک ابر چالش است که به نگاه و تحلیل چند وجهی نیاز دارد، اظهار داشت: یک وجه تغییرات اقلیمی جهانی و گرم شدن کره زمین  است و وجه دیگر شرایط اقلیمی در ایران است، که به دلیل دوری از دریاهای بزرگ مشکل کم آبی داریم و البته کاهش نزولات آسمانی را نباید فراموش کنیم.

وی افزود: مشکل کنونی فقط کمبود آب نیست بلکه مشکل کمبود ضعف مدیریت بر آب است.

خطیب جمعه تبریز باید در منابع آبی از فناوری‌های نوین استفاده کرد، گفت: بطور مثال می توان با سیستم آبیاری قطره ای و پرهیز از روشهای کهنه و کانال کشی و زهکشی کم هزینه‌تر از منابع آب موجود با بهره‌وری از آن استفاده کرد.

آل‌هاشم ادامه داد: نکته دیگر  وجود فقدان آینده‌نگری در منابع آبی موجب شده است ایجاد صنایع مهم و مادر، سدسازی، پروژه‌های انتقال آب از سال ۱۳۵۰( نیم قرن) با شدت و ضعف ادامه دارد و به وضعیت کنونی منجر شده است.

وی تصریح کرد: مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است و نباید صرفا با نگاه منطقه‌ای و استانی به آن نگاه کرد، موضوع ملی نگاه ملی و عزم ملی می‌خواهد و موضوع ملی تقسیم کار ملی می‌طلبد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم راه حل اصلی مشکل تنش آبی زمان بر بوده و چند جانبه و پیچیده است و نباید از دولت انتظار حل مشکل تنش آبی را در یک یا دو روز داشت.

آل‌هاشم گفت: مردم قهرمان آذربایجان امروز در نماز باشکوه جمعه تبریز از تمام مسئولان کشوری و استانی می‌خواهیم به موضوع کم آبی در استان ما و خشکی دریاچه ارومیه توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه تبریز: نباید از دولت انتظار حل مشکلات آبی را در یک یا دو روز داشت