اهمیت دریافت اکسن تقویت کننده کووید ۱۹ 

86

1400/9/6

09:14


به گفته متخصصان، تمام واکسن های تقویت کننده کار می کنند، اما این اطلاعات  ممکن است به تصمیم گیری شما کمک کند.

اهمیت دریافت اکسن تقویت کننده کووید ۱۹ 

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، ایالات متحده ممکن است در آستانه تایید FDA برای تقویت کننده های واکسن کووید ۱۹ برای همه بزرگسالان باشد. طبق گزارش نیویورک تایمز، فایزر و بیون تک  سازندگان واکسن و تقویت کننده کووید۱۹در ۹ نوامبر از تنظیم کننده های فدرال خواستند تا مجوز تزریق بوستر خود را به افراد بالای ۱۸ سال گسترش دهند.

در حال حاضر، تزریق تقویت کننده ها فقط برای افراد خاص (افرادی که ۶۵ سال یا بیشتر دارند یا افراد بالای ۱۸ سال که در مراکز مراقبت پرخطر طولانی مدت کار  یا زندگی می کنند، یا شرایط زمینه ای دارند) تایید شده است. اما یک تایید قریب الوقوع برای همه بزرگسالان همراه با تایید اخیر FDA برای مخلوط کردن و تطبیق واکسن ها و تقویت کننده های کووید ۱۹باعث شده است که بسیاری از مردم تعجب کنند که بر اساس واکسن اصلی کووید ۱۹ خود باید کدام تزریق را دریافت کنند. 

متأسفانه، هنوز پاسخ روشنی برای کسی وجود ندارد. یک متخصص بیماری های عفونی در می گوید: «ما هنوز در مورد بهترین استراتژی یاد می گیریم. اما ممکن است عوامل خاصی وجود داشته باشد که می تواند به تصمیم شما کمک کند. کاملاً واضح است که شما باید تقویت کننده خود را دریافت کنید. این چیزی است که ما تا کنون می دانیم و اینکه کدام واکسن تقویت کننده را ممکن است بخواهید انتخاب کنید.

آیا تحقیقات در مورد تقویت کننده کووید ۱۹ چیزی می گوید؟

 هیچ تحقیقی وجود ندارد که به طور قطعی به شما بگوید کدام تقویت کننده کووید ۱۹ را باید بر اساس واکسن کووید خود دریافت کنید و همچنین هیچ راهنمایی رسمی در مورد اینکه کدام تقویت کننده در هر موقعیتی بهتر عمل می کند وجود ندارد.

 بر اساس داده‌های کارآزمایی بالینی، تقویت با همان محصول واکسن اولیه بی‌خطر و مؤثر بوده و پاسخ ایمنی بدن به ویروس SARS-CoV-2 را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید از یک تقویت‌کننده از همان برند واکسنی که در ابتدا دریافت کرده‌اید استفاده کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

 برخی داده ها وجود دارد که ترکیبات تقویت کننده ممکن است بالاترین سطح آنتی بادی را در بدن ایجاد کنند. در ماه اکتبر، یک مطالعه  کوچک که توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) انجام شد، نشان داد که همه ترکیب‌های تقویت‌کننده می‌توانند پاسخ آنتی‌بادی خنثی‌کننده‌ را تحریک کنند که به محافظت از شما در برابر کووید ۱۹ کمک می کند.

اما اگر عمیق‌ترنگاه کنیم، این مطالعه که مورد بازبینی قرار گرفت، نشان داد پاسخ‌های آنتی‌بادی سطوح مختلفی دارند. شرکت‌کنندگان در مطالعه که دو دوز واکسن مدرنا و تقویت‌کننده مدرنا با دوز کامل دریافت کردند، بالاترین سطح آنتی‌بادی را داشتند، بعد آن‌هایی که دو دوز فایزر به‌علاوه یک تقویت‌کننده مدرنا و سپس دو دوز مدرنا دوباره با تقویت‌کننده فایزر داشتندمورد مطالعه قرار گرفتند.

از طرف دیگر، کسانی که واکسن جانسون و جانسون  را با تقویت کننده جانسون وجانسون دریافت کردند، کمترین سطح آنتی بادی را داشتند. اگرچه یک واکسن جانسون وجانسون و به دنبال آن یک تقویت کننده mRNA پاسخ های بهتری را برانگیخت.

به گفته محققین این تحقیق برای مقایسه مستقیم پاسخ ها بین تقویت کننده های مختلف طراحی نشده است. تقویت‌کننده مدرنا که از آن در مطالعه استفاده می‌شود، آن چیزی نیست که در حال حاضر وجود دارد.

 محققان مطالعه NIAID از دوز کامل واکسن مدرنا در ۱۰۰ میکروگرم برای اهداف تحقیقاتی استفاده کردند، اما تقویت‌کننده‌های مدرنا فقط در نیم دوز ۵۰ میکرو گرم ارائه می‌شوند.

همچنین یک علامت سوال بزرگ در مورد سطوح آنتی بادی و کووید ۱۹وجود دارد، یعنی اینکه چقدر از ما در برابر ویروس محافظت می کنند. دکتر ویرک می گوید: «همبستگی بین آنتی بادی ها وجود دارد که از ما در برابر عفونت ها محافظت می کنند.

اما کارشناسان هنوز نمی‌دانند که فرد به چه میزان از آنتی‌بادی برای جلوگیری از بیمار شدن نیاز دارد، یا اینکه سطح آنتی‌بادی در مطالعات چگونه به محافظت در دنیای واقعی تبدیل می‌شود، زیرا عوامل دیگری (مانند سلول‌های T بدن که به سلول‌های آلوده به ویروس حمله می‌کنند) نیز در ایمنی بدن نقش دارند. ما هنوز از نظر بالینی نمی دانیم که آیا سطوح آنتی بادی بالاترمیتواند منجر به کاهش عفونت، انتقال یا شدت بیماری شود یا خیر.

۱۸ نوامبر ۲۰۲۱
Health
گلنوش محبعل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو