آشنایی با پدل برد یا پارو زنی ایستاده؛ورزش آبی محبوب

آشنایی با پدل برد یا پارو زنی ایستاده؛ورزش آبی محبوب


منبع: بیتوته

108

1400/9/6

10:04


آشنایی با پدل برد یا پارو زنی ایستاده؛ورزش آبی محبوب



پدل بورد چیست, انواع پدل برد, پارو زنی ایستاده

یکی از ورزش های آبی تخته سواری روی موج، پدل برد است

 

آموزش پدل برد برای همه! چطور و از کجا شروع کنیم؟ 

پدل برد به معنی پاروزنی ایستاده است که از انواع ورزش های آبی تخته سواری روی موج می باشد. این ورزش برای اولین بار  در کشور امریکا در سال 2013 به عنوان یک ورزش رسمی شناخته شد. پدل برد در رشته های یوگا ، مسابقه سرعت ، موج سواری و دریا های آزاد استفاده می شود. این ورزش از موج سواری مشتق شده  است.

پدل برد چیست؟

پدل برد یا تخته سواری ایستاده از ورزش های آبی است که در سراسر دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار است. این ورزش با شیوه های مختلف اجرا می شود و شما می توانید در حالت های نشسته ، ایستاده یا خوابیده از این تخته شناور در آب استفاده کنید. اما محبوب ترین نوع آن پدل برد ایستاده می باشد.

 

در این ورزش از هماهنگی ذهن و جسم برای حفظ تعادل بهره گرفته می شود و از تمام عضلات بدن برای حرکت استفاده می شود که همین جنبه باعث محبوبیت این ورزش شده  است. هنگام ایستادن و پارو زدن عضلات کمر و پاها به طور همزمان تعادل را حفظ می کنند و ماهیچه های بالاتنه و دست ها را به  حرکت در می آورند و ذهن شما نیز باید این هماهنگی را برقرار کند. 

 

پدل برد ورزشی است که علاوه بر حرکت دادن ماهیچه ها و ایجاد تعادل ذهنی و عضلانی ، باعث لذت بردن شما از طبیعت و صدای دلنشین آب نیز می شود و شما در حین ورزش تفریح هم می کنید.

 

پدل بردینگ در واقع ترکیبی از ورزش کایاک و موج سواری است. برای این ورزش کافی است که یک تخته موج سواری و یک پارو داشته باشید. استفاده از پدل برد در آب های مواج نیز کاربرد دارد و در صورت داشتن مهارت لذت خاص خود را دارد.

 

مخترع پدل برد چه کسی بود؟

 

پدل برد, پدل برد و موج سواری, مخترع پدل برد

یکی از موج سواران معروف در دهه 40 سبب اختراع پدل برد شد

 

تخته سواری به صورت امروزی در منطقه وایکیکی در سواحل هاوایی به وجود آمد. اما اینکه چگونه چنین وسیله ای اختراع شد مربوط به شخصی به نام جان چوی می شود. وی که از موج سواران معروف در دهه 40 بود به دلیل کهولت سن و عدم توانایی در ایستادن بر روی تخته موج سواری به این فکر افتاد که یک تخته راحتی برای خود درست کند. در نتیجه او به تخته موج سواری یک پارو اضافه کرد و در طرح آن نیز تغییراتی ایجاد کرد و آن را کشیده تر طراحی کرد.

 

او این تغییرات را فقط برای خودش ایجاد کرد و هرگز فکر نمی کرد که این وسیله با استقبال افراد زیادی روبرو شود. فرزندان او نیز به تقلید از پدر از همین روش استفاده کردند و این امر توجه بسیاری از توریست های هاوایی را به خود جلب کرد. به تدریج توریست ها از این خانواده تقلید کردند و به تخته های موج سواری خود یک پارو اضافه کردند و به این ترتیب بود که این کار به عنوان یک تفریح و ورزش مورد توجه مردم در سراسر دنیا قرار گرفت.

 

انواع پدل برد

بعد از اختراع این ورزش در طول زمان کامل تر شده و به صورت های مختلف از آن استفاده شد و اینگونه بود که به انواع مختلف تبدیل شد.

 

پدل برد تورینگ

یکی از این تغییرات افزایش طول تخته بود که به منظور راحتی حرکت و تعادل بهتر صورت گرفت. روی برخی از تخته ها نیز جاهای برای قرار دادن وسایلی مانند کیف و ساک و ... تعبیه شد تا تخته سواران بتوانند مدت زمان بیشتری را بر روی آن سپری کنند.

برای ایجاد سهولت در استفاده و کنترل پدل نیز تغییراتی در طراحی باله های زیر پدل برد صورت گرفت. این تغییرات باعث شدن که یک موج سوار بریتانیایی در سال 2018 موفق شود مسیر بین سواحل بریتانیا تا نقطه شمالی کانال بریستول را به مدت 59 روز طی کند.

 

پدل برد یوگا

 

انواع پدل برد, پارو زنی ایستاده, راهنمای خرید پدل برد

یکی از پدل بردهای پرکاربرد، مخصوص انجام حرکات یوگا طراحی شده است

 

یکی از دیگر کاربردهای پدل برد استفاده از آن برای تمرین و انجام حرکات یوگا می باشد. زیرا این ورزش نیز درست مانند یوگا مبنی بر آرامش و تعادل و توازن جسم و فکر می باشد و از این رو با هم تناسب دارند. جالب است بدانید که چنین استفاده ای از این ورزش با استقبال پیش بینی نشده ای روبرو شد.

 

به همین دلیل نیز شرکت های بزرگی مانند رد ، آزترون و آکواتون اقدام به تولید پدل برد های مخصوص یوگا کردند. این پدل برد ها در فروشگاه های سراسر دنیا و نیز در ایران قابل دسترسی می باشند.

 

پدل بردهای همه کاره

این نوع پدل برد ها همان طور که از نام آنها مشخص است برای استفاده های عمومی کاربرد دارد. این نوع پدل برد ها می توانند هم به صورت حرفه ای و هم به صورت غیر حرفه ای و آماتور مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل نیز این نوع پدل برد ها نسبت به انواع تخصصی تر رویکرد بیشتری دارند.

 

با استفاده از پدل برد های همه کاره می توان فعالیت های دیگری مانند ماهی گیری و یوگا نیز انجام داد. همچنین برای تورینگ های غیر مسابقه ای نیز مناسب می باشند.

 

تجهیزات موردنیاز برای پدل بردینگ

 

 پدل برد, پدل برد و موج سواری, مخترع پدل برد

مهم ترین وسیله ای که در پدل بردینگ نیاز است، تخته موج سواری و پارو می باشد

 

همان طور که قبلا نیز اشاره شد برای این ورزش شما تنها به یک تخته موج سواری و یک پارو نیاز خواهید داشت. تخته هایی که در بازار عرضه می شوند معمولا در  اندازه های 10 تا 12 فوت هستند. 

هنگام خرید بردهای پارو زنی باید به پهنای آن نیز توجه کنید. برد های باریک تر برای حرکت سریع در آب و برد های پهن تر برای ایجاد تعادل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

جنس پدل برد ها از فایبر گلاس یا پی وی سی می باشد. نوع ساخته شده  از فایبر گلاس سخت بوده و حالت ثابتی دارد و دارای وزن سنگین تری است و جابجایی آن مشکل است.

برد های بادی نیز در سال های اخیر وارد بازار شده اند که حمل آنها راحت تر می باشد. 

 

پارویی که برای این منظور استفاده می شود دارای انواع مختلفی است و چون باید در حالت ایستاده استفاده شوند باید از انواع پاروهای کایاک و وسایل مشابه درازتر باشند. شرکت های مختلف تولید کننده پارو ها بر اساس کاربرد های مختلف انواع پارو ها را در شکل ثابت ، تاشو و با جنس های مختلف تولید می کنند. عمده ترین تفاوت پارو ها در وزن آنهاست.

 

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در این ورزش لیش یا پابند می باشد. این وسیله باعث می شود که بدن ورزشکار به تخته متصل شود و در هنگام حرکت از جدا شدن او از روی برد و حرکت آزادانه آن در آب جلوگیری کند. استفاده از این وسیله ایمنی در آب های آزاد از اهمیت زیادی برخوردار است. در برخی از کشور ها استفاده از لیش اجباری می باشد و در صورت عدم استفاده ورزشکار جریمه خواهد شد.

  

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو