شرکت تسلا در مناقصه ساخت بزرگ‌ترین باطری لیتیوم-یونی برای استرالیا جنوبی پیروز شد

منبع: فوت و فن

100

1400/9/6

10:07


شرکت تسلا در مناقصه ساخت بزرگ‌ترین باطری لیتیوم-یونی برای استرالیا جنوبی پیروز شد

ماسک گفته است که تسلا یا این کار را ظرف مدت ۱۰۰ روز انجام می‌دهد یا آن را به‌صورت رایگان ارائه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت تسلا آقای ایلان ماسک در ماه مارس قول داده است که شرکت تولید خودروهای الکتریکی او که مالک شرکت SolarCity که تأمین کننده انرژی خورشیدی نیز هست، می‌تواند به ایالت استرالیا جنوبی برای رفع مشکل همیشگی آن‌ها در رابطه با قطع برق به دلیل شرایط آب و هوایی کمک کند. در آن زمان ماسک گفت که تسلا برای انجام این کار بسیار جدی است و او در توییتر خود نوشت که این پروژه را طی مدت ۱۰۰ روز پس از عقد قرارداد انجام خواهند داد یا آن را بدون پرداخت هزینه ارائه خواهند کرد. اکنون تسلا فرصت لازم برای انجام این تعهد را دارد، چرا که این شرکت موفق به پیروزی در مناقصه دولتی استرالیا جنوبی برای ساخت بزرگ‌ترین باطری لیتیوم-یونی جهان شده است.

تسلا ۹۱ پیشنهاد کننده بین‌المللی برای اجرای پروژه ساخت منبع ذخیره‌سازی لیتیوم-یونی ۱۰۰ مگاواتی برای تأمین انرژی استرالیای جنوبی را پشت سر گذاشت که شاید دلیل آن ادعای جسورانه و بی‌باکانه ماسک در صرف نظر کردن از دریافت هزینه در صورت وجود تأخیر باشد. این بزرگ‌ترین باطری لیتیوم-یونی خواهند بود که تاکنون ساخته شده است و ظاهراً نمونه‌ای بسیار بزرگ شده از سیستم Powerpack فعلی تسلا خواهد بود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد.

این پروژه معادل با بالاترین سیستم انرژی باطری در جهان ضرب در سه خواهد بود. استرالیا می‌ترکاند!!

این باطری انرژی بادی تولید شده توسط شرکت فرانسوی مزرعه بادی Neoen’s Hornsdale را که بیرون از Jamestown واقع شده است  را ذخیره‌سازی خواهد کرد. تسلا در اعلامیه‌ای اعلام کرد: “سیستم Powerpack تسلا، حرکت ایالت در رابطه با انرژی‌های تجدید پذیر را دگرگون خواهد کرد و پیشرفت به سزایی در ایجاد شبکه‌ای مدرن به وجود خواهد آورد”. به عبارت ساده‌تر به کمک ذخیره‌سازی انرژی در ساعات کم مصرف و پس از آن تخلیه انرژی در زمان اوج مصرف، شرکت‌های خدمات دهنده می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند و وابستگی خود به منابع انرژی تجدید ناپذیر را کاهش دهند.

در ادامه این اعلامیه آمده است: “در زمان تکمیل این پروژه تا ماه دسامبر ۲۰۱۷، این سیستم بزرگ‌ترین پروژه باطری ذخیره‌سازی لیتیوم-یونی جهان خواهد بود که انرژی لازم برای ۳۰۰۰۰ خانه را تأمین خواهد کرد که تقریباً معادل با تعداد خانه‌هایی است برق آن‌ها قطع می‌شود”. ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با سازمان رسانه‌ای استرالیا اعلام کرد که بزرگ‌ترین باطری حال حاضر ۳۰ مگاوات است.

به گفته ABC، این زمان‌بندی تا ماه دسامبر بدان معناست که اگر توافق شبکه داخلی قبل از پاییز امضا شود، تسلا ۱۰۰ روز برای به سرانجام رساندن پروژه زمان خواهد داشت یا مبلغ ۵۰ میلیون دلار یا حتی هزینه‌های بیشتری برای نصب و راه‌اندازی را از دست خواهد داد.

البته شرکت روند گسترده‌ای را دو سال پیش در زمان معرفی Powerwall و Powerpack پشت سر گذاشته است. در حال حاضر تسلا با استفاده از یک نیروگاه انرژی خورشیدی بزرگ که با تکنولوژی مشابه Powerpack کار می‌کند، در حال انرژی‌رسانی به جزیره هاوایی در کووایی است. شرکت‌های متوسطی از جمله Sierra Nevada Brewing Co.، در حال گرایش به تکنولوژی تسلا در زمینه ذخیره‌سازی انرژی هستند. شهر لوس‌آنجلس در ایستگاه آنتوریو در حال حاضر از یک منبع انرژی Powerpack ساخت شرکت تسلا برای تأمین انرژی ۱۵۰۰۰ خانه استفاده می‌کند.

پس اگرچه پروژه استرالیا جنوبی به دلیل جدول زمان‌بندی که ماسک به خودش تحمیل کرده است ممکن است پروژه جاه‌طلبانه‌ای به نظر برسد، اما تسلا به دلیل رزومه تأثیرگذاری که برای خود ساخته است، نظر بر آن دارد که اگر همه چیز مطابق با برنامه پیش برود، آن هدف ۱۰۰ روزه برایشان مشکل‌ساز نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو