راه‌های پیشگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست

منبع: فوت و فن

137

1400/9/6

12:43


می‌دانید چگونه از پیر شدن پوست صورت جلوگیری کنیم؟ کرم مناسب برای جلوگیری از پیری پوست چیست؟ جلوگیری از روند پیری پوست ممکن نیست اما می‌توان با انجام یک سری اقدامات این روند را به تعویق انداخت که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

چگونه از پیر شدن پوست صورت جلوگیری کنیم؟

درست است که بصورت صد در صد نمیتوان جلوی پیری صورت را گرفت اما با رعایت بعضی روش‌های ساده میتوان آن را به تعویق انداخت. سعی کنید کارهایی که در این مقاله از مقالات پزشکی سیب آورده شده است را انجام دهید و سلامتی را به پوست خود هدیه دهید.

هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید:

چه هوا ابری باشد چه آفتابی، در تمام فصول از ضدآفتاب استفاده کنید. استفاده از ضدآفتاب باید همچون مسواک زدن جزئی از روتین روزمره تان باشد. آکادمی پوست آمریکا استفاده از ضدآفتابی با SPF حداقل ۳۰ را توصیه می‌کند که روی جلد آن طیف گسترده “broad-spectrum” درج شده باشد.

راه‌های پیشگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست

از حالات تکراری صورت خودداری کنید:

هنگامی که یک حالت چهره را امتحان می‌کنید، ماهیچه های زیرین را منقبض می‌کنید. اگر به مدت چند سال عضلات یکسانی را منقبض کنید، این خطوط دائمی می‌شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به کاهش خطوط ناشی از جمع کردن چشم‌ها (برای بهتر دیدن یا به دلیل نور شدید) کمک کند.

سیگار نکشید:

سیگار کشیدن برای تمام قسمت‌های بدن مضر است. سیگار تجزیه‌ی کلاژن را تسریع می‌کند و عروق خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست حمل می‌کنند را منقبض می‌کند. افراد سیگاری بیشتر در معرض ظهور زودرس چین و چروک قرار دارند.

راه‌های پیشگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست

آیا کلاژن از طریق پوست جذب می‌شود؟

کرم‌ها، سرم‌ها و حتی لوازم آرایشی زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند حاوی کلاژن هستند. این محصولات با سوء استفاده از نگرانی مردم برای جوان ماندن و با استفاده از تبلیغات غلط، محصولاتی را با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسانند.

با این حال آیا کلاژن از طریق پوست جذب میشود؟ از نظر علمی اثبات شده که امکان جذب کلاژن از طریق پوست یا نفوذ آن به پوست وجود ندارد. کلاژن یک مولکول بزرگ است که روی سطح پوست قرار می‌گیرد و نمی‌تواند جذب درم شود. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، امکان نفوذ کلاژن وجود ندارد، به همین دلیل است که ما از سایر مواد فعال برای تحریک تولید کلاژن استفاده می‌کنیم. هر محصولی که ادعا می‌کند چنین قابلیتی دارد، صرفا یک تاکتیک بازاریابی است.

درست است که با مصرف مواد غذایی سالم و درست، یا با مصرف مکمل‌های کلاژن می‌توان سطح کلاژن را افزایش داد اما استفاده‌ی موضعی از کرم‌های حاوی کلاژن تاثیری نخواهد داشت.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

با افزایش سن، پوست نیز همچون سایر قسمت‌های بدن دچار فرسودگی طبیعی می‌شود. اما بسیاری از آنچه ما به عنوان پیری طبیعی در نظر می‌گیریم در واقع به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر است. این بدان معناست که تا حدی می‌توان از آن اجتناب کرد و هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

پیری طبیعی پوست: کلاژن، الاستین و افتادگی پوست

زیر پوست ما یک شبکه‌ی فیبری از کلاژن و الاستین است- پروتئین‌هایی که پوست را محکم نگه می‌دارند. هنگامی که پوست کشیده می‌شود، این مجموعه‌ی پروتئینی، پوست را به جای خود باز می‌گرداند.

با افزایش سن، شبکه‌ی فیبری ضعیف می‌شود و پوست با از دست دادن ساختار حمایتی خود دچار افتادگی می‌شود.

اگر این تغییرات زودتر از انتظار رخ دهند ممکن است تعجب آور باشند، به این شرایط “پیری زودرس” می‌گویند. اجتناب کامل از این تغییرات غیر ممکن است اما می‌توانید با انجام اقدامات موثری علائم پیری زودرس پوست را به تاخیر بیندازید، خصوصا اگر این علائم زمانی رخ می‌دهند که آماده‌ی پذیرفتن آن‌ها نیستید.

راه های جلوگیری از پیری زودرس پوست

از حمام آفتاب بپرهیزید:

حمام آفتاب یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد جوان مرتکب می‌شوند. آسیب رساندن به پوست با اشعه‌ی فرابنفش باعث بدتر به نظر رسیدن آن می‌شود. قرار گرفتن زیاد از حد در معرض نور خورشید سبب رنگ پریدگی پوست و آسیب به کلاژن و الاستین می‌شود.

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید:

یافته‌های حاصل از چندین مطالعه نشان می‌دهند که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است به جلوگیری از آسیب‌هایی که منجر به پیری زودرس پوست می‌شوند کمک کند. یافته‌های مطالعات تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند روند پیری را تسریع کند.

بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید:

یافته‌های حاصل از چند مطالعه نشان می‌دهند که ورزش متوسط ​​می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و سیستم ایمنی را تقویت کند. این به نوبه‌ی خود ممکن است ظاهری جوان تر به پوست بدهد.

کرم مناسب برای جلوگیری از پیری پوست

کرم‌های زیادی در بازار هستند و ادعا می‌کنند می‌توانند باعث جلوگیری از پیری پوست شوند. بعضی از کرم‌های هیدراته کننده‌ی پوست مثل کرم مرطوب کننده ضد پیری یا کرم‌های ضدچروک می‌توانند در این راستا کمک کننده باشند.

راه های جوان سازی پوست

آیا راههای جوان سازی پوست را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید با کمک چه راهکارهایی میتوان علائم پیری پوست را کاهش داد؟ در ادامه به بررسی راههای جوان سازی پوست می‌پردازیم.

لایه بردارهای شیمیایی:

لایه بردارهای شیمیایی از فرمول‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند که می‌توانند برای مدت زمان مشخصی روی کل صورت یا نواحی خاصی استفاده شوند. در این روش یک محلول شیمیایی روی پوست استعمال می‌شود که باعث لایه برداری و در نهایت جدا شدن آن می‌شود. پوست جدید صاف تر است و به میزان کمتری چروک است. بسته به نوع ماده‌ی شیمیایی مورد استفاده، بهبودی ممکن است چند هفته طول بکشد.

درم ابریژن:

درم ابریژن روش دیگری برای زخم کردن پوست به صورت کنترل شده است، اما در این روش از یک ساینده استفاده می‌شود (نه مواد شیمیایی). در این روش از یک ابزار چرخشی سریع برای برداشتن و صاف کردن لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌شود. پوست آسیب دیده شروع به خونریزی می‌کند، اما پوست جدید رشد می‌کند تا جای آن را بگیرد. زمان ریکاوری با توجه به این که چند لایه از پوست برداشته شده است، یا این که این پروسه چقدر “عمیق” انجام شده، تعیین می‌شود.

لایه برداری با لیزر:

لایه برداری با لیزر از انرژی نور و گرما برای “از بین بردن” بخش‌های نازک پوست استفاده می‌کند. لیزر لایه‌ی بالایی پوست را جدا می‌کند و در عین حال لایه‌‌های زیرین را گرم می‌کند. این کار رشد فیبرهای کلاژن جدید را تحریک می‌کند و در نتیجه پوست جدید بسیار صاف تر خواهد بود. یکی از مزایای لیزر لایه برداری این است که آسیب کمی به پوست اطراف وارد می‌کند، به همین خاطر امکان استفاده از آن در نواحی حساس وجود دارد. بسته به نوع لیزر مورد استفاده، بهبودی ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

حال که در این نوشته از مجله پزشکی سیب، فهمیدید چگونه از پیر شدن پوست صورت جلوگیری کنیم و با راههای جوان سازی پوست آشنا شدید، سعی کنید آنها را جزو روتین‌های روزمره‌تان قرار دهید تا پوستی سالم داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو