از دلایل این موضع می‌توان به شمار کم‌تر مراکز تخصصی خدمات سرویس دوره ای بی ام و و مرسدس بنز کمبود قطعات و اقلام اصلی و محدودیت دسترسی به اطلاعات لازم برای نگهداری و سرویس نام برد.

نگهداری و سرویس دوره ای خودروهای مرسدس‌بنز و بی ام و

نگهداری ناآگاهانه و سرویس نادرست خودروهای بنز و بی ام و به سادگی می‌تواند به آسیب‌های جبران‌ناپذیر یا پرهزینه انجامیده و با توجه به کمبود تعمیرکار، دسترسی کم‌تر به قطعات اصلی و هزینه‌های گزاف تعمیر برای مالکان دردسرساز شود. بنابراین لازم است دارندگان این خودروها توجه بیش‌تری به این موضوع داشته و ضمن استفاده از اقلام مصرفی و قطعات یدکی با کیفیت، نسبت به زمان مناسب سرویس خودرو خود آگاهی لازم را داشته باشند.

اقلام مصرفی بنز و بی ام و دربرگیرنده مایعات، فیلترها و قطعاتی هستند که در این نوشتار به پرکاربردترین آن‌ها در سرویس‌های دوره‌ای پرداخته شده است.

 روغن موتور بنز و بی ام و

پس از سوخت، روغن موتور را می‌توان مهم‌ترین مایع مصرفی در خودرو دانست؛ چرا که بدون آن، کارکرد موتور و در نتیجه خودرو ناممکن خواهد شد. وجود روغن مناسب و سازگار با موتور خودرو، کارکردی مستقیم بر دوام، کارکرد بهینه و مصرف سوخت دارد.

روغن موتور

از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب روغن موتور بنز و بی ام و می‌بایست به آن‌ها توجه داشت، نوع پایه روغن، سطح کیفی و ویسکوزیته آن است.

  1. پایه روغن موتور

    ماده اولیه در تولید روان‌کار موتور، روغن پایه است که بسته به شیوه تولید و ویژگی‌های آن‌ها در پنج گروه I، II، III، IV و V قرار می‌گیرند. سه گروه نخست از پالایش نفت خام به دست آمده و به آن‌ها روغن معدنی (مینرال) گفته می‌شود.

    دو گروه بعدی روغن‌های پایه‌ای هستند که به روش شیمیایی (سینتتیک) ساخته شده‌اند و شاخص گرانروی بسیار مناسب، نقطه ریزش پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، خاکستر کم، نقطه اشتعال بالا و تبخیرپذیری کاهش‌یافته از برتری‌های مهم آن‌ها در برابر روغن‌های پایه معدنی هستند.

    با توجه به قیمت تمام‌شده به مراتب بالاتر روغن‌های پایه ساخته‌شده به روش سینتتیک، برخی از سازندگان روغن موتور از ترکیب این روغن با نمونه معدنی استفاده کرده و با نام‌هایی چون نیمه سینتتیک یا شبه‌سینتتیک (Semi Synthetic) به بازار عرضه می‌نمایند. همچنین با توجه به نزدیکی برخی مشخصه‌های روغن‌های پایه گروه III، برخی دیگر از سازندگان محصولات خود را که در آن روغن پایه این گروه به کار رفته است، به عنوان روغن تمام‌سینتتیک معرفی می‌‎نمایند که در این میان کاربر می‌بایست نسبت به این موضوع آگاه بوده و با توجه به توصیه خودروساز، از روغن موتور تمام‌سینتتیک برای خودرو بنز یا بی ام و خود استفاده کند.

  2. سطح کیفی روغن موتور

    پارامتر دیگر در انتخاب روغن موتور برای خودروهای بنز و بی ام و، سطح کیفی آن‌ در استاندارد API است. رتبه‌بندی این استاندارد برای موتورهای بنزینی با حرف "S" آغاز شده و حرف بعدی به فراخور گذر زمان و پدید آمدن الزامات نو، تغییر می‌نماید؛ به این معنی که هر چه حرف دوم به انتهای حروف الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، روغن مورد بررسی، الزاماتی جدیدتر را رعایت می‌نماید.

    در حال حاضر، جدیدترین سطح کیفی روغن موتورهای متداول در بازار SN بوده که برای موتور مرسدس بنز و بی ام و با سال طراحی پس از 2010 توصیه می‌گردد.

  3. گرانروی روغن موتور

    یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب روغن موتور، لزجت (Viscosity) آن است. لزجت مناسب، ارتباط مستقیمی با ضخامت غشای تشکیل‌شده (Oil Film) بر روی سطوح و پایداری آن دارد که ضریب اصطکاک میان قطعات، حفظ کیفیت روان‌کاری در بارهای زیاد و در نتیجه عمر موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    گران‌روی روان‌کار با تغییرات دما، دستخوش دیگرگونی شده و با افزایش دما، از لزجت آن کاسته شده و دمای پایین‌تر به افزایش لزجت آن می‌انجامد. از این رو امروزه روغن‌های چنددرجه‌ای یا به اصطلاح «چهارفصل» جایگزین نمونه‌های پیشین شده‌اند.

    مشخصه لزجت در این روغن موتورها طبق استاندارد SAE از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول نشان‌دهنده رفتار گران‌روی روغن در دمای پایین و بخش دوم نمایان‌گر لزجت در دمای کارکردی موتور است.

    به طور معمول در خودروهای بنز و بی ام و طراحی‌شده پس از سال 2005، برای آب و هوای ایران روغن‌هایی توصیه می‌گردد که بخش اول مشخصه لزجت آن‌ها کوچک‌تر از 10 (5W یا 0W) و بخش دوم بیش‌تر از 20 (30، 40 و یا 50) باشد؛ مگر آن‌که در دفترچه راهنمای محصول نمونه دیگری توصیه شده باشد. برای نمونه روغن موتوری با درجه گرانروی 5W30 در تمامی شرایط آب و هوایی ایران کارکرد مناسبی برای موتور بنز و بی ام و نشان می‌دهد.

  4. هنگام تعویض روغن موتور

    عموما نمی‌توان زمان ثابتی برای تعویض روغن موتور در نظر گرفت؛ چرا که کیفیت روان‌کار در خلال کارکرد خودرو پیوسته در حال کاهش است که به سبب مصرف‌شدن تدریجی افزودنی‌های روان‌کار از یک‌سو و پیری شیمیایی (Chemical Aging) روغن پایه از سوی دیگر رخ می‌دهد.

    به طور کلی با توجه به شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت در کشور، بسته به نوع روغن موتور گزینش‌شده، و شیوه بکارگیری خودرو، تعویض روغن موتور بی ام و و مرسدس‌بنز در بازه 8000 تا 12000 کیلومتر مناسب ارزیابی می‌گردد. بکارگیری خودرو در پیمایش‌های کوتاه و نرسیدن دمای موتور به اندازه معمول آن، استفاده از بیشینه توان موتور، کارکرد در دورهای بالاتر موتور و شتاب‌گیری‌های متعدد در طول کارکرد خودرو، هنگام مناسب تعویض روغن موتور را به ابتدای بازه یادشده نزدیک می‌سازد.

فیلتر روغن موتور

چنان‌چه در بخش پیش اشاره شد، یکی از وظایف روغن موتور، پاک‌سازی و انتقال آلودگی‌ها و مواد زائد از بخش‌های حساس موتور می‌باشد. رسوبات، لجن، دوده، فرآورده‌های احتراق و ذرات بسیار ریز فلز از جمله آلودگی‌های یادشده می‌باشند. فیلتر روغن موتور، مواد زائدی را که روغن به خود جذب نموده است از آن جدا و از سوی دیگر روغن تمیز را به سمت موتور ارسال می‌کند. بنابراین فیلتر روغن نقش پررنگی در سلامت موتور و نیز بالا بردن عمر مفید روغن موتور دارد.

بی بی شاپ

 با توجه به حساسیت موتورهای پربازده به روان‌کاری صحیح، یکی از موارد مهمی که در انتخاب فیلتر روغن بنز و بی ام و می‌بایست به آن توجه داشت، جنس و کیفیت فیلتر است. فیلترهای متفرقه از ظرفیت پایینی در جذب آلودگی‌های روغن موتور برخوردار هستند. همچنین اندازه روزنه‌ها در کاغذ فیلتر ممکن است استاندارد نبوده و بخشی از ذرات معلق را از خود عبور دهند. بنابراین توصیه می‌شود تا از برندهای معتبری همچون MANN، HENGST، MAHLE و یا فیلتر روغن بی ام و و بنز اصلی استفاده شود. با توجه به وجود نمونه‌های تقلبی، خرید فیلتر روغن از مراکز معتبر و اطمینان از اصلی بودن آن می‌بایست مد نظر قرار گیرد.

فیلتر هوای موتور

موتور خودرو همانند موجودات زنده برای تولید توان مکانیکی به هوا نیاز دارد. وظیفه فیلتر هوای موتور، پاک‌سازی هوای ورودی از ذرات معلق موجود در آن است که در صورت ورود به موتور خودرو، منجر به ایجاد سایش در قطعات حساس موتور شده و به آن آسیب می‌رسانند. همچنین این ذرات وارد روغن موتور نیز شده و ضمن آلوده‌سازی آن، از عمر مفید و کیفیبت آن می‌کاهند که باز هم از دیگرسو منجر به آسیب‌رسیدن به موتور خودرو می‌گردد. از این‌ رو توجه به تعویض این قطعه مصرفی مهم خودرو در فواصل زمانی مشخص از نکات کلیدی نگهداری و سرویس دوره‌ای خودرو می‌باشد.

این موضوع در مورد فیلتر هوای بی ام و و بنز که از توربوشارژر در مسیر هوای ورودی موتور استفاده می‌کنند پررنگ‌تر خواهد بود. افزون بر حساسیت دوچندان کمپرسور توربوشارژرها به ذرات معلق، در این موتورها دبی هوای ورودی بیش از نمونه‌های تنفس طبیعی بوده و بنابراین فیلتر هوای بنز و بی ام و می‌بایست در فواصل زمانی کوتاه‌تری تعویض شود.

بی بی

 توجه به کیفیت فیلتر هوای موتور و خرید از مراکز معتبر از مهم‌ترین نکات این بخش از سرویس خودروهای مرسدس بنز و بی ام و می‌باشد. شایان اشاره است که زمان تعویض این فیلتر بسته به نوع کارکرد خودرو و نیز شرایط محیطی آن متغیر است. در صورت رانندگی پرفشار در اغلب اوقات و نیز وجود هوای پرگرد و غبار و آلوده، توصیه می‌شود تا هم‌زمان با تعویض روغن موتور و فیلتر آن، این فیلتر نیز تعویض شود. در غیر این صورت می‌توان در فواصل تعویض این فیلتر را طولانی‌تر نمود.

جمع‌بندی

آن‌چه اشاره شد، نکات پایه‌ای مربوط به سرویس دوره‌ ای بنز و بی ام و بوده که مالکان آن‌ها با در نظر داشتن این نکات و انتخاب اقلام مصرفی با کیفیت از مراکز معتبر در کنار توجه به زمان مناسب سرویس دوره‌ای می‌توانند عمر موتور خودرو خود را افزایش داده و از کارکرد بهینه آن اطمینان خاطر داشته باشند.

بی‌بی‌شاپ (BBSHOP)، به عنوان یکی از مراکز معتبر و تخصصی پیش‌گام در زمینه فروش قطعات اصلی خودروهای مرسدس‌بنز و بی ام و، نسبت به عرضه بسته های  سرویس دوره ‌ای با کیفیت، مطابق با الزامات توصیه‌شده و نیز خدمات تعویض آن، برای دارندگان این دسته از خودروها و آسودگی خیال ایشان اقدام نموده است.