چگونه بهترین دانه های قهوه را برای اسپرسو پیدا کنیم!

منبع: فوت و فن

136

1400/9/6

17:40


چگونه بهترین دانه های قهوه را برای اسپرسو پیدا کنیم!

خرید دانه های قهوه برای اسپرسو در واقع خیلی پیچیده تر از گذشته شده است. با ظهور چیزهایی مانند قهوه تک خاستگاه، قهوه های تخصصی و قهوه های تجاری، انتخاب و خرید دانه های اسپرسو بسیار سخت شده است.

هیچ چیز مانند یک شات قهوه اسپرسوی غلیظ با خامه زیاد، طعم تند و کافیین بالا لذت بخش تر نیست. اگر چه تهیه یک شات قهوه اسپرسو بسیار ساده به نظر می رسد، اما داستان تهیه آن از انتخاب بهترین ترکیب قهوه اسپرسو تا تهیه اش، بسیار پیچیده تر از آن است که شما در ظاهر می بینید.

در این مقاله قصد داریم دست شما را بگیریم و همه آن چیزهایی را که برای تبدیل شدن به یک باریستای خانگی باید بدانید به شما بگوییم.

چه چیزی درباره دانه های قهوه اسپرسو منحصر به فرد است؟

اولین سوالی که ممکن است بپرسید شاید این باشد که تفاوت بین قهوه و اسپرسو چیست؟ اصلا مگر دانه های قهوه معمولی برای اسپرسو استفاده نمی شود؟ نگران نباشید ما در مقاله « همه آنچه که باید درمورد قهوه اسپرسو بدانید» که در سایت قهوه سیراف درج کرده ایم هر آنچه درباره قهوه اسپرسو نیاز است نوشته ایم.

 در این مقاله قصد داریم تا شما را در انتخاب دانه های مناسب برای تهیه اسپرسو آشنا کنیم.

دلایل مختلفی وجود دارد که کافه ها از یک ترکیب خاص با رست تیره تر برای اسپرسو استفاده می کنند، در این مورد می توان دلایل متعددی را ذکر کرد برای خرید قهوه اسپرسو با این درجه رست دارند اما دلایل اصلی را در اینجا ذکر می کنیم:

سنت قدیمی: اسپرسو همیشه تیره تر از انواع دیگره قهوه برشته می شوند. مردم انتظار طعم مشخصی از اسپرسو دارند که با دیگر قهوه ها به دست نمی آید.

برای ترکیب با شیر بهتر است: اگر می خواهید از اسپرسو در نوشیدنی های مبتنی بر شیر مانند لاته یا کاپوچینو استفاده کنید، یه یک دانه قهوه برشته شده نسبتاً تیره نیاز دارید تا خامه شیر را ببرد.

ارزان تر است: قهوه تک خاستگاه گران است، به همین دلیل استفاده از ترکیب اسپرسو در یک کافه شلوغ و پر فروش منطقی است. به طور معمول پایه ای از قهوه های ارزان تر از کشورهایی مانند اندونزی و برزیل در ترکیب استفاده می شود و همینطور چند درصد قهوه روبوستا.

آیا قهوه اسپرسو باید تیره برشت (رست تیره) باشد؟

قبلا به آن اشاره کردیم، بله؛ دانه های قهوه اسپرسو باید حداقل کمی تیره تر از دانه های قهوه معمولی باشد. این یک سنت قدیمی است و این همان چیزی است که بیشتر مردم ترجیح می دهند.

می دانم که ممکن است مبهم به نظر برسد اما پیشنهاد من این است به سراغ دانه قهوه ای بروید که جایی در وسط طیف تیره و روشن است، به عبارتی رست مدیوم تا مدیوم دارک؛ به این ترتیب هنگام سرو یک شات اسپرسو، همچنین لاته یا فلت وایت نتایج بهتری به دست می آورید.

قهوه رست ایتالیایی، رست فرانسوی(فرنچ رست) و فول سیتی چیست؟

اگر روغن روی سطح خارجی دانه قهوه مشاهده کردید به این معنی است که این دانه رست دارک است. پس اگر سطح بیرونی دانه قهوه به دلیل روغنی شدن، درخشان باشد آن را رست ایتالیایی یا فرانسه(رست بسیار تیره) در نظر می گیرند.

حال اگر قهوه برشته شده تیره باشد اما سطح ظاهری آن خشک باشد آن را به اصطلاح رست «فول سیتی» می نامیم.

مراقب تاریخ برشتگی قهوه باشید: به مانند همه انواع دانه قهوه، دانه قهوه اسپرسو نیز بهتر است که تازه برشت باشد. ۱ تا ۴ هفته بعد از رست معمولاً بهترین دوره برای استفاده از دانه قهوه اسپرسو ست.

دانه قهوه عربیکا و روبوستا

بحث دانه قهوه عربیکا و روبوستا می تواند بسیار داغ و پیچیده باشد. به دلیل تبلیغات بد، قبلاً گمان می رفت که روبوستا به هر حال از عربیکا پایین تر است اما در سال های اخیر این نظر تغییر کرده است. می توان روبوستای بسیار خوشمزه ای پیدا کرد، با این حال، هنوز هم کمیاب است.

مگر اینکه شخصاً یک خریدار قهوه سبز را بشناسید، وگرنه به احتمال زیاد با این نوع قهوه مواجه نخواهید شد. مطمئناً هرگز آن را در سوپرمارکت محلی خود پیدا نخواهید کرد.

شات قهوه اسپرسو با دانه های تازه برشت

قهوه تازه برشت، برجسته ترین کرما را در یک شات اسپرسو دارد. از نظر ماهیت، روبوستا در مقایسه با عربیکا شیرینی و اسیدیتی کمتری دارد. طعم آن متفاوت است و به نوعی خنثی تر است، اما کافئین بیشتری نیز دارد و کرمای بیشتری ایجاد می کند. بنابراین برای برخی افراد بهتر بسیار مقبول تر است.

با این حال، وقتی نوبت به دانه‌های اسپرسو می‌رسد، می‌توانید برخی از قوانین عادی قهوه را زیر پا بگذارید. این نوشیدنی به قدری غلیظ است که نیازی به اسیدیته زیاد ندارید. به همین دلیل، یک روبوستا که به درستی رشد کرده باشد، در واقع می تواند طعمی دلپذیر به مانند یک اسپرسوی با قهوه تک خاستگاه داشته باشد.

همچنین، این گونه به طور طبیعی محتوای کافئین بیشتری دارد و نسبت به عربیکا کرمای بیشتری تولید می کند که ممکن است برای برخی جذاب باشد. با این حال، جذابیت اصلی روبوستا که در ترکیبات تجاری خواهید دید، ارزان بودن آن است.

برخی از مخلوط های اسپرسو ایتالیایی حاوی مقداری روبوستا هستند. ارزش امتحان کردن را دارد که ببینید آیا طعم آن را دوست دارید یا نه.

بهترین مخلوط های اسپرسو ایتالیایی برای اسپرسو و کاپوچینو

۱:  قهوه ایلی ILLY – مدل ایلی کلاسیکو قرمز، بهترین قهوه ایتالیایی برای اسپرسو

۲: قهوه لاوازا LAVAZZA – مدل لاوازا اسپرسو ایتالیانو، بهترین دانه های اسپرسو

۳:قهوه لاوازا LAVAZZA – کوالیتا روسا، بهترین دانه‌های قهوه برای دستگاه‌های اسپرسوساز خودکار

چرا قهوه تک خاستگاه (سینگل اوریجین) مهم است؟

در معنای عام قهوه تک خاستگاه یا تک منشا اشاره به قهوه ای دارد که از یک نقطه جغرافیایی مشخص، منطقه مشخص، مزرعه ای خاص و معلوم الحال آمده است.

اما انجمن تخصصی قهوه برای سینگل اوریجین تعریفی دارد، قهوه تک منشا قهوه ای است که بتوان آنرا ردیابی کرد، که دقیقا از کدام مزرعه آمده است و همچنین شما می دانید که قهوه ای یکدست در اختیار دارید و نه یک قهوه ترکیبی.

قهوه رست یکسان OMNI ROAST چیست؟

رست یکسان یا omni یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید قهوه باید به آن توجه کنید. برخی از رستری ها، عمدتاً رستری های فانتزی‌تر، رویکرد جدیدی را برای قهوه در پیش گرفته‌اند که آن را رست یکسان می نامند.

Omni در لاتین به معنای “یکسان” است و این دقیقاً همان چیزی است که این برشته کاری ها در تلاش هستند به آن برسند، نوعی رست یکسان که می‌توان هم برای اسپرسو، هم برای قهوه های فیلتری و دمی استفاده کرد.

اما اگر دوست دارید یک تجربه سنتی اسپرسو را دوست داشته باشید یا می‌خواهید لاته و کورتادو درست کنید، احتمالاً باید از این نوع برشته اجتناب کنید.

طرفداران این نوع رست بر این باورند که هر دانه قهوه با توجه به شخصیت آن دانه قهوه طیف های متعددی از رست را می تواند بپذیرد. هر دانه قهوه برای اینکه آن طعم و عطر واقعی خود را بروز دهد، پروفایل های رست متعددی دارد اما برای اینکه نقطه اوج قهوه از نظر عطر و طعم بروز کند برای همه قهوه ها یک پروفایل رست لازم است.

در این نوع رست برای اینکه هر روش دم آوری بتواند آن نقطه اوج قهوه را به خوبی نمایان کند باید باریستا شرایط دم آوری مثل درجه حرارت، سایز آسیاب و آب را تنظیم کند.

چیزهایی که باید در یک ترکیب قهوه اسپرسو جستجو کنید

اگر می‌خواهید به سراغ یک قهوه ترکیبی بروید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به این فکر کنید که آیا عمدتاً می‌خواهید اسپرسو بنوشید یا نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر درست می‌کنید.

اگر این ترکیب برای یک شات اسپرسو باشد، ترجیحا از مصرف روبوستا اجتناب کنید. به سراغ مارکی بروید که ۱۰۰% عربیکا است، ترجیحاً قهوه های آفریقای شرقی یا آمریکای مرکزی در ارتفاعات را در ترکیب قرار دهید. این تضمین می کند که نت های اولیه میوه ای را تجربه خواهید کرد.

 ترجیحا رست های غیر دارک که روغن بر سطح دانه نمایان نشده باشد توصیه می شود. اگر قرار است قهوه را با شیر استفاده کنید، می‌توانید مخلوط‌های تیره‌تر یا حتی ترکیبی حاوی روبوستا را در نظر بگیرید.

اندازه آسیاب برای دانه های اسپرسو

آسیاب کردن اسپرسو واقعاً یک فصل خاص خود است. برای شما، نکته مهم این است که متوجه شوید که به یک آسیاب نیاز دارید که بتواند تنظیمات بسیار دقیقی داشته باشد.

اگر از آسیاب خیلی ریز (تقریباً پودری) استفاده نمی کنید، پودر قهوه موجود در پورتافیلتر مقاومت لازم را در برابر آب ایجاد نمی کند و نتیجه اسپرسو ضعیف و رقیق و آبکی خواهد بود.

منبع: قهوه سیراف

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو