اختصاصی/ با قربانی جدید کرونا آشنا شوید

78

1400/9/7

11:30


تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا علاوه بر حمله به حس بویایی و چشایی افراد مبتلا، گوش داخلی و حس شنوایی را نیز می‌تواند تحت تایر قرار دهد.

اختصاصی/ با قربانی جدید کرونا آشنا شوید

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، علائم حسی از جمله از دست دادن احساس چشایی و بویایی، گاهی اوقات با ابتلا به کووید۱۹ همراه است. برخی علائم شنوایی مرتبط با این بیماری نیز گزارش شده اما این علائم به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. اختلالات شنوایی و تعادلی اغلب ناشی از عفونت‌های ویروسی در گوش داخلی است. اما اثرات SARS-CoV-2 -ویروسی که باعث بروز بیماری کرونا می‌شود- بر روی گوش هنوز به خوبی شناخته نشده است.
تیمی از محققان به رهبری دکتر لی گرک در موسسه فناوری ماساچوست که اکنون در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد مشغول به فعالیت است، علائم شنوایی و تعادلی را در بیماران مبتلا به کووید۱۹ بررسی کردند. آنها همچنین بافت و سلول‌های گوش داخلی را برای تعیین اثرات ویروس مورد مطالعه قرار دادند. موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی NIH (NIAID) از این تحقیق حمایت کرده است. نتایج این دوره از تحقیقات در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ در نشریه Communications Medicine منتشر گردید.
این محققان ده بیمار مبتلا به کووید۱۹ را شناسایی کردند که پس از ابتلا به عفونت دچار کم شنوایی شدند. سطح کاهش شنوایی از خفیف تا عمیق متغیر بود. ۹ نفر از بیماران نیز احساس وزوز گوش یا پیچیدن صدای زنگ را در یک یا هر دو گوش تجربه کردند. همچنین شش بیمار دچار سرگیجه و احساس چرخش ناگهانی سر شدند. زمان شروع این علائم حاکی از ارتباط میان عفونت کرونا و کاهش شنوایی می‌باشد.
تیم مذکور برای اینکه بفهمند کووید۱۹ چگونه این علائم را ایجاد کرده، بافت گوش داخلی را از بیمارانی که برای درمان سرگیجه شدید تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، جمع آوری کردند. هیچ یک از این بیماران کرونایی نبودند. عفونت توسط SARS-CoV-2 به پروتئین‌های خاصی در سطح سلول میزبان نیاز دارد. محققان این پروتئین‌ها را در دو نوع سلول گوش داخلی یافتند – سلول‌های مویی و سلول‌های شوان. اولی مخصوص حس امواج صوتی برای شنوایی و حرکت برای حفظ تعادل بوده و دومی، عایق الکتریکی سلول‌های عصبی را فراهم می کند. SARS-CoV-2 می تواند هر دو نوع سلول را در آزمایشگاه آلوده کند.
دستیابی به بافت گوش داخلی انسان برای محققان دشوار است. بنابراین، این تیم مدل‌هایی از بافت گوش داخلی را توسعه دادند که با استفاده از آن می‌توانستند تحقیقات بیشتری انجام دهند. آنها سلول‌هایی را از پوست انسان گرفتند که برای تبدیل شدن به سلول های بنیادی برنامه‌ریزی مجدد شده بود. سپس سلول‌های بنیادی را هدایت کرده تا به پیش‌سازهای سلول‌های مویی یا سلول‌های شوان تبدیل شوند.
مانند نمونه‌های گوش داخلی انسان، این سلول‌ها پروتئین‌های مورد نیاز برای عفونت SARS-CoV-2 را داشتند. کووید۱۹ پیش‌سازهای سلول‌های مویی و به میزان کمتر سلول‌های شوان را آلوده کرد. این تیم نتایج مشابهی را از آزمایشات روی ارگانوئیدهای گوش داخلی به دست آوردند. ساخت بافت‌های سه بعدی تولید شده از سلولهای بنیادی یکی از این نتایج بود. سلول‌های مویی و شوان در این ارگانوئیدها پروتئین‌های مورد نیاز برای عفونت SARS-CoV-2 را داشتند. این ویروس توانست سلول‌های مویی را در ارگانوئیدها آلوده نماید.
در مجموع، نتیجه عمومی این تحقیقات حاکی از آن است که ورود عفونت SARS-CoV-2 به گوش داخلی به عنوان علت مشکلات شنوایی و تعادلی مرتبط با کرونا شناخته می‌شود. به‌علاوه، «این کار اکنون مسیری را برای کار نه تنها با SARS-CoV-2 بلکه سایر ویروس‌هایی که بر شنوایی تأثیر می‌گذارند باز می‌کند».

منبع:‌ National institutes of health/ نوامبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو