به گزارش خبرگزاری «رویترز»، با شناسایی گونه جدید جهش یافته ویروس کرونا ( اومیکرون )، ممنوعیت های پروازی در بسیاری از کشورهای جهان برقرار شد و چندین کشور آسیایی و اقیانوسیه نیز پروازها از مبداء آفریقا را به حال تعلیق در آوردند.

بسیاری از کشورهای جهان پس از شناسایی سویه جهش یافته و جدید ویروس کرونا ( او میکرون ) که منشاء آفریقایی دارد، پروازها از ۸ کشور آفریقایی را به کشورهایشان ممنوع کردند. در این میان کشورهای آسیایی و اقیانوسیه نیز با توجه به تجربه های گذشته خود در موج های پیشین این ویروس این بار به سرعت دست به عمل زدند. 

بر اساس گزارش های رسیده، اندونزی ورود مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو، موزامبیک، اسواتینی و نیجریه را به خاک خود ممنوع خواهد کرد. 

قرار است این محدودیت ها از فردا ( ۲۹ نوامبر ) رسما اعمال شود. 

از طرفی وزارت امورخارجه ژاپن نیز اعلام کرده است کنترل های مرزی  را از کشورهای موزامبیک، مالاوی و زامبیا بیشتر می کند و برای ورود مسافران از این کشورها قرنطینه های ۱۰ روزه انجام می دهد. پیش از این ژاپن با شناسایی سویه جدید ویروس کرونا ( اومیکرون ) کنترل های مرزی سختگیرانه ای در مورد ورود مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسواتینی، زیمبابوه، لسوتو و نامیبیا را در دستور کار خود قرار داده بود. 

دولت استرالیا نیز اعلام کرد، از روز گذشته ( ۲۷ نوامبر ) در پی  افزایش نگرانی ها از شیوع گونه مسری و بسیار خطرناک ویروس کرونا که منشاء آن آفریقاست محدودیت های جدید مسافرتی را برای  ۹ کشور آفریقایی اعمال می کند. 

« گرگ هانت » وزیر بهداشت استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت، کشورهای آفریقای جنوبی،نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، سیشل، مالاوی و موزامبیک در این فهرست قرار دارند. 

به علاوه، دولت ورود افرادی که شهروند این کشورها نیستند را نیز از مبداء این کشورها به استرالیا ممنوع می کند و شهروندان استرالیایی نیز در بدو ورود به استرالیا از این کشورها باید ۱۴ روز را در قرنطینه سپری کنند. 

بازگشت دوباره ممنوعیت های سفر بدنبال پیدایش سویه جدید کرونا

تایلند نیز از روز گذشته و در پی افزایش نگرانی ها درباره سویه جدید ویروس کرونا ( اومیکرون ) ورود مسافران از ۸ کشور آفریقایی را به خاک خود ممنوع اعلام کرد. 

« اوپاس کارنکاوین پونگ » مقام ارشد بهداشت تایلند در کنفرانس خبری اعلام کرد با آغاز ماه دسامبر سفر از کشورهای بوتسوانا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو، موزامبیک، اسواتینی، مالاوی و آفریقای جنوبی به تایلند ممنوع خواهد شد و از روز گذشته به مسافران از مبدا این کشورها اجازه نام نویسی برای سفر به تایلند داده نمی شود. 

این بیانیه در پی هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره سویه جدید اومیکرون که به نظر مسری تر و خطرناک تر از سویه های پیشین است، منتشر شد. 

از سوی دیگر سریلانکا نیز از ممنوعیت ورود مسافران از ۶ کشور  جنوبی آفریقا در پی افزایش نگرانی های سویه جدید ویروس کرونا  خبر داد. در بیانیه ای که دولت منتشر کرده آمده است از فردا ( ۲۹ نوامبر ) مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینیاجازه ورود به سریلانکا را نخواهند داشت. مسافرانی که طی دو روز گذشته از کشورهای مذکور وارد سریلانکا شدند می بایست به مدت ۱۴ روز قرنطینه اجباری را سپری کنند. 

بازگشت دوباره ممنوعیت های سفر بدنبال پیدایش سویه جدید کرونا

« نارندرا مودی » نخست وزیر هند نیز به مقامات رسمی این کشور دستور داده تا درباره بازگشایی ها و برداشتن برخی محدودیت های مسافرتی در پی انتشار سویه جدید ویروس کرونا بازبینی هایی انجام دهند.  هند که دومین کشور آسیب دیده از همه گیری ویروس کرونا به شمار می رود، روز جمعه تصمیم گرفته بود برخی پروازهای بین المللی را از سر بگیرد اما پس از هشدارهای سازمان بهداشت جهانی درباره سویه جدید اعلام کرد باید بازبینی هایی را انجام دهد. 

نارندرا مودی از مردم درخواست کرد تمامی اقدامات لازم از جمله استفاده از ماسک در مکان های عمومی و رعایت فاصله اجتماعی را در نظر بگیرند و محتاطانه برخورد کنند. وی همچنین درخواست کرد تا روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری بگیرد. 

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشداری درباره سویه جهش یافته جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون که مسری تر و خطرناک تر از سویه های جهش یافته پیشین است، اعلام کرد که اول بار در آفریقای جنوبی گزارش شده و تا کنون در کشورهای بوتسوانا، بلژیک، هنگ کنگ و اسرائیل  نیز شناسایی شده است.