دلیل نامگذاری سویه جدید کرونا، امیکرون چیست؟

106

1400/9/7

16:55


سازمان بهداشت جهانی از الگوی الفبای یونانی برای نامگذاری سویه های ویروس کرونا استفاده می کند و به تازگی سویه جدید کشف شده در آفریقای جنوبی را با عنوان اومیکرون معرفی کرده است که بر این اساس شاهد نادیده گرفته شدن دو حرف بعد از حرف مو هستیم.

دلیل نامگذاری سویه جدید کرونا، امیکرون چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که چرا سازمان بهداشت جهانی پس از سویه مو، نام گونه جهش یافته جدید کرونا را اومیکرون نامید. سازمان بهداشت جهانی تا کنون دو حرف از الفبای یونانی را برای انتخاب نام برای انواع جدید SARS-CoV2، نادیده گرفته است، که اتفاقاً یکی از آنها نام خانوادگی محبوبی در چین محسوب شده و حتی به  شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز منتصب است.

سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از تکرر نام علمی طولانی این گونه ها از حروف یونانی برای اشاره به رایج ترین انواع ویروس کرونا استفاده می کند. به گزارش سیناپرس، این سازمان پیش از کشف آخرین گونه در اوایل این هفته در آفریقای جنوبی، از ۱۲ حرف از الفبای یونانی استفاده کرده بود ولی برای نامگذاری این گونه جدید به جای Nu یا Xi از Omicron استفاده کرد.

دلیل این اتفاق بسیار ساده بود، چراکه تلفظ Nu با کلمه new اشتباه گرفته می شد و Xi نام خانوادگی رایجی در چین محسوب می شود که مغایر با بیانیه‌ سازمان بهداشت جهانی است که جهانیان را از توهین به گروه های فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه ‌ای، حرفه ‌ای یا قومی، منع می کند.

به طور کلی سازمان بهداشت جهانی با توجه به نوع و تهدیدی که هر ویروس ایجاد می کند انواع جدید را نام گذاری و طبقه بندی کرده و به همه آنها نام های علمی می دهد که نشان دهنده اصل و نسب و زنجیره تکامل آنها است. به گزارش سیناپرس، برای مثال، نوع Omicron با نام علمی B.1.1.529 نیز شناخته می شود. این نامگذاری نشان می دهد که این ویروس از نوع B.1 تکامل یافته است.

از آنجایی که به خاطر سپردن نام‌های علمی آسان نیست، گونه ‌های رایج ‌تر به نام کشوری که برای اولین بار از آنجا گزارش شده ‌اند نامگذاری شدند. بر این اساس، قبلا یک نوع بریتانیایی، یک نوع هندی، یک نوع آفریقای جنوبی، یک نوع برزیلی و چند مورد دیگر از ویروس کرونا وجود داشتند.

به منظور از بین بردن ارتباط یک بیماری با کشورهای خاص که باعث ایجاد مخالفت های زیادی شده بود، سازمان بهداشت جهانی سیستم نامگذاری جدیدی را برای شناسایی آسان انواع ویروس در پیش گرفته و آنها را با حروف یونانی نام نهاد. بر این اساس، گونه ای که قبلاً به عنوان هندی نامیده می شد، دلتا و نمونه بریتانیایی آلفا نام گرفت.

در حال حاضر پنج گونه شناسایی و نام گذاری شده اند که عبارتند از: آلفا، بتا، گاما، دلتا و امیکرون. دو گونه دیگر لامبدا و مو نامیده شدند. برخی از انواع دیگر مانند کاپا، اتا یا آیوتا، شاهد حذف از طبقه‌ بندی خود بوده‌ اند، زیرا دیگر به طور گسترده در گردش نیستند و خطر  کمتری نسبت به قبل دارند.به گزارش سیناپرس، انواع جدید ویروس SARS-CoV2، دارای تغییرات در ساختار ژنتیکی، تقریبا به صورت روزانه ظاهر می شوند، اما همه آنها قابل توجه نبوده و فقط انواع حامل جهش‌های ژنتیکی که تهدیدی جدی برای انسان محسوب می شوند در گروه های مختلف طبقه‌ بندی می‌شوند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو