درمان ترش کردن معده در خانه

منبع: گهر

179

1400/9/7

20:08


ترش کردن معده به دلیل ترشح بیش از حد اسید معده بوجود می آید که باعث سوزش معده می شود . در ادامه ی این بخش به علت و درمان ترش کردن معده در خانه پرداخته ایم .

درمان ترش کردن معده در خانه

درمان ترش کردن معده در خانه, جدید 1400 -❤️ گهر

برگشت اسید باعث بروز علائمی چون سوزش سر دل یا احساس ناراحتی و ترش کردن معده می‌شود. دلیل دقیق ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری مشخص نیست، اما عامل‌های خطر متعددی مؤثر دانسته شده‌اند که در ادامه شرح داده می‌شوند.

عامل‌ های خطر ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری عبارت‌اند از:

۱- داشتن اضافه وزن یا چاقی: این عامل باعث وارد شدن فشار بیشتر به معده می‌شود و این افزایش فشار به نوبه خود این دریچه را ضعیف می‌کند.

۲- زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب: تخلیه اسید معده پس از هضم یک وعده غذایی چرب زمان بیشتری می‌برد.

۳- مصرف دخانیات، الکل، قهوه یا شکلات: این خوراکی ها باعث شل شدن این دریچه می‌شود.

۴- بارداری: تغییر در میزان هورمون در طول بارداری این دریچه را ضعیف می‌کند و فشار روی معده را افزایش می‌دهد.

۵- فتق هیاتال: در این حالت بخشی از معده به سمت دیافراگم (صفحه عضلانی مؤثر در تنفس) بالا می‌آید.

۶- اضطراب و فشار روانی

علائم

سوزش سر دل، ترش کردن و دشواری در بلع (دیسفاژی) رایج‌ ترین علائم رفلاکس معده محسوب می‌شوند.

۱- سوزش سر دل:

سوزش سر دل احساس ناراحتی یا دردی سوزشی است که دقیقاً زیر استخوان جناغ سینه ایجاد می‌شود. این درد معمولاً پس از صرف غذا یا هنگام خم شدن رو به جلو یا دراز کشیدن تشدید می‌شود.

۲- ترش کردن معده:

برگشت اسید به گلو و دهان باعث ترش کردن می‌شود.برگشت اسید معمولاً طعم ترش و ناخوشایندی را در بالای گلو یا پشت دهان به وجود می‌آورد.

۳- دشواری در بلع:

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به ریفلاکس معده از دشواری در بلع نیز رنج می‌برند. جای زخم‌های به جا مانده‌ی ناشی از تماس اسید مری را تنگ می‌کند و در نتیجه بلعیدن به دشواری انجام می‌شود.بیماران این نارسایی را به صورت تکه غذای گیر کرده در جایی نزدیک استخوان جناغ سینه توصیف می‌کنند.

درمان سریع ترش کردن معده

۱- جویدن آدامس

آدامس‌ بدون قند یکی از گزینه‌های بسیار کاربردی است. زمانی که احساس می‌کنید معده ترش کرده است یک آدامس را برای دقایقی بجوید. آدامس به دلیل اینکه بزاق دهان را افزایش می‌دهد می‌تواند مری را از وجود اسید پاکسازی کند اما توجه کنید که آدامس رفلاکس را به طور کامل از بین نمی‌برد بلکه به عنوان یک روش کوتاه مدت و موقتی معرفی می‌شود.

۲- ماست

ماست‌ یکی از اصلی‌ترین دسرهایی است که نزد ایرانیان طرافداران بسیاری دارد. ماست‌های پروبیوتیک و ماست‌های لاکتیویا گزینه‌های مناسبی هستند تا از ترش کردن معده در امان بمانید چرا که به خصوص ماست پروبیوتیک رشد باکتری‌های ناسالم معده را کاهش می‌دهد.

۳- آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد و برای درمان ترش کردن معده بسیار مفید است. کافی است یک برگ آلوئه ورا را برش داده و به اندازه دو قاشق غذاخوری شیره آن را خارج کنید سپس با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید. روزانه ۲ لیوان آب آلوئه ورا طبیعی به شما کمک می‌کند تا با رفلاکس معده خداحافظی کنید.

۴- دمنوش آویشن

گیاه آویشن با عطر و بوی مخصوص خود برای معده بسیار مفید است. کافی است یک قاشق چای خوری برگ آویشن را در یک لیوان آب جوش ریخته و ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. با صاف کردن آن دمنوش آویشن آماده است. بهتر است برای تاثیر بیشتر زمانی که معده خالی است روزانه ۲ یا ۳ بار از دمنوش آویشن استفاده کنید.

۵- دمنوش بابونه

گیاه بابونه از خواص باور نکردنی و فوق العاده برخوردار است. در طب سنتی مصرف دمنوش بابونه برای رفلاکس معده توصیه شده است. کافی است دو قاشق چای خوری از بابونه را در یک لیوان ریخته و روی آن آب جوش بریزید. حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع زمان دهید تا دمنوش بابونه جا بیفتد. در طول روز ۲ یا ۳ بار دمنوش بابونه استفاده کنید تا تاثیر شگرف آن را برمعده و مری خود مشاهده کنید.

۶- چای سبز

سال‌هاست که در عطاری‌ها و مغازه‌ها چای سبز فروخته می‌شود. با تهیه برگ چای سبز، نصف قاشق چایخوری از آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک لیوان آب جوش خیس کرده و سپس صاف کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به مقدار کم از عسل یا آبلیموی طبیعی به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. روزانه ۲ یا ۳ بار از چای سبز بنوشید.

۷- دارچین

دارچین خاصیتی دارد که از سیستم گوارشی بدن و معده محافظت می‌کند.

دارچین را می‌توانید به دو صورت مصرف کنید:

  • چوب دارچین را در قوری ریخته و همراه با چای دم کنید. چای طعم دارچین می‌گیرد. توصیه می‌شود چای را کم رنگ بنوشید.
  • یک قاشق چای خوری از پودر دارچین در یک لیوان ریخته و با آب جوش لیوان را پر کنید. کمی زمان دهید تا آب ولرم شود. روزانه چندین بار این کار را تکرار کنید و از خواص دارچین بهر‌مند شوید.

۸ – جوش شیرین

کسانی که از جوش شیرین به عنوان درمان ترش کردن معده استفاده کرده‌اند از آن به عنوان آب روی آتش یاد می‌کنند. کافی است نصف قاشق چای خوری جوش شیرین در نصف لیوان آب ریخته و آن را بنوشید. در روش درمان با جوش شیرین زیاده روی نکنید چرا که می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

۹ – موز

موز میوه خوشمزه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد و توسط پزشکان نیز توصیه می‌شود. روزانه یک موز متوسط میل کنید تا معده‌تان آرام گیرد و ترش نکند.

۱۰- سیب

سیب میوه‌ای است که در همه میوه فروشی‌ها و فروشگاه‌ها یافت می‌شود. از خاصیت سیب برای معده کمک بگیرید.

  • یک سیب را همراه مقدار کمی شکر قهوه‌ای به صورت کمپوت بپزید و به جای میوه از آن مصرف کنید. در مصرف شکر زیاده‌روی نکنید و به خاطر داشته باشید که کمپوت سیب طبیعی بهتر از نوع صنعتی است.
  • سیب را آب بگیرید و به صورت آبمیوه مصرف کنید. اگر احساس می‌کنید که نوشیدنی شما غلیظ است کافی است با مقدار کمی آب آن را رقیق کنید.

۱۱- اسپند

شاید شنیدن نام اسپند در لیست درمان ترش کردن معده در خانه کمی عجیب باشد اما واقعا در درمان موثر است. کافی است بعد از غذا یک قاشق مربا خوری یا یک قاشق چای خوری اسپند را با آب قورت دهید. ۲۰ روز این روش درمانی ساده را ادامه دهید، تاثیر خارق العاده آن را پس از مدتی احساس خواهید کرد.

۱۲- زنجبیل

زنجبیل نوعی گیاه است که به صورت پودر شده، ورقه ورقه شده و رنده شده استفاده می‌شود و سرشار از ویتامین‌هاست. زنجبیل را در غذاهای روزمره، چای و دمنوش‌های خود اضافه کنید و از خاصیت آن غافل نشوید. به مرور تاثیر زنجبیل را خواهید دید و از نتایج آن در شگفت خواهید ماند.

رژیم غذایی

مصرف غذای مناسب سرشار از پروتئین و کم‌چرب احتمال ترش کردن و ریفلاکس معده را کاهش می‌دهد. خوردن وعده‌های غذایی بیشتر و کم‌حجم‌تر و دست کشیدن از غذا پیش از احساس سیری نیز اقدامی مفید به شمار می‌رود. از مصرف غذاهایی که احتمال می‌دهید باعث بروز علائم رفلاکس معده می‌شود خودداری کنید.

نوشیدنی‌های محرک سوزش سر دل یا تشدید کننده علائم ریفلاکس معده عبارت‌اند از:

  • قهوه یا چای (به دو صورت معمولی و بدون کافئین)
  • دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • نوشیدنی‌های دارای کربنات
  • الکل

مواد غذایی محرک سوزش سر دل یا تشدید کننده علائم ترش کردن معده عبارت‌ اند از:

  • مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • گوجه فرنگی و فراورده‌های حاوی گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی و سالسا
  • شکلات
  • نعناع یا سوسن عنبر
  • غذاهای چرب یا تند و پرادویه مانند کاری یا فلفل
  • پیاز و سیر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو