چرا به برنامه ریزی کنکور نیاز خواهیم داشت؟

منبع: فوت و فن

94

1400/9/8

08:19


چرا به برنامه ریزی کنکور نیاز خواهیم داشت؟

اگر شما از افرادی هستید که فکر می‌کنید بدون برنامه ریزی کنکور می‌توانید از عهده‌ی این کار عظیم بر بیایید، باید بدانید ممکن است بسیاری از داوطلبین حتی بدون برنامه ریزی در کنکور قبول شوند، اما این کار شبیه به راه رفتن در یک کوره‌راه با چشمان بسته است.

ویژگی‌های یک برنامه‌ی حرفه‌ای

البته برای کسی که هدف معینی را در زندگی برای خود تعیین کرده محال است بدون برنامه ریزی دقیق بتواند در این پروژه موفق شود. موفقیت در این ماراتن نفس گیر نیاز به برنامه ریزی با ویژگی‌های زیر دارد:

هدفتان را جلوی چشمانتان  قرار دهید

هدف‌ها در اینجا به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • هدف‌هایی که کوتاه مدت باید به آنها دست یابید
  • هدف‌های طولانی مدت که در پایان ماه قابل دستیابی باشند و البته یک هدف بسیار بلند مدت هم است که در پایان سال قرار است به آن برسید.

اگر از ابتدا فقط هدف بلند مدت را ببینید، دور‌دستی آن سبب از دست دادن انگیزه خواهد شد. برنامه ریزی منطقی با خرد کردن مسیر و استفاده از پله‌های متعدد ابتدا دسترسی به اهداف کوچکتر را امکان پذیر می‌کند و به این ترتیب با طی زمان معین دسترسی به هدف بزرگ آسان‌تر خواهد شد.

برنامه باید مختص خودتان طراحی شود

ویژگی‌های افراد با هم بسیار متفاوت است. روحیات، سلیقه‌ها و روش‌های زندگی متفاوت، سبب شده که هیچ دو نفری شبیه هم نباشند. در نتیجه هر برنامه‌ی خوبی برای شما ممکن است بدترین برنامه برای خواهرتان باشد! در برنامه ریزی برای کنکور باید در داشتن برنامه‌ای مختص خودتان تلاش کنید، برنامه‌ای که باید به مدت یک سال با آن زندگی کنید، برنامه‌ای که دوستش دارید و می‌دانید انجام بخش‌های آن شما را به خوشبختی می‌رساند در نتیجه با رغبت کامل آن را می‌پذیرید و به آن عمل می‌کنید. به همین دلیل برنامه ریزی کنکور می‌تواند کاری آسان و شیرین باشد.

برنامه باید در مواقع لزوم قابل تغییر باشد

همه ما ممکن است د شرایطی قرار گرفته باشیم که نتوانیم بعضی از کار‌ها را در زمان تعیین شده انجام دهیم. در چنین مواقعی احساس بسیار  بد نا‌امیدی، همه‌ی انگیزه‌های مثبت انجام کار را از ما می‌گیرد.

در طول مدت آمادگی کنکور امکان دارد چندین بار چنین حسی را تجربه کنیم. بعضی مواقع شاید نتوان با برنامه‌ی پیش‌بینی شده جلو رفت. در چنین شرایطی اگر برنامه زمان‌هایی را برای جبران، پیش‌بینی نکرده باشد،کنکوری به یاس و نا‌امیدی می‌رسد. اما برنامه‌ای که قابل تغییر باشد می‌تواند در نحوه‌ی اجرا با تغییراتی که ایجاد می‌کند، زمان از دست رفته را جبران کند و داوطلب با انگیزه‌ی مضاعف به پیشرفت خود ادامه دهد.

برنامه باید ساده و قابل اجرا باشد

بسیاری از ما وقتی کاری سخت باشد از انجام آن پرهیز می‌کنیم و نا‌امید می‌شویم. داوطلبان کنکور خواهان برنامه‌ای هستند که دست‌یافتنی و قابل اجرا باشد.

فرض کنید کوهنوردی بخواهد از پایین قله به بالای آن برود و همه از او توقع داشته باشند بدون سطح شیبدار یا پله این مسیر را طی کند. کمتر کسی می‌تواند چنین شرایطی را برای صعود بپذیرد و از عهده‌ی آن بر‌آید. اما در صورت داشتن پله یا سطح شیبدار چنین کار دشواری تبدیل به یک تفریح می‌شود. برنامه ریزی خوب برای کنکور بالا رفتن از مسیر دشوار قبولی را برای هر داوطلبی آسان و قابل اجرا می‌کند.

نحوه برنامه ریزی کنکور حرفه ای

برنامه باید هر روز شامل دروس متنوع در خواندن و مرور باشد

بعضی اصرار در مطالعه یک کتاب دارند و تا زمانی که آن کتاب را کامل نخوانند به مطالعه‌ی کتاب‌های دیگر اقدام نمی‌کنند. این کار شاید در مورد خواندن رمان نتیجه‌بخش باشد اما برای داوطلبین کنکور،  این طرز مطالعه، خسته‌کننده و بی‌نتیجه خواهد بود. برنامه ریزی خوب روزانه شامل قسمت‌هایی از چند کتاب از دروس اختصاصی و دروس عمومی است. همچنین  مهم‌ترین بخش که مرور دروس خوانده شده است نیز در چنین برنامه‌ای به طور روزانه گنجانده می‌شود. به‌عنوان مثال برای برنامه ریزی کنکور انسانی کافی است که در هر روز هم از دروس عمومی مثل زبان و ادبیات و هم اختصاصی مثل فلسفه و عربی در برنامه‌ی خود بگنجانید.

برنامه‌ریزی کنکور باید پیش بینی ثبت فعالیت‌ها را داشته باشد

حتماً یک دفتر مخصوص ثبت کار‌های روزانه و زمان آنها تهیه کنید. معمولاً دفتری که از قبل آماده شده توسط مشاور به شما ارائه می‌شود. البته می‌توانید از مشاور کنکور رایگان هم راهنمایی بخواهید.

در این دفتر بودجه‌بندی مطالعاتی، تفریحی و خواب شما با بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده است. یادتان باشد هر کاری انجام می‌دهید با علامتی آن را مشخص کنید. به این ترتیب شما می‌دانید چه بخش‌هایی را مطالعه کرده‌اید و نیاز است کار را فردای آن روز از کجا پیگیری کنید. برنامه‌ی مرور دروس هم کاملاً مشخص است در زمان‌های مشخصی هم برای محک زدن شما، آزمون‌هایی در نظر گرفته می‌شود. با این تدابیر دقیقاً جای شما در جدول کارهای یک ساله‌تان مشخص است. با داشتن این دفتر اعتماد به نفس بی نظیری را تجربه خواهید کرد.

با یک برنامه‌ی حرفه‌ای باید بتوانی خود را بار‌ها ارزیابی کنی

یک نکته‌ی مهم در برنامه‌ریزی خوب این است که شخص هر از چند گاهی بتواند نتیجه‌ی زحمات خود را بررسی کند. در برنامه‌ریزی خوب در پایان هفته آزمونی جهت سنجش هفتگی و در پایان هر ماه یک آزمون ماهانه در نظر گرفته می‌شود. با بررسی نتیجه‌ی آزمون از میزان پیشرفت دروس مطلع می‌شوید و در صورت وجود ضعف در بعضی از دروس با اندکی تغییر در برنامه‌ریزی مشکل برطرف می‌شود.

برنامه ریزی کنکور به شیوه ی شاگرداول ها

برنامه باید پیش‌بینی زمان برای تفریح و خواب را در خود داشته باشد

بیشتر افراد فکر می‌کنند موفقیت در کنکور در گرو ریاضت کشیدن و تحمل بی‌خوابی‌های فراوان است. در صورتی‌که هر انسانی برای زنده ماندن و سلامت بودن نیاز به استراحت روزانه و خواب شبانه دارد. با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توان ساعاتی را برای خواب در نظر گرفت به‌گونه‌ای‌که پس از خواب کافی، با انگیزه‌ی بیشتری مطالعه را ادامه داد. در این برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت خوابیدن، ساعتی قبل از خواب را برای تفریح و انجام ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، شنا و پیاده‌روی، در نظر گرفته می‌شود.

آیا با چنین برنامه‌ای حتماً موفق خواهیم شد؟

شاید فکر کنید که تنها با چنین برنامه‌ی کاملی صد در صد در کنکور موفق می‌شوید اما باید بدانید همانقدر که طراحی یک برنامه‌ریزی خوب ارزشمند است داشتن همت و عمل به آن مهم‌ترین عامل در به دست آوردن موفقیت است.

پایبند بودن به برنامه یکی از اصولی است که حتماٌ باید آن را در نظر بگیرید. از قدیم هم گفته‌اند که «رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»!

و این نکته را برای این ذکر کردیم که بدانید بسیاری از افراد که با انگیزه‌ی بسیار شروع می‌کنند و در روز ساعات فراوانی را به مطالعه اختصاص می‌دهند معمولاً پس از مدتی بی‌انگیزه می‌شوند و ممکن است تا بعد از عید، نفس کم بیاورند و توانایی ادامه‌ی برنامه را نداشته باشند.

به همین دلیل است که می‌گوییم یک برنامه‌ی حرفه‌ای باید تمامی موارد را مد نظر قرار دهد ضمن اینکه شما داوطلب کنکور عزیز هم باید به میزان کافی پایبندی به برنامه را داشته باشی و برای رسیدن به هدفی که دارید، نهایت تلاش خود را به کار ببندید.

برنامه ریزی اصولی کنکور و قبولی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو