آنچه از کرونای اُمیکرون واجب است بدانیم

منبع: برترین ها

66

1400/9/8

09:23


آخرین سویه خطرناک بیماری کرونا "اُمیکرون" (omicron) نام گرفته که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از النهار، محققان آفریقای جنوبی ویروس کرونای جدید و چند جهشی را کشف کردند که ممکن است بسیار مسری باشد و باعث وحشت در جهان شده که منجر به لغو بسیاری از پرواز‌های بین المللی شده است.

سازمان  جهانی بهداشت (WHO) سویه جهش یافته جدیدی از کرونا را به نام اُمیکرون به عنوان یک نگرانی معرفی کرد. دانشمندان به طور شبانه روزی در حال کار برای تجزیه و تحلیل و درک رفتار آن هستند.

در قسمت زیر توضیح مختصری از آنچه شناخته شده است، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط محققان آفریقای جنوبی آورده شده است.

منشاء این ویروس جهش یافته

منشاء این ویروس جهش یافته جدید هنوز مشخص نیست اما محققان آفریقای جنوبی اولین کسانی بودند که کشف آن را در ۲۵ نوامبر گزارش کردند. در این تاریخ مواردی از ابتلا در هنگ کنگ و بوتسوانا ثبت شد. یک روز بعد، مقامات اسرائیلی و بلژیکی اعلام کردند که مواردی از  ابتلا به این سویه جدید را شناسایی کرده اند.

جهش‌ها

در ۲۳ نوامبر، محققان یک جهش غیرعادی چندگانه جدید را کشف کردند که برخی از موارد ساختاری شناخته شده و برخی جدید بود.

ناتال موسی موشابلا مسئول تحقیقات و نوآوری در دانشگاه کوازولو گفت: این سویه جهش یافته از ویروس کرونا بیشترین تعداد جهش‌هایی را دارد که تاکنون دیده ایم.

او افزود: ما قبلاً برخی از ساختارهای آن‌ را در جهش دلتا و بتا مشاهده کرده‌ایم، در حالی که برخی دیگر برای ما ناشناخته هستند  و نمی‌دانیم این گروه از جهش‌ها چگونه تعامل خواهند داشت.

پروتئین سنبله، کلید ورود ویروس کرونا به بدن است، محققان بیش از ۳۰ جهش را مشاهده کردند که تفاوت قابل توجهی با سایر جهش‌های کرونا دارد و این مورد نگران‌کننده است.

سرعت سرایت

سرعت افزایش موارد جدید کرونا روزانه در آفریقای جنوبی، که بیشتر آن‌ها با Omicron مرتبط هستند، نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته جدید بسیار مسری است.

بر اساس آمار رسمی، تعداد موارد مثبت روزانه کرونا در این هفته به سرعت از ۳.۶ درصد در روز چهارشنبه به ۶.۵ درصد در روز پنجشنبه و ۹.۱ درصد در روز جمعه افزایش یافت.

پروفسور موشابلا می‌گوید: بعضی از جهش‌هایی که قبلا گزارش شده بود نشان داده شده است که ویروس  به راحتی و به سرعت گسترش می‌یابد. به همین دلیل است که ما انتظار داریم سویه جهش یافته جدید به سرعت گسترش یابد.

ایمونولوژی و واکسن

به گفته موشابلا که مشاهدات خود را بر اساس داده‌های اولیه بیان می‌کند، بر اساس موارد جدید ابتلا، ممکن است اثربخشی واکسن‌ها را تا حدی کاهش دهد که هنوز مشخص نشده است.

شدت بیماری

این سوالی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است. سویه جهش یافته جدید تنها یک هفته پیش کشف شد و زمان کافی برای تعیین شدت بالینی موارد omicron باقی نگذاشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو