لزوم پایش دانشگاه‌ها در امر تربیت نیروی متخصص برای صنایع نساجی و پوشاک | آیا پذیرش بالا متضمن بازدهی مطلوب است؟

117

1400/9/8

11:14


نهاد دانشگاه اگر بر رسالت حقیقی خود یعنی تربیت نیروی متخصص و متعهد و همچنین مهارت‌پروری پایبند باشد، تمامی صنایع از جمله نساجی و پوشاک خیلی زود تسلیم دانش و تجربه علمی و فنی دانشگاهیان خواهند شد.

لزوم پایش دانشگاه‌ها در امر تربیت نیروی متخصص برای صنایع نساجی و پوشاک | آیا پذیرش بالا متضمن بازدهی مطلوب است؟

گروه مد و لباس هنرآنلاین: گاهی اوقات شنیدن برخی اخبار هر چند در وهله نخست ظاهری خوشایند و مطلوب داشته باشد اما در عمق جان، بیشتر بانی ایجاد دلهره و نگرانی از پیامدهای متن و محتوای آن خبر خواهند بود.

همه ساله در ارتباط با حوزه دانشگاه، اخبار متعددی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش در سایر رشته‌ها و دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد که هر چند با هدف تأکید بر نقش و جایگاه دانشگاه‌ها درتربیت نیروی متخصص رسانه‌ای شده باشند اما اینکه چنین اقداماتی تا چه میزان مبتنی برراهبردهای افزایش بهره‌وری فارغ التحصیلان به انجام رسیده‌اند، غالباً جای طرح سؤال دارند.

حال آنکه نهاد دانشگاه اگر بر رسالت حقیقی خود یعنی تربیت نیروی متخصص و متعهد و همچنین مهارت‌پروری پایبند باشد، تمامی صنایع از جمله نساجی و پوشاک خیلی زود تسلیم دانش و تجربه علمی و فنی دانشگاهیان خواهند شد.

سخنی تکراری اما قابل تأمل است اینکه دانشگاه هر چند در بخش تئوری تا اندازه‌ای توانمند و پیشرفته است اما فاصله بسیاری با صنعت دارد و اغلب فارغ‌التحصیلان آشنایی چندانی با محیط صنعت ندارند و در نتیجه با مشکلات واحدهای صنعتی و البته تخصص و ویژگی‌های متخصصین مورد نیاز برای فعالیت در واحدهای صنعتی آشنا نیستند.

دانشجویانی که حتی با گرایش‌های هنری فرصت یک بار حضور در میادین صنعتی و کارخانه ها را به همراه یک راهنما و راوی از پیشینه و قدمت آنچه موجود است نمی‌یابند، چگونه می‌توانند در هنگام خلق اثر به چیزی فراتر از ذهنیات و تخیلات هنرمندانه خود بیاندیشند و بازار و صنعت را به عنوان یک اصل در روند طراحی مورد توجه قرار دهند.

چه بسا در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی، دانشگاه چندین گام جلوتر از صنایع حرکت می‌کند. دانشگاه دانش مورد نیاز برای ظهور یک تکنولوژی را ارائه می‌کند و صنعت در ادامه مسیر، بسترهای لازم برای عملیاتی شدن دانش موجود را هموار می‌سازد.

در اینجا جای طرح این پرسش باقی است که دانشگاه‌های کشور تا چه میزان الگویی مشخص و کاربردی برای بخش صنعت دارد و می توانند با تکیه بر فارغ‌التحصیلان خود بر بار علمی صنایع بیافزایند.

بنا داریم در روزهای باقی مانده تا 16 آذر و به بهانه روز دانشجو، در قالب سلسله گفتگوهایی به بررسی شرایط حاکم بر دانشگاه‌های مرتبط با حوزه مد و لباس پرداخته و ضمن بررسی چالش‌های موجود در جریان نقطه نظرات و راهکارهای نظری و عملی دانشگاهیان این عرصه قرار گیریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو