خدمات و خرید انواع تجهیزات آسانسور در سازه افزار

منبع: فوت و فن

103

1400/9/8

12:03


امروزه بیشتر سازه هایی که ساخته می شوند، باید حداقلی از خدمات و امکانات را داشته باشند. یکی از مهم ترین امکاناتی که هر ساختمان بالای ۳ طبقه باید داشته باشد، آسانسور است. با توجه به این که تعداد طبقات ساختمان ها روز به روز در حال افزایش است، طبیعی خواهد بود که آسانسور اولین چیزی باشد که بیشتر سازندگان به آن فکر می کنند.در ادامه می خواهیم به بخش های مختلف یک آسانسور بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا می دانید که آسانسور چه تجهیزاتی دارد و به چه صورت کار می کند؟ آیا می دانید که چه ساز و کاری برای نصب و اجرای آسانسور باید صورت بگیرد؟

تجهیزات مختلف آسانسور

دیکتاتور آسانسور

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های یک آسانسور، این قطعه است که روی درب آن نصب می شود. این قطعه اجازه نمی دهد که در به کابین آسانسور برخورد کند و به این ترتیب درب آسانسور نرم و روان بسته می شود.

مگنت درب مغناطیس

یکی دیگر از وسایل و تجهیزات آسانسور، مگنت آسانسور است که از یک سیم پیچ مغناطیسی و یک اهرم و جک تشکیل شده است. معمولاً روی کابینت و از سمت قفل ایمنی آن نصب می گردد. زمانی که آسانسور به طبقات مختلف می رسد، درب آن با فشار این مگنت باز خواهد شد.

قفل لولایی درب

یکی از اصلی ترین نکات در یک آسانسور این است که زمانی که درب آن باز است حرکت نکند. وظیفه ی کنترل این نکته، بر عهده ی قفل لولایی درب است.

قفل لولایی درب آسانسور

الکتروسیگنال

این قطعه معمولاً در آسانسورهای جدیدتر به کار برده می شود. الکتروسیگنال، جایگزین سنسورهای قدیمی شده است و عملیات شناسایی را بر عهده دارد. به این ترتیب آسانسور می تواند تشخیص بدهد که در جای درست

کفشک آسانسور

یکی دیگر از قطعات ضروری آسانسور، کفشک است که با نام کفشک های غلطکی و لغزشی نیز شناخته می شود. اصلی ترین وظیفه ی این کفشک ها این است که تعادل کابین را حفظ کنند. معمولاً در بالا و پایین وزنه تعادل و یوک کابین آسانسور نصب می شوند.

گاورنر آسانسور

هر آسانسوری باید ترمز ایمنی داشته باشد. حال گاهی لازم است که این ترمز فعال شود که بهترین روش آن، به وسیله ی گاورنر صورت می گیرد. اگر سرعت کابین از آن چه که مقرر شده، بیشتر شود، گاورنر سیم بکلسی که به ترمز ایمنی (پاراشوت) متصل شده است را متوقف می کند و به این ترتیب ترمز ایمنی فعال خواهد شد.

فلکه هرزگرد آسانسور

اگر فاصله ای که میان کابین و کادر وزنه یا سیم بکسل های متصل به آن وجود دارد بیشتر از طول فلکه ی کشش موتور باشد و به این ترتیب فلکه نتواند زاویه ی خوبی برای سیم های بکسل درست کند، به این ترتیب از این فلکه برای اصطکاک بین کابل و فلکه ها استفاده می شود.

براکت ریل آسانسور

اگر بخواهیم توضیحی راجع به براکت بدهیم باید بگوییم که این قطعات، پایه هایی هستند که به وسیله ی آن ها، ریل آسانسور به دیواره چاهک وصل می شود. حالا نکته این جاست که بر اساس اندازه و گنجایش کابین می توان انواع و اقسام براکت ها را به کار برد. نکته ی مهم دیگر این جاست که باید فاصله ی میان براکت ها به گونه ای باشد که اگر ترمز اضطراری گرفت، از مشکلات ریل جلوگیری شود.

براکت ریل آسانسور

لقمه ریل

براکت را به وسیله ی این قطعات فلزی به ریل وصل می کنند.

انکودر آسانسور

یکی از مهم ترین مسائل مربوط به اجرای آسانسور ها این است که حرکت آن ها به دقت کنترل شود. قطعات مختلفی برای انجام این کار استفاده می شود که مهم ترین آن ها انکودر است. می توان انکودرها را به شکل های مختلفی از بازار تهیه نمود. انکودرها در عوض هر دور، ۳۶۰۰ پالس تولید می کنند و به این ترتیب با شمارش پالس ها می توان میزان چرخش و حرکت کابین را حساب نمود.

ریل آسانسور

باید بدانید که کابین در صورتی که بارهای نامتوازن به آن تحمیل شود، دچار حرکت پاندولی می شود؛ اما ریل آسانسور می تواند این حرکت ها را هدایت کرده و آسانسور را نگه دارد. مثلاً زمانی که فرد داخل آسانسور حرکت می کند ممکن است چنین حرکتی ایجاد شود که ریل ها دست به کار می شوند و از چنین مشکلی جلوگیری می کنند.

پشت بند ریل آسانسور

جنس این قطعه از فلز است که در محل اتصال دو ریل از پشت قرار می گیرد و به وسیله ی پیچ و مهره وصل می شود.

سیم بکسل آسانسور

همان طور که احتمالاً خودتان نیز تا به حال مشاهده کرده اید، سیم بکسل رشته ای از سیم هاست که به دور یک سیم مرکزی پیچیده شده اند و برای آویزان ماندن کابین و وزنه تعادل به کار می روند. جنس این سیم بکسل معمولاً از فولاد یا فیبر است.

قلاب سر بکسل

باید بدانید که سیم بکسل ها از یک سمت به چارچوب کابین که با نام یوک نیز شناخته می شود، وصل می شوند و از سمت دیگر هم به چارچوب وزنه تعادل نصب می گردند؛ اما وسیله ای که این اتصال را ممکن می کند، به وسیله ی یک قطعه به نام قلاب سر بکسل انجام می شود.

وزنه تعادل

جنس این وزنه معمولاً از فولادهای سنگینی مثل چدن و سرب یا بتن ساخته می شود که وزن کابین را متعادل می کند. هم چنین کششی میان سیم بکسل و فلکه ها هم ایجاد می کند و به این ترتیب نیروی اصطکاک لازم برای حرکت سیم بکسل روی فلکه محرک را به وجود می آورد.

وزنه تعادل آسانسور

تابلو فرمان AC2

این تابلو در موتورخانه قرار می گیرد و وظایف مشخصی دارد. مثلاً: درخواست های مختلف از کابین و طبقات را پذیرش می کند. تشخیص می دهد که کابین در هر لحظه، در چه موقعیتی قرار دارد.

با توجه به نوع سرویس دهی ای که دارد، به درخواست ها پاسخ می دهد. از تجهیزات آسانسور محافظت می کند. سرعت اصلی موتور را کنترل می کند. جهت حرکت، درب کابین، ترمز و …را نیز کنترل خواهد کرد. هم چنین در نهایت باید بر حرکت بدون مشکل و خطر کابین نیز نظارت کند.

تابلو فرمان VVVF

این تابلو هم در موتورخانه قرار گرفته است و وظایف مختلفی را بر عهده خواهد داشت. مثلاً پذیرش درخواست ها را کنترل می کند. وظایف این تابلو فرمان نیز مانند تابلو فرمان AC2 است. تنها تفاوت میان آن ها، مدل های آن هاست.

جعبه سه فاز آسانسور

برای این که برق مورد نیاز آسانسور تأمین شود، در موتورخانه آن، یک تابلوی توزیع وجود دارد که به نام تابلو سه فاز شناخته می شود و جهت انتقال برق سه فاز و تک فاز به تجهیزات مختلف آسانسور استفاده می شود. معمولاً هم بخش های مختلفی مثل فیوز سه فاز، لامپ سیگنال، فیوز تک فاز، سیم و کانال، پریز و…است.

جعبه ریویزیون

گاهی مواقع لازم است که کنترل آسانسور به صورت دستی انجام شود که جعبه ریویزیون به همین جهت به کار برده می شود. محل نصب آن نیز بالای کابین آسانسور است تا به این ترتیب تعمیرکار آسانسور راحت تر بتوان به آن دسترسی داشته باشد.

تراول کابل

باید بدانید که کابین برای حرکت کردن نیازمند برق است که این تأمین برق توسط تراول کابل صورت می گیرد. این کابل های منحصر به فرد به قسمت خاصی از کابین که در حال حرکت است وصل می شود تا به این ترتیب برق مورد نیاز را تأمین کند.

اما جنس این کابل از سیم های به هم پیچیده است که امکان عبور جریان برق را راحت تر می کند. به این ترتیب برق به کابین خواهد رسید. اگر ساختمان مورد نظر بلند باشد یا این که آسانسور مورد نظر سرعت بالاتری داشته باشد، باید از کابل های ضخیم تری استفاده شود. معمولاً برای انجام این کار از رشته های مقاوم و مستحکم در مقابل کشش و تنش استفاده می گردد که غالب مواقع هم با رشته هایی از سیم بکسل مجهز می شوند.

خرید تجهیزات آسانسور

همان طور که در این متن اشاره کردیم، یک آسانسور می تواند تجهیزات و قطعات مختلفی داشته باشد. گاهی مواقع برای تعمیر آسانسور یا نصب و اجرای آن نیازمند این قطعات هستید. یکی از بهترین جاهایی که می توانید خرید تجهیزات آسانسور را انجام بدهید، وب سایت سازه افزار است.

در این وب سایت، صدها آگهی مربوط به خدمات و خرید انواع تجهیزات آسانسور خواهید دید که می تواند نیاز شما را به طور کامل پاسخ گو باشد. کافیست سری به این وب سایت بزنید. بهترین خدمات نصب و اجرای آسانسور توسط آگهی دهنده های این وب سایت عرضه شده اند. بنابراین لازم نیست نگرانی خاصی از بابت قیمت یا هزینه های مربوط به خرید قطعات آسانسور یا خدمات اجرای آسانسور داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو