هشدار در خصوص فروش قاچاق برخی داروهای لاغری

52

1400/9/8

12:48


مسئول واحد نظارت و پایش فراورده های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص فروش قاچاق برخی داروهای مرتبط با تناسب اندام و زیبایی و لاغری هشدار داد.

هشدار در خصوص فروش قاچاق برخی داروهای لاغری

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «فخر زارعی» گفت: برخی اقلام دارویی پرمصرف و پرطرفدار از قبیل داروهای کاهش‌دهنده و افزایش‌دهنده وزن، دارو و اقلام آرایشی موثر در زیبایی و رشد مو، فراورده های افزایش تمرکز و داروهای افزایش‌دهنده قد، توسط افراد فاقد صلاحیت و به صورت قاچاق به فروش می‌رسند.

وی افزود: این نوع داروهای پرطرفدار بدون پشتوانه علمی برای مخاطبان تبلیغ می‌شود و می توان گفت مصرف آن ها عوارض جانبی و مخرب بر اندام‌های مختلف بدن می‌گذارد.

وی تصریح کرد: با توجه به گفته های مسئولان وزارت بهداشت، تحقیقاتی در پژوهشکده غدد دانشگاه شهید بهشتی روی داروهای مدعی لاغری انجام شده است که نتایج بسیار تکان دهنده‌ای دارد. وی بیان کرد: این داروها نه تنها به هیچ وجه گیاهی نیستند بلکه به دلیل داشتن هورمون تیروکسین و ایجاد پرکاری تیروئید به صورت مصنوعی باعث لاغری می‌شوند.

وی تاکید کرد: بعضی از این داروها حاوی ماده‌ای هستند به نام «گرد فرشته» که نوعی مخدر است و باعث بی‌اشتهایی فرد می‌شود. وی ادامه داد: اگر چه ممکن است این داروهای غیر مجاز در کوتاه مدت باعث لاغری شود اما بعد از مدتی نه تنها تمام وزنی که از دست رفته دوباره برمی‌گردد، بلکه ممکن است بیشتر از قبل هم شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو