توصیه هایی برای رهایی از آنفلوانزا

85

1400/9/8

12:48


در پی نگرانی ها از شیوع آنفلوانزا در برخی نقاط کشور، یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی، توصیه هایی برای مبتلا نشدن به این بیماری ارائه کرد.

توصیه هایی برای رهایی از آنفلوانزا

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند به گونه ای که این بیماری ناگهان رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهد. «فیض ا... برزگر» افزود: ویروس آنفلوانزا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و قطره‌های کوچکی از سرفه یا عطسه دیگران، چیزهایی مانند دستمال یا حوله که به مایع بینی یا گلوی فرد بیمار آلوده شده باشد یا تماس با دست آلوده فرد مبتلا، می‌تواند شما را بیمار کند، بنابراین شستن دست‌ها، به‌ویژه در فصل های پاییز و زمستان هم به شدت توصیه می شود.

وی درباره چگونگی پیشگیری از آنفلوانزا اظهارکرد: با تزریق واکسن به‌صورت هرساله، می‌توان از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری کرد و بسیاری از افراد می‌توانند از این طریق از ابتلا به آن در امان باشند.

وی گفت: در افراد ۶ ماه تا ۹ سال که برای اولین بار واکسن آنفلوانزا را تزریق می کنند، دو نوبت تزریق واکسن لازم است و افراد بالای ۶ ماه در صورت تجویز پزشک منعی برای دریافت واکسن ندارند.

وی همچنین اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا منع مصرف برای زنان باردار و شیرده ندارد. «برزگر» تاکید کرد: آنفلوانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد؛ به‌طور معمول نشانه‌های آنفلوانزا شدید‌تر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار و مدرسه بازمی‌ماند.

وی با اشاره به این که برخی مبتلایان به این ویروس بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، افزود: گاهی بیماری به عفونت باکتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی (برونشیت) می‌انجامد.

وی در پاسخ به این سوال که  افرادی که به ویروس آنفلوانزا آلوده شوند طی چند روز می توانند ناقل باشند؟ افزود: این بیماران یک روز پیش از این که نشانه‌های بیماری بروز کند تا ۵ روز پس از بروز آن، می‌توانند دیگران را آلوده کنند؛ بنابراین، ممکن است شما زمانی که هنوز نمی‌دانید به این بیماری دچار شده‌اید، آن را به دیگران انتقال دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو