خطر سرطان پستان در این زنان کمتر است

75

1400/9/8

17:58


پژوهشگران دانمارکی در مطالعات جدیدخود دریافتند، زنانی که در فضای باز کار کرده و بیشتر در معرض نور خورشید و کسب ویتامین دی قرار دارند، احتمال کمتری وجود دارد که به سرطان پستان مبتلا شوند.

خطر سرطان پستان در این زنان کمتر است

سرطان پستان شایع ترین شکل بیماری سرطان در بسیاری از نقاط جهان است. در ایالات متحده هر دو دقیقه یک مورد ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده می شود. تحقیقات نشان می دهد که انتخاب شغل یک زن می تواند در خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. بر این اساس، زنانی که در فضای باز کار می کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

دانشمندان می گویند فعالیت هایی مانند باغبانی، پیاده روی و ورزش در فضای بیرون که افراد را در معرض ویتامین دی خورشید قرار داده  می تواند به جلوگیری از عفونت و سرطان کمک کند. 

در سال‌ های اخیر به دلیل وجود نگرانی‌ های زیاد در مورد سرطان پوست و افزایش استفاده از رایانه برای کار و اوقات فراغت، از مزایای قدرتمند ویتامین دی و موهبت نور خورشید غفلت شده است.  با این حال، دانشمندان انجمن سرطان دانمارک و دانشگاه کپنهاگ معتقدند که افزایش بروز سرطان پستان در نیمه آخر قرن بیستم ممکن است به دلیل کمبود ویتامین دی باشد.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در دانمارک، ۳۸ هزار و ۳۷۵ زن زیر ۷۰ سال را که به سرطان پستان اولیه مبتلا شده بودند، شناسایی کردند. آنها هر یک از از این افراد را با پنج زن متولد شده در همان سال که به طور تصادفی از سیستم ثبت احوال دانمارک انتخاب شده بودند، مقایسه کردند. سابقه اشتغال کامل از طریق سوابق صندوق بازنشستگی بازیابی شده و قرار گرفتن شغلی هر زن در فضای باز و در معرض نور خورشید مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت. 

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار، مانند سابقه باروری، هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن شغلی در معرض نور خورشید و خطر کلی سرطان پستان مشاهده نشد. با این حال، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نور خورشید به واسطه شغل با خطر کمتر سرطان پستان پس از سن ۵۰ سالگی همراه بود. 

در این زنان، داشتن شغلی با این شرایط به مدت ۲۰ سال یا بیشتر با ۱۷ درصد احتمال کمتر تشخیص سرطان پستان همراه بود، در حالی که پیش از این مشخص شده بود قرار گرفتن در معرض نور خورشید با ۱۱ درصد کاهش احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است. 

محققان می گویند هیچ اطلاعاتی در مورد میزان دریافت ویتامین دی رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی افراد در این مطالعه وجود نداشت. نظریه دیگری، تأثیر نور خورشید را بر ریتم شبانه روزی نشان می دهد، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند سطح اوج ملاتونین را در طول خواب افزایش دهد که ممکن است اثرات تقویت سلولی داشته باشد.

یکی از محققان پروژه فوق می گوید: این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سرطان پستان را با استفاده از سابقه شغلی بررسی می کند.

این تحقیق، احتمالاً یک شاخص دقیق ‌تر از قرار گرفتن در معرض واقعی نسبت به اندازه‌ گیری‌های مقطعی محیطی و یک معیار قابل اعتمادتر برای قرار گرفتن در معرض طولانی‌ مدت نسبت به گزارش‌های شخصی است. در ضمن مطالعه مذکور، ارتباط معکوس بین قرار گرفتن طولانی مدت در نور خورشید به واسطه شغل و سرطان پستان دیررس را نشان می دهد. 

به اعتقاد محققان این پژوهش نیاز به توجه بیشتر در مطالعات شغلی آینده دارد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی طب کار و محیط زیست (Occupational and Environmental Medicine) منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد. 

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو