زایمان لوتوس یا نیلوفر آبی چیست و آیا در ایران انجام می شود یا نه ؟

منبع: ناز وب

109

1400/9/9

08:24


زایمان لوتوس یا نیلوفر آبی چیست و آیا در ایران انجام می شود یا نه ؟

زایمان لوتوس یا نیلوفر آبی چیست و آیا در ایران انجام می شود یا نه ؟

در این بخش از سایت نازوب با جزئیات مهم روش زایمان لوتوس یا نیلوفر آبی آشنا شوید. زایمان لوتوس یا نیلوفر آبی می تواند یک مراسم روحانی باشد که ارتباط جنین را از جفت جدا نمی کنند و اجازه می دهند که بند ناف به صورت خود به خود خشک شده و بیوفتد. 

 

زایمان به روش لوتوس یا نیلوفر آبی (Lotus Birth) به این معناست که بعد از تولد، بند ناف نوزاد بریده نمی شود و بند ناف نوزاد همچنان به جفت متصل است تا زمانی که خود به خود بیوفتد که این وضعیت میتواند 3 – 10 روز طول بکشد. 

 

بند ناف رابط بین جفت و جنین است و در واقع کانال تغذیه کننده جنین محسوب می شود که مواد مغذی را از طریق خون مادر به خون جنین منتقل می کند. 

 

بند ناف در هفته 5 بارداری ایجاد شده و جایگزین کیسه زرده می شود که  دارای دو رگ خونی بزرگ می شود و از طریق سرخرگ خون اکسیژن دار و سرشار از مواد مغذی را به جنین می رساند و از طریق سیاه رگ خون بدون اکسیژن و مواد مغذی را به بدن مادر برمیگرداند تا مراحل تصفیه را سپری کند. 

 

طول بند ناف در مراحل رشد جنین در شکم مادر به اندازه 56 سانتی متر می رسد. 

 

علت نامگذاری زایمان لوتوس

این نام از گل لوتوس یا نیلوفر آبی گرفته شده است که نماد وحدت، جدایی و تولد دوباره در فرهنگ شرقی است. در سایر ملل گل نیلوفر آبی نماد باروری، کامیابی، حاصلخیزی، حمایت از موجود زنده، صلح جهانی، زیبایی، تندرستی، عشق، ریاضت و عبادت است. 

 

دوشیدن بند ناف

معمولا قبل از بریدن و گیره زدن بند ناف ، دو یا سه بار بندر ناف را از طرف جفت به سمت نوزاد می دوشند تا تمام محتویات داخل بند ناف به درون بدن نوزاد تخلیه شود. 

 

براساس پژوهش های جدید این کار باعث می شود که سلول های قرمز خون بیشتری به نوزاد منتقل شده و باعث می شود که بعد زایمان ، نوزاد فشار خون بهتری داشته باشد. 

 

معمولا بند ناف 60 ثانیه بعد از تولد یا چند دقیقه دیرتر بریده شده و گیره زده می شود ولی در زایمان به روش نیلوفر آبی یا لوتوس، بند ناف بریده نمی شود و متصل به جفت باقی می ماند و اجازه داده می شود که به طور طبیعی خشک شود و بیوفتد که معمولا این فرایند بین 3 – 10 روز طول می کشد.

 

زمان مناسب برای بریدن بند ناف

بر اساس بررسی های کالج آمریکایی Nurse-Midwives بهتر است بند ناف در عرض 1 دقیقه بعد از تولد بریده شود و بهتر است 30 – 60 ثانیه برای بریدن بند ناف منتظر بمانیم.  با این حال تحقیقات زیادی مخالف این نظر هستند. 

 

سازمان بهداشت جهانی هم توصیه می کند که بین 1 – 3 دقیقه بعد از تولد صبر کنید و سپس بند ناف بریده شود. تنها مواردی که تاخیر در بریدن بند ناف توصیه نمی شود، نیاز به مراقبت های فوری و اورژانسی برای نوزاد است. 

 

فواید زایمان به روش لوتوس یا نیلوفر آبی

تاخیر و صبر کردن برای بریدن بند ناف در حال حاضر اقدامی عملی در بیمارستان های دنیا برای پیشگیری از قطع جریان آنی خون است. فواید تاخیر در بریدن بند ناف عبارتند از:

– بهبود سطح هموگلوبین خون نوزاد

– بهبود ذخیره آهن در چند ماه اول تولد

– بهبود گردش خون نوزاد

– کاهش نیاز به انتقال خون

– کاهش احتمال خونریزی داخل وریدی و انتروکولیت

 

مزایای زایمان به روش لوتوس یا نیلوفر آبی

زایمان به روش نیلوفر آبی می تواند یک عمل معنوی باشد که رابطه بین جفت و نوزاد را احیا می کند. طرفداران زایمان نیلوفر آبی بر این عقیده اند که این کار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد ولی از سویی دیگر برخی محققان بر این باورند که کاملا برعکس است و این روش می تواند احتمال عفونت را بالا ببرد زیرا بعد از تولد جفت به عنوان ارگانی مرده در بدن مادر محسوب می شود.

 

محققین طرفدار زایمان لوتوس بر این باورند که جدا نکردن بند ناف در این روش فواید زیادی دارد از جمله :

– روند انتقال غیر تهاجمی و ملایم نوزاد از رحم به دنیای بیرون

– افزایش خون و تغذیه نوزاد از طریق جفت

– کاهش آسیب به رحم

– آیینی روحانی برای احترام به زندگی مشترک جفت و نوزاد

 

با وجودی که تحقیقات زیادی برای فواید تاخیر در بریدن بند ناف انجام شده است ولی درباره مزایای زایمان به روش نیلوفر آبی صرفا مطالعات کوچکی انجام شده است و تحقیقات علمی گسترده در این زمینه وجود ندارد بنابراین نمی توان به طور قطع بیان کرد که این روش زایمان واقعا مفید است یا خیر. 

 

برای حمایت از ادعاهایی که در بالا بیان شد هیچ گونه تحقیق علمی در دسترس نیست در واقع هنگامی که جفت هنگام زایمان هوا می خورد دیگر زندگی در آن جریان نداشته و از سیستم جریان خون مادر جدا می شود بنابراین بعید است که جدا نکردن نوزاد از جفت مزایای خاصی داشته باشد. 

 

البته در صورتی که زایمانتان به دور از خدمات پزشکی و خارج از بیمارستان اتفاق می افتد ، برای پیشگیری از بروز عفونت یا دیگر مشکلات  تنها به گره زدن بند ناف اکتفا کنید و سایر مراحل را بعد از رسیدن به بیمارستان بر عهده تیم حرفه ای پزشکی قرار دهید. 

 

نگهداری از بند ناف

از نظر علم امروزه بند ناف سرشار از سلول های بنیادی است و می توان بعد از تولد نوزاد بند ناف او را در موسسه های مخصوص این کار ذخیره کرده و در آینده در صورت بروز مشکلاتی برای فرد از جمله سرطان خون به جای پیوند مغز استخوان از سلول های بند ناف بهره مند شد.

 

با کمک بند ناف می توان بیماری های ژنیتیک ، سیستم ایمنی ، سرطان خون و سایر اختلالات خونی را درمان کرد به عبارتی بند ناف که زمانی در رحم رابطه حیانی جنین بوده در آینده نیز می تواند نقش ناجی حیات او را ایفا کند. در صورت تمایل و در صورتی که توان مالی و امکانات پزشکی لازم برایتان مهیا است توصیه می شود حتما بند ناف نوزادتان را به مراکز خاص نگهداری بسپارید. 

 

مطالب مرتبط :

مراقبت های گام به گام واژن پس از زایمان+ انواع پارگی پرینه

زنان و دخترانی که عجیب ترین زایمان های جهان را داشتند+ تصاویر

خطرهای چشمگیر زایمان طبیعی و سزارین


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو