تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟

منبع: فوت و فن

116

1400/9/9

09:58


تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟

تفاوت بین گیاهانی که برای رشد به فضای درون خانه نیاز دارند با آنهایی که باید در بیرون از خانه کاشته شوند چیست؟

این تفاوت عمدتا ناشی از میزان تحمل شرایط آب و هوایی توسط گیاه است. مطمئنا همه گیاهان در اصل گیاهانی بیرونی هستند اما گیاهانی که ما به آنها گیاهان خانگی یا آپارتمانی می‌گوییم گیاهانی هستند که دماهای سرد یا خیلی گرم را تحمل نمی‌کنند، طول عمر طولاتی دارند و به خوبی در گلدان رشد می‌کنند.

تحمل دمایی

گیاهان خانگی گیاهانی هستند که در دمای بین ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی گراد رشد می‌کنند. بیشتر گیاهان خانگی که در این رنج دمایی به خوبی رشد می‌کنند گیاهان استوایی هستند. گیاهان استوایی هوای گرم و مربوط را دوست دارند اما به آفتاب مستقیم دائمی نیازی ندارند. گیاهانی که در بیرون از خانه رشد می‌کنند طیف دمایی گسترده‌تری را تحمل می‌کنند. این گیاهان معمولا به آفتاب مستقیم بیشتری نیاز دارند. از دیگر مواردی که برای گیاهان بیرونی مهم است گردش هوا است. این گیاهان معمولا به گردش هوای زیادی نیاز دارند و اگر در داخل خانه (که گردش هوا کم است) کاشته شوند سرحال نمی‌مانند.

انواع

برخی از گیاهان خانگی معمول شامل: پپرومیا، پتوس، فیکوس، گندمی، آلوئه ورا و … است. این گیاهان همه گیاهانی استوایی هستند. گیاهان بیرونی محبوب شامل: درختچه‌های زینتی، گیاهان رونده، سبزیجات و گل‌ها یک ساله و چند ساله می‌شود.

تفاوت در دوره استراحت

اکثر گیاهان بیرونی دوره استراحت قابل مشاهده‌ای دارند که به نظر می‌رسد گیاه مرده است! در این دوره گیاه به تدریج برگ‌هایش را از دست می‌دهد و رو به خاموشی می‌رود. گیاهان یک ساله تنها یک فصل رشد زنده می‌مانند و بعد از آن با تولید گل و میوه از بین می‌روند. اما گیاهان چند ساله با طی کردن یک دوره استراحت، دوباره به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. برخی گیاهان درون خانه هم دوره استراحت را طی می‌کنند. این گیاهان عموما در پاییز و زمستان به استراحت می‌روند. برخی از این گیاهان در این دوره رنگ پریده و خسته به نظر می‌رسند!

کاشت گیاهان خانگی در بیرون از خانه

برخی گیاهان را می‌توان هم در درون و هم بیرون از خانه پرورش داد. البته این به شرطی است که در طول زمستان گیاه را به درون خانه آورید. خیلی از گیاهان خانگی دوست دارند فصل تابستان را در بیرون از خانه باشند. از آنجایی که بیشتر گیاهانی که ما در درون خانه پرورش می‌دهیم گیاهان استوایی هستند، از هوای مرطوبت بیرون خانه بیشتر خوش‌شان می‌آید. نسیمی که در بیرون از خانه در جریان هست هم بیماری‌های قارچی و آفات را از بین می‌برد. برای بیرون گذاشتن گیاهان خانگی صبر کنید تا دمای بیرون از خانه در شب به بالای ۱۰ درجه سانتی گراد برسد سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید. گیاه را در مکانی با مقداری سایه قرار دهید چرا که اکثر گیاهان خانگی نمی‌توانند آفتاب مستقیم بیرون از خانه را تحمل کنند.

پرورش گیاهان باغچه‌ای در درون خانه

گیاهان بیرونی خاصی، مثلا سبزیجات، را می‌توان در درون خانه هم پرورش داد. این گیاهان را بر لبه یک پنجره جنوبی، یا هر جایی که گیاه بتواند روزانه ۵ ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد، قرار دهید. اگر فکر می‌کنید نور درون خانه‌تان برای پرورش این گیاهان کافی نیست، از لامپ‌های ال ای دی برای برطرف کردن کمبود نور گیاه استفاده کنید. بهترین گونه سبزیجاتی که می‌توانید در درون خانه پرورش دهید، آن انواعی هستند که سایز کوچک‌تری دارند و در نتیجه فضای کمتری از خانه را اشغال می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو