باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت دوم

باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت دوم


منبع: فوت و فن

128

1400/9/9

09:58


باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت دوم

اکثر افراد فکر نمی‌کنند حیوانات هوش چندانی داشته باشند، اما این تصویر غلطی است! در لیست زیر نام حیواناتی به عنوان باهوش ترین حیوانات روی زمین آمده که تصورش را هم نمی‌کنید.

۱۳- باز: بازهای شکاری ماهر همیشه استفاده‌ای مانند کبوتران داشته اند، از آنها برای رساندن پیغام استفاده می‌شده است. توانایی این پرنده در پیروی از فرمان‌هایی که می‌گیرد و به یاد سپردن قلمرو، شگفت آور است.

۱۲- موش‌ها: زمانی توانایی ذهنی موش‌ها نادیده گرفته می‌شد. بر خلاف ظاهر منزجر کننده ای که دارند و مکان کثیفی که در آن زندگی می‌کنند، این پستانداران کوچک می‌توانند بسیار باهوش باشند. موش‌ها حافظه خوب و قوی‌ای دارند و به خوبی با تغییرات محیط زندگی‌شان آدابته می‌شوند.

۱۱- جغد: حتی در زمان یونان باستان هم از جغد به عنوان حیوانی باهوش یاد شده است. ممکن است شما هم این پیش فرض را داشته باشید که جغد پرنده ای حکیم و دانا است اما باید این را بدانید که آنها در مقایسه با دیگر پرنده ها آنقدر هم باهوش نیستند! شاید حتی جایشان در این لیست نباشد!

۱۰- گربه‌ها: آنهایی که در خانه گربه پرورش می دهند، از توانایی این حیوان در شکار با خبر هستند. این حیوانات فرز و چابک اند و توانایی‌های حسی باور نکردنی دارند. اگرچه آنها به اندازه سگ‌ها تربیت نمی‌شوند، اما می توانند مهارت‌های جدید را به خوبی یاد بگیرند.

۹- سنجاب: ممکن است جثه سنجاب‌ها کوچک باشد، اما نباید توانایی‌های ذهنی‌شان را نادیده گرفت. در واقع هوش این جانوران بر یک موضوع متمرکز شده است، جمع آوری غذا! وقتی صحبت از جمع آوری و نگهداری غذا می‌شود، مغز این حیوانات کوچک به هر چیزی که نیاز دارند، آگاه است.

۸- فیل: در مقایسه با دیگر حیوانات، فیل‌ها مغز بزرگی دارند. البته که مغز بزرگ دلیل هوش زیاد نیست. چیزی که مهم است نسبت جرم مغز به جرم بدن است. این حیوانات از مغز خود برای برقراری ساختارهای پیچیده ارتباطی با یکدیگر استفاده می‌کنند. حتی به نظر می‌رسد آنها با یکدیگر همدردی هم می‌کنند.

۷- اختاپوس: وقتی صحبت از گروه بی مهرگان می‌شود، اختاپوس به عنوان باهوش ترین گونه این گروه معرفی می‌شود. این جانوران توانایی شکار فوق العاده‌ای دارند که با توانایی پیدا کردن غذا ترکیب شده و از آنها شکارگرانی ماهر ساخته است. همچنین، درست مانند دیگر حیوانات این لیست، به نظر می‌رسد اختاپوس‌ها توانایی فوق العاده‌ای در حل کردن مشکلات پیچیده دارند.

۶- سگ‌ها: اگرچه میزان هوش این حیوانات بستگی به نژادشان دارد، اما در کل این حیوانات مهارت‌های جدید را به راحتی یاد می‌گیرند و نسبن به تربیت هایی که می‌شوند عکس العمل نشان می‌دهند. اکثر نژادها نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کنند بسیار کنجکاو هستند و حتی کوچترین تغییرات در جزئیات محیط را هم می‌فهمند. این هوش فوق العاده و قدرت درک احساسات، آنها را به یکی از بهترین دوست‌های انسان‌ها تبدیل کرده است.

۵- نهنگ‌ها: این جانداران بیشتر به خاطر سایز بزرگ‌شان شناخته شده اند تا توانایی‌های ذهنی بی‌نظیری که دارند. نهنگ‌ها از طریق آواهای پیچیده ای که تولید می‌کنند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و فعالیت‌هاشان در گروه را به طور هماهنگ انجام می‌دهند. نهنگ‌ها می‌توانند مسائل پیچیده را هم حل کنند.

۴- طوطی‌ها: همانطور که همه می دانیم توانایی خارق العاده‌ای که به عنوان صحبت کردن طوطی به آن اشاره می‌شود، تنها تقلید صدا است. اما باید این را بدانید که طوطی‌ها حافظه فوق العاده‌ای دارند و مانند اکثر جانوران این لیست، توانایی حل مسائل پیچیده را دارند.

۳- دلفین: صحبت از نسبت جرم بدن به جرم مغز شد؟ این یک حقیقت علمی است که دلفین‌ها یکی از بزرگ ترین مغزها را در میان تمام حیوانات دارند. با مهارت‌های ارتباطی پیشرفته‌ای که دارند، مشخص شده است که آنها دارای خود آگاهی هستند و می‌توانند خود را در آینه تشخیص دهند.

۲- خوک‌ها: بر اساس تحقیقات یک خوک میانسال می‌تواند به اندازه یک کودک سه ساله باهوش باشد! همچنین چون این جانداران توانایی یادگیری مهارت های جدید را دارند، می توانند به خوبی با محیط‌های جدید آدابته شوند.

۱- شامپانزه: به غیر از این حقیقت که شامپانزه‌ها درست شبیه ما انسان‌ها هستند، این جانداران می توانند گاهی مانند انسان فکر کنند. آنها می‌توانند در برخورد با محیط‌‌شان عاقلانه و ماهرانه عمل کنند و از ابزارها به منظور کمک به جامعه‌شان استفاده کنند. این حیوانات اغلب به عنوان باهوش ترین جانوران نخستی شناخته می‌شوند و یکی از باهوش ترین حیوانات روی کره زمین در نظر گرفته می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو