لینک‌سازی خارجی چیست؟ بک ‌لینک چیست؟

لینک‌سازی خارجی چیست؟ بک ‌لینک چیست؟


منبع: نوداد

59

1400/9/9

14:00


لینک‌سازی خارجی (بکلینک) از مهم‌ترین قسمت‌های یک استراتژی سئوی موفق است. لینک‌سازی خارجی از دید گوگل به عنوان یک امتیاز برای سایت‌ها محسوب می‌شود و در افزایش اعتبار و جایگاه آن‌ها تاثیر دارد.(البته اگر بصورت طبیعی و کلاه سفید انجام شود). اجازه دهید با مثالی ماهیت لینک‌سازی خارجی را برای شما توضیح دهم. هنگامی که شما لینک سایتتان را در سایت دیگری قرار می‌دهید و یا لینک سایتی را در سایت خود منتشر می‌کنید، در حقیقت شما به گوگل می‌گویید که تمام امتیاز مثبت و منفی این سایت را قبول می‌کنم و گوگل تمام امتیازها را بر هر دو سایت تاثیر می‌دهد. به همین خاطر در لینک‌سازی خارجی کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است. لینک‌سازی خارجی شبیه به یک بازی است که برد و باختش به عملکرد شما بستگی دارد. به بیان ساده تر، اگر سایت میزبان، هرگونه فعالیت سئوی کلاه سفید (مجموعه اقداماتی که مطابق با قوانین گوگل انجام می‌شود، زمان‌بر اما ماندگار است.) انجام دهد و رتبه آن در گوگل ارتقاء یابد، لینک‌های خارجی موجود در آن سایت نیز از این اتفاق سود می‌برند و اگر سایت میزبان، با روش‌های غیرطبیعی و کلاه سیاه (هرگونه عملکردی که مخالف با قوانین گوگل باشد. به سرعت نتیجه‌اش مشخص می‌شود اما در صورتی که گوگل متوجه شود سایت شما را جریمه می‌کند.) بخواهد اعتماد گوگل را جلب کند، نتیجه معکوس خواهد داشت و گوگل آن سایت را جریمه خواهد کرد و اعتبار سایت کاهش می‌یابد که این فرایند، اعتبار لینک‌های خارجی موجود در سایت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لینک سازی خارجی

انواع لینک

  • لینک فالو((Follow
  • لینک نو‌فالو(Nofollow)
  • لینکFollow : لینکی که فالو است یعنی توسط ربات‌ها بررسی می‌شود و خزش در آن اتفاق می‌افتد. انتشار لینک‌ سایت‌تان با تگ Follow در سایت معتبری که در آن قبلا خزش صورت گرفته و تایید شده است، باعث می‌شود هنگامی که ربات‌ها دوباره در حال بررسی آن سایت هستند و به لینک فالو شما برخورد می‌کنند آن‌ را به لیست خود اضافه، و وارد سایت شما ‌شوند وبررسی کنند. در صورتی که لینک‌سازی داخلی درستی داشته باشید، همین لینک‌سازی می‌تواند باعث شروع خزش در کل سایت شما شود.
  • لینک Nofollow: لینک نو‌فالو یعنی شما به ربات‌ها اجازه خزش و بررسی آن صفحه را نمی‌دهید و به ربات‌ها می‌گویید که من این سایت را تایید نمی‌کنم اما در صفحه‌ام به عنوان لینک خارجی منتشرش می‌کنم، آن را بررسی نکنید و امتیازهای ما را بر سایت یکدیگر تاثیر ندهید.

توجه داشته باشید که لینک فالو و نو‌فالو، هردو برای سئو سایت واجب و موثر هستند، اما لینک فالو اعتبار و تاثیر بیشتری دارد.

نحوه‌ی تشخیص تفاوت لینک فالو و نو‌فالو

عبارت Nofollow Chrome Extension را در گوگل سرچ کنید و وارد نتیجه اول شوید و افزونه را بر موتور جستجو خود نصب کنید.

لینک فالو و نوفالو

 بعد از نصب افزونه، اطراف لینک‌های نو‌فالو خط چین قرمز نمایان می‌شود.

نصب افزونه

اهمیت و تاثیر بک‌لینک در استراتژی سئو

  • افزایش ورودی و ترافیک سایت

    با قراردادن لینک سایتتان در دیگر سایت‌های خوب و معتبر، در واقع شما سایت خود را به کاربران آن سایت معرفی می‌کنید و ترافیک شما افزایش می‌یابد.

  • افزایش سرعت خزش

    زمانی که لینک خود را در سایت دیگری که قبلا تایید شده است قرار می‌دهید، اگر ربات‌ها در هنگام بررسی مجدد آن صفحه به لینک شما برخورد ‌کنند، لینک شما را هم به دیتابیس خود اضافه می‌کنند و آن را بررسی می‌کند و این اتفاق شروع یک زنجیره خزش برای سایت شما است.

  • بهبود جایگاه سایت

    بک‌لینک مهم‌ترین قسمت یک سئوی خارجی است و بدون بک‌لینک سرعت پیشرفت سایتتان کند و بعد از مدتی ثابت می‌شود. بک‌لینک فاکتوری است که به بهبود جایگاه شما در گوگل کمک می‌کند. بک‌لینک‌ها شبیه به امتیاز هستند و هرچه امتیاز شما بیشتر شود جایگاه شما هم افزایش می‌یابد.

  • برندسازی

  1. لینک‌سازی خارجی با انتخاب انکر تکست و استفاده از برندتان در آن (انکر تکست متن یا کلماتی است که لینک سایت مرجع بر روی آن قرار می‌گیرد و مرتبط با موضوع اصلی صفحه‌ای است که به آن لینک میزنیم) یک راهکار برای ماندگار کردن خود در ذهن مخاطب است. هنگام قرار دادن لینک خود در وبسایت‌های دیگر از انکر تکستی استفاده کنید که در چند کلمه خدمات و برند شما را توصیف کند. به عنوان مثال سکوی اجتماعی خبر نوداد یک انکرتکست مناسب است که در 4 کلمه هم موضوع سایت را توصیف کرده است و هم از برند در آن استفاده شده است. با این کار حتی اگر مخاطب وارد سایت شما نشود، برند و اسم شما در ذهنش ماندگار می‌شود.
  2. دومین تاثیری که بک‌لینک در برندسازی دارد این است که با هر بک‌لینک یک رای مثبت به سایت و برند شما افزوده می‌شود و هرچه بیشتر در گوگل تکرار شوید ارزش و اعتبار برند شما همراه با امتیاز سایتتان نزد گوگل بیشتر می‌شود و سایت شما به عنوان یک سایت معتبر و برند در نگاه گوگل شناخته می‌شود.
  • افزایش امتیاز و اعتبار سایت

    هر لینک خارجی یک رای مثبت یا منفی برای سایت شما است که بر امتیاز سایت شما تاثیر می‌گذارد و به افزایش Domain authority) DA یا امتیاز لینک اصلی سایت) و Page authority ) PA یا امتیاز هر صفحه) شما کمک می‌کند.

    یک لینک خارجی با کیفیت می‌تواند مسیر سئوی سایت شما را تغییر دهد؛ همان‌طور که لینک‌سازی خارجی منفی می‌تواند باعث نابودی سایت شما شود. به همین خاطر در هنگام لینک‌سازی همیشه این جمله در ذهنتان باشد که کیفیت مهم‌تر از کمیت است. لینک‌سازی مهم‌ترین جزء سئوی خارجی است و روند پیشرفت یک سایت بدون آن بسیار کند و بعد از مدتی غیرممکن خواهد شد.

چگونه متوجه شویم که یک سایت برای ما بک لینک معتبر دارد؟

  • نصب افزونهMoz و بررسی امتیاز سایت

    عبارت moz extension را در گوگل سرچ کنید و وارد سایت moz شوید. در سایت sign up کنید و افزونه را به موتورجستجوی خود اضافه کنید و از طریق آن DA و PA و SPAM SCOR را بررسی کنید.

    لینک‌سازی خارجی چیست؟ بک ‌لینک چیست؟


    DA:DA مخفف عبارت Domain authority به معنای امتیاز دامین و لینک اصلی یک سایت است.
    PA:PA مخفف عبارت Page authority است و نشان‌دهنده امتیاز صفحات یک سایت است و برای هر صفحه متفاوت است.
    Spam score: نمره‌ی اسپم یک سایت هنگامی که شما بر روی سایت‌تان اقدامی مخالف با سیاست‌ها و الگوریتم‌های گوگل انجام می‌دهید افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت امتیاز منفی سایت شما را نمایش می‌دهد.

  • بررسی نوع لینک

در هنگام مذاکره با سایت میزبان، حتما فالو و یا نو‌فالو بودن لینک را تعیین کنید. توجه داشته باشید که یک سایت هم به لینک فالو و هم نو‌فالو نیاز دارد اما تاثیر لینک فالو برای سئوی سایت شما بیشتر است. سعی کنید میان تعداد لینک فالو و نو‌فالو هر صفحه تعادل ایجاد کنید.

  • بررسی شبکه‌های اجتماعی

یکی از راه‌های اطلاع از وضعیت یک سایت بررسی شبکه‌های اجتماعی آن صفحه است. یعنی بدانیم که در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی و با چه کیفیتی فعالیت دارند. داشتن شبکه اجتماعی برای سایت‌ها یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

چگونه برای سایت خود لینک‌سازی خارجی انجام دهیم؟

1.پست مهمان

پست مهمان، مقاله‌ای است که به صورت رایگان در سایت‌های دیگر با هدف دریافت لینک منتشر می‌شود. پست مهمان یک مقاله کاملا اطلاعاتی است و در آن در مورد یکی از خدمات و محصولات‌تان به کاربر اطلاعات می‌دهید و یک لینک خارجی مرتبط به موضوع در مقاله قرار می‌دهید. همچنین می‌توانید با انتشار پست مهمان رایگان در یونویس و سایت‌هایی شبیه به آن، برای سایتتان بک‌لینک رایگان و معتبر دریافت کنید.

2 رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی متن و مقاله‌ای است که می‌تواند حالت تبلیغاتی، خبری و اطلاعاتی داشته باشد و با هدف معرفی یک کسب‌وکار و توضیح کامل در مورد خدمات آن نوشته و در سایت‌های معتبر منتشر می‌شود. با سرچ عبارت "رپورتاژ آگهی رایگان" در گوگل، سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند پیدا و برای خود بک‌لینک رایگان دریافت می‌کنید.

3.پروفایل سازی

سایت‌هایی وجود دارند که با ساخت اکانت در آن‌ها می‌توانید لینک سایت‌تان را در آن‌جا قرار دهید. سایت‌هایی مانند:

  • آپارات
  • نماشا
  • نمایش
  • تماشا
  • میهن ویدئو
  • پینترست

4.شبکه‌های اجتماعی

لینک سایت خود را در شبکه‌هایی مانند لینکدین، اینستاگرام، توییتر و ... قرار دهید و یک بک‌لینک رایگان معتبر دریافت کنید. برای خود اکانت بسازید و خدمات خود را واضح در آن توضیح دهید و به لینک‌ خود اعتبار دهید.
بک‌لینک عضو جدانشدنی از دنیای سئو است و تاثیر بسیاری در سئوی یک سایت دارد. در واقع بعد از اتمام بخش‌های سئو، در آخر به سئوی خارجی سایت و بک‌لینک می‌رسیم که به صورت مستمر و دائمی باید انجام شود. تمام 5 راه معرفی شده در مقاله، به شما در دریافت بک‌لینک معتبر و رایگان کمک می‌کند، تنها باید کمی در گوگل جستجو کنید و سایت‌هایی که از امتیاز خوبی برخوردار هستند و لینک هم در سایتشان قرار می‌دهند، پیدا کنید.



نظرات


تصویری


ویدئو