وزیر خارجه انگلیس گفت: ما در کنار ناتو اعلام می‌کنیم که هرگونه تهاجم از سوی روسیه علیه اوکراین اشتباه استراتژیک بزرگی خواهد بود. انگلیس آماده استفاده از تمامی اهرم‌های دیپلماتیک و اقتصادی برای اجتناب از چنین نتیجه‌ای است و باید یادآور شود که در صورت بروز چنین اتفاقی، این روسیه است که باید بهای زیادی بابتش بدهد.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در این مطلب همچنین نوشته است: ما از مرزهای آزادی خود در سراسر جهان دفاع می‌کنیم. به همین خاطر است که من به سربازان انگلیس افتخار می‌کنم که در کشوری چون استونی حضور دارند و من امروز در کنار آنها هستم و پرچم آزادی و دموکراسی را در کنار آنها برافراشتم.

این سربازان برای حمایت از دفاع جامع ناتو در استونی هستند. استونی مانند دو کشور دیگر حوزه بالتیک یعنی لیتوانی و لتونی نشان می‌دهند که ۳۰ سال پس از فروپاشی کمونیسم می‌توان به آزادی دست پیدا کرد و آنها پس از رها شدن از حکمرانی شوروی،‌ به موفقیت‌هایی دست پیدا کردند که هرگز تا پیش از این نداشتند.

وی در ادامه می‌نویسد: من در ریگا، استونی با متحدان ناتو دیدار دارم و ما عزم خود را برای دفاع از مرزهای آزادی نشان می‌دهیم. ما به عنوان بخشی از بزرگترین ائتلاف جهان با روابط امنیتی و دیپلماتیک خودمان متحد می‌مانیم که بیانگر قدرت و ایده‌آل یک شبکه آزاد است.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: زمان آن فرا رسیده است که دموکراسی‌های آزادی‌خواه برای تحقق این چشم‌انداز به یکدیگر به صورت نزدیکتری همکاری کنند و ناتوی قوی در آن نقشی اساسی داشته باشد. انگلیس خود را در قلب یک شبکه جهانی از مشارکت‌های دیپلماتیک و امنیتی قرار می‌دهد که فراتر از ناتو به روابطی مانند اتحاد اطلاعاتی حیاتی "پنج چشم" گسترش می‌یابد. ما با شرکای خود بیشتر و سریعتر پیش می‌رویم و یکی از این همکاری‌ها در زمینه شراکت تازه توافق شده آکوس با آمریکا و استرالیاست. همچنین ما می‌خواهیم با کشورهایی چون کانادا برای پوشش مناطقی چون شمالگان هم همکاری عمیق‌تری داشته باشیم.

این دیپلمات ارشد انگلیسی در ادامه مطلبش برای روزنامه دیلی میل نوشت: ما به همراه ناتو اعلام می‌کنیم که هرگونه تهاجم از سوی روسیه علیه اوکراین اشتباه استراتژیک بزرگی خواهد بود. انگلیس آماده استفاده از تمامی اهرم‌های دیپلماتیک و اقتصادی برای اجتناب از چنین نتیجه‌ای است و باید یادآور شود که در صورت بروز چنین اتفاقی، این روسیه است که باید بهای زیادی بابتش بدهد. در حالی که روسیه در مرزهای اوکراین نیرو مستقر می‌کند و به تضعیف دیگر همسایگانش چون گرجستان می‌پردازد، نمی‌توانیم به سمت دیگری نگاه کنیم.

لیز تراس افزود: مسکو کارزار تهدید و ارعاب اقتصادی علیه دوستان اروپایی‌اش به منظور تضعیف آنها به وسیله توسل جستن به نیازشان به گاز روسیه به راه انداخته است. ما نمی‌توانیم به روسیه اجازه دهیم تا دستش را از بحران مهاجرتی شرم‌آوری که به وسیله بلاروس ایجاد شده کنار بکشد چون باید در پایان دادن به این بن‌بست نقش خودش را ایفا کند.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه می‌نویسد: ما در انجام این کار توسط یک عامل اصلی ناتو هدایت می‌شویم که این یک اتحاد دفاعی محسوب می‌شود. با این حال هنوز افرادی هستند که می‌خواهند با دروغ‌پردازی که ناتو در حال تحریک روس‌هاست، بهانه‌ای برای افزایش تنش ایجاد کنند. آنها درگیر "کتاب‌بازی" کرملین هستند و دقیقا همانی است که روسیه وقتی به دروغ ادعا کرد که الحاق غیرقانونی کریمه پاسخی به تجاوزهای ناتو بوده، مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: انگلیس در دفاع از جهان آزاد پیشروست. ما بزرگترین هزینه کننده در امور دفاعی ناتو هستیم و کشورهایی چون استونی نیز بیش از دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاع می‌کند. با اینکه افراد بیشتری به ما می‌پیوندند، اما زمان آن فرا رسیده که همه متحدان ناتو پا به عرصه بگذارند. ما رهبری دیپلماتیک را نشان می‌دهیم و شرکای خود از جمله از طریق ریاست بر گروه ۷ را در سراسر جهان گرد هم می‌آوریم تا رفتار غیرمسئولانه و بی‌ثبات‌کننده روسیه را به چالش بکشیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه نوشت: به این است که پس از حمله در سالزبری، بزرگترین اخراج جمعی دیپلمات‌های روسی در تاریخ مدرن را انجام دادیم و به‌ عنوان نخستین کشور اروپایی که بلاروس را تحریم کرد، قاطعانه رفتار کردیم. اکنون نیز بیش از هر زمان دیگری، ما باید در حفاظت از منافع خود قاطعانه عمل کنیم. هیچ تمایلی بزرگتر از آینده آزادی و دموکراسی در سراسر جهان وجود ندارد. با ایجاد روابط نزدیکتر، می‌توانیم با هم در تضمین جهانی آزادتر، امن‌تر و بهتر قرار بگیریم.