محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی را به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منصوب کرد.

در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی، مشاور رئیس مجلس و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه و تودیع رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طی سخنانی، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یک ابتکار میمون و مبارکی است که برای ایجاد پیوند و ارتباط میان فقه و قانون تاسیس شده است.

سید محمد جواد شوشتری خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم معدن علم و مرکز نگاه دینی به کشور داری است، ضرورت دارد ما در حکمرانی با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هستیم نگاه خود را با طراز دینی تنظیم کنیم و این مرکز می تواند پل بسیار مناسبی بین یافته های حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند با کمک همه کسانی که دل در گرو حل انقلاب، جمهوری اسلامی به عنوان یادگار امام راحل و مردم عزیزمان دارند، بتوانند خدمات خود را به مجلس ارائه دهد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: تنوع کار مجلس و کمیسیون ها نیازمند نگاه دقیق علمی و دینی است که باید میان مجموعه ها تعامل و ارتباط وجود داشته باشد تا با کمترین مشکل، طرح ها و لوایحی که در مجلس هست، به نفع ملت به تصویب برسد.

وی از خدمات حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌نیا رئیس سابق مرکز تقدیر و برای دکتر رفیعی آتانی آرزوی تقدیر کرد و گفت: در هر زمانی ک مسئولیت ها برگردن منا است بتوانیم رضایت خداوند را همراه داشته باشیم و از همه توان برای آن جایگا در اختیار، بهره برداری کنیم.  
نگاهداری: بین مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها، وحدت مدیریتی شکل گرفته است.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه در ضرورت و اهمیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جای تردید وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه اولین بند سیاست های کلی نظام قانونگذاری کشور، ابتنای قوانین و مقررات کشور بر شرع هست و ماموریت اولین و مهمترین سیاست های قانونگذاری بر عهده چنین مجموعه هایی گذاشته شده،نشان از اهمیت و ضرورت وجود چنین مراکز و فعالیت آنها دارد.

وی گفت: دکتر قالیباف رئیس مجلس از اولین روزهای حضور در مجلس، دنبال سازماندهی بهتر و مناسب تری برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بودند، به همین دلیل، شورای سیاستگذاری مرکز را تشکیل دارند.

نگاهداری با بیان اینکه آقای ریاست مجلس همواره دنبال اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است، گفت: ایشان نه تنها در مجلس، بلکه زمانی که در شهرداری تهران نیز بودند، با هدایت های و راهنمایی های ایشان و همکاری جمع زیادی از علمای قم، نجف و مشهد، هفت جلد منشور فقه شهری پیرامون حمل و نقل، شهرسازی، محیط زیست شهری، منتشر و سوالات زیادی نیز از نظر فقهی پیرامون مسائل شهری احصاء و پاسخ شرعی داده شد.

وی با اشاره به زمزه حضور دو مرکز مجلس در قم ادامه داد: در کنار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، رئیس وقت مرکز پژوهش ها، با توجه به دغدغه دینی که داشتند، مرکزی را نیز در قم راه اندازی کرد، در حقیقت آرمان های یکی بود و یک وحدت آرمانی در کار بود.

وی گفت: مجموعه مدیریتی مجلس بعد از مدتی به جمع بندی رسیدند که شاید فعالیت دو مرکز با یک ماموریت به نام مجلس شورای اسلامی در قم مورد نقد باشد، بنابراین این فکر ایجاد شده که باید دو مرکز با هم، هم افزا باشند و به یک وحدتی برسند.

نگاهداری خاطرنشان کرد: این وحدت می تواند در سطوح مختلف آرمانی، مدیریتی و ساختاری باشد، ممکن است ذهنیتی به این سمت برود که بین این دو مجموعه، وحدت ساختاری، مدیریتی و آرمانی شکل بگیرد، بنابراین به سمت وحدت مدیریتی پیش رفتیم و دو مجموعه هماهنگ و یکپارچه کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: آقای دکتر رفیعی آتانی به دلیل تجربیات و تخصص هایی که دارند می توانند این یکپارچکی مدیریتی را انجام دهند.
رفیعی: باید از همه ظرفیت های حوزه علمیه استفاده کنیم.

رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز طی سخنانی گفت: امید است بتوانیم مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها را در کنار هم و به صورت در هم تنیده داشته باشیم و با تدبیری مجلس به صورت کارآمدتری از همه ظرفیت های حوزه علمیه استفاده کنیم.

قالیباف حکم جدید صادر کرد

عطاء الله رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرکز پژوهش ها هم از نظر قانونی و هم عملی تاثیر زیادی بر مجلس دارد و هیچ کاری در مجلس انجام نمی شود مگر اینکه از فیلتر مرکز پژوهش ها، عبور کند، آقای دکتر زاکانی رئیس وقت مرکز پژوهش ها، با تشخیصی که داشتند، دنبال این بودند که از ظرفیت حوزه ها به اندازه گستره مرکز پژوهش ها استفاده کند،

وی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات اسلامی و دفتر مرکز پژوهش ها در قم گفت: فکر کنم از این کار، یک تعالی برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شکل می گیرد و اگر آن بخث و گفت وگو نبود امروز این اتفاق نمی افتاد که رئیس مجلس این تدبیر را داشته باشند که این مرکز با یک ظرفیت کمی بالاتری، این ارتباط بین حوزه و مجلس تقویت شود.

رفیعی آتانی با بیان اینکه باید از ظرفیت علمی حوزه به شکل مطلوب کمک گرفته شود، گفت: امروزه مراکز پژوهشی متعددی هستند که علم خالص تولید می کنند و باید مراکزی داشته باشیم که در مفصل بین نظر و عمل شکل بگیرند و این چیزی است که از سوی مدیران خالص و جهادی انتظار می رود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حوزه علمیه جدید ساخته انقلاب اسلامی و برای اهداف انقلاب است، گسترش پژوهشگران و متخصصان حوزوی، زمینه را فراهم کرده که به صورت جدی مدعی باشیم که دانش جدیدی در مبانی دینی درحوزه های علمیه و علوم انسانی ایجاد شده که متاسفانه در حکومت مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

آتانی گفت: ما باید از یک فقه بسط یافته در حوزه های علوم انسانی استفاده کنیم، فقه به عنوان فقه محدود به معنای قدیم نیست فقهی است که در حوزه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ و .. گسترش پیدا کرده و افراد متخصص و تحصیل کرده، استاد، پژوهشگر و کتاب دارد و اینها باید وارد عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور شود.

وی گفت: با تدبیر رئیس مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به شدت مرتبط و درهم تنیده با مرکز پژوهش های مجلس کار خود را انجام خواهد داد و امید است بتوانیم دو مرکز را هم جهت و مکمل هم ببینیم و در همه حوزه هایی که مرکز پژوهش ها حضور دارد مرکز تحقیقات نیز با همان ظرفیت و کمیت و کیفیت حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: سعی می کنیم گروه های علمی مرکز را متناظر با معاونت ها و دفاتر مرکز پژوهش ها شکل بدهیم که این ارتباط شکل بگیرد و پروژه ای نداشته باشیم که مرکز پژوهش ها در حال پیگیری باشد ولی مرکز تحقیقات از آن غافل باشد.

رفیعی آتانی بیان داشت: تلاش می کنیم همانگونه که در حکم ریاست مجلس آمده همه ظرفیت های حوزه علمیه و مراکز علمی را با نیازهای مجلس مرتبط کنیم، فضا، فضای همدلی است و یک تدبیر مدیریتی جدیدی ایجاد شده که اتصالات کار بیشتر انجام شود. هم حفظ استقلال و ضرورت ارتباط با مرکز پژوهش های مجلس نیز کارها دنبال شود.

وی گفت: استقلال مرکز که از نگرانی های دوستان هست و نگرانی درستی هم هست و هم ارتباط وهمگرایی را برای گسترش کارها دنبال کنیم.

حجت الاسلام والمسامین مهدی رجایی نیا رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گزارشی از فعالیت مرکز در زمان تصدی یک ساله خود ارائه داد و گفت: مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش های مجلس باید به صورت هم افزا، از ظرفیت های حوزه علمیه در سیستم قانونگذاری به نحو مطلوب تری استفاده کنند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حکم «رفیعی آتانی» تأکید کرد؛ هماهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با مرکز پژوهش ها باید تقویت شود.

«مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» که با هدف بهره مندی از ظرفیت های حوزه، از سال 1390، به طور رسمی در شهر مقدس قم شروع به کار نمود، فعالیت های موثری در راستای وظایف محوله انجام داده است.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حکمی، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی را به عنوان رئیس جدید «مرکز تحقیقات اسلامی مجلس» منصوب کرد.

بر همین اساس، جلسه تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید در روز چهارشنبه دهم آذر ماه سال 1400 در محل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم با حضورجناب آقای دکتر شوشتری، مشاور ریاست مجلس و رئیس حوزه ریاست، جناب آقای دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس، برخی از اعضای شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی، تنی چند از فرهیختگان، با حضور رجایی نیا و رفیعی آتانی، رؤسای سابق و جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، برگزارگردید.

در حکم قالیباف خطاب به رفیعی آتانی، تحقق اهداف بند اول سیاست های کلی نظام قانونگذاری (توجه به موازین شرع به عنوان اصلی ترین منابع قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرح ها و لوایح قانونی) ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین ریاست مجلس، هماهنگی با شورای سیاستگذاری و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را از رئیس جدید مرکز تحقیقات، خواستار شدند.

تعامل با نمایندگان مجلس با بهره گیری حداکثری از ظرفیت های علمی حوزه های علمیه و نیز مراکز تحقیقاتی فقهی و اسلامی، مورد تأکید ریاست محترم مجلس بوده است. علاوه بر فعالیت های جاری و توجه به طرح ها و لوایح، عنایت به دغدغه‌های جدی حاکمیتی یعنی پژوهش های بنیادی و توسعه ای، مورد توجه رئیس قوه مقننه در حکم صادره بوده است.

«شورای سیاستگذاری مرکز تحقیقات اسلامی» که مرکب از شخصیت‌های برجسته حقیقی و حقوقی است، از این پس نیز با محوریت و اشراف راهبردی مدیر محترم حوزه های علمیه، وظیفه تعیین سیاست ها برای مرکز تحقیقات و اولویت های مورد تفاهم بین حوزه های علمیه و مجلس، با تعامل و هماهنگی بیش از پیش با مرکز پژوهش های مجلس را ادامه خواهد داد و موجبات ارتقای سطح همکاری را، فراهم خواهد نمود؛ همچنین با بهره گیری از از تجارب گذشته، افق های جدیدی را ترسیم خواهد کرد؛ در جلسه ای که به همین منظور، در تاریخ 19 مهر 1400، توسط رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، (جناب آقای دکتر نگاهداری) و قائم مقام مرکز پژوهش ها (جناب آقای دکتر رفیعی آتانی) با مدیر محترم حوزه های علمیه (حضرت آیت الله اعرافی) برگزار گردید، هماهنگی های لازم صورت گرفته است و هر دو نهاد مصمّم تر از گذشته در جهت توسعه همکاری ها در راستای استفاده دستگاه قانونگذاری از ظرفیت‌های بی‌بدیل حوزه های علمیه، به توافقاتی دست یافته اند.

گفتنی است عطاءالله رفیعی آتانی، رزمنده و جانباز دفاع مقدس، با سابقه ممتد تحصیلات عالیه حوزوی و بهره گیری از دروس خارج فقه آیات عظام: فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، جوادی آملی و مومن قمی، در حال حاضر با دکتری رشته اقتصاد از دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هستند؛ ایشان علاوه بر انجام پژوهش های موثر در قلمرو فلسفه علوم انسانی و اقتصاد اسلامی، برگزاری پنج کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی و ریاست دبیرخانه دائمی این کنگره و نیز سابقه پانزده ساله در زمینه علوم انسانی اسلامی در نظام، با حمایت و هدایت دفتر مقام معظم رهبری و موسس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ونیز بنیانگذاری جنبش نرم افزاری در معاونت پژوهش حوزه های علمیه قم را، در کارنامه خود دارند؛ همچنین در حال حاضر، تدریس درس «فقه مشارکت و مبانی آن» در برخی از موسسات حوزوی قم را، عهده دار هستند.

لازم به ذکر است حجت الاسلام و المسلمین رجایی نیا، از آذر 1399، مسئولیت مرکز تحقیقات اسلامی قم را با حکم جناب آقای قالیباف، عهده دار بودند که رئیس مجلس، در انتهای حکم جدید، از زحمات جناب آقای رجایی نیا، در دوره تصدی مرکز، قدردانی نموده‌اند.