۶ حقیقت در مورد زایمان سزارین که آرزو می‌کردید ” ای کاش از قبل می‌دانستید! “

 ۶ حقیقت در مورد زایمان سزارین که آرزو می‌کردید ” ای کاش از قبل می‌دانستید! “


منبع: روزیاتو

120

1400/9/10

21:03


 ۶ حقیقت در مورد زایمان سزارین که آرزو می‌کردید ” ای کاش از قبل می‌دانستید! “

 ۶ حقیقت در مورد زایمان سزارین که آرزو می‌کردید ” ای کاش از قبل می‌دانستید! “

بعد از زایمان سزارین چه اتفاقی برایتان می افتد؟ شاید اولین باری که باردار شده‌اید، آمادگی آن را نداشته‌ و چیزی در مورد بارداری، تولد و مراقبت از نوزاد توراهی خود نمی دانستید؛ شاید تا قبل از تولد پسر یا دخترتان هرگز حتی پوشک بچه هم عوض نکرده باشید.

ممکن است در اولین بارداری تمام انرژی خود را روی یادگیری زایمان های بدون کمک و بدون درد متمرکز کرده باشید تا زایمان طبیعی داشته باشید. اما یادتان باشد همیشه اوضاع آن طورها که دلمان می خواهد پیش نمی‌رود!

احتمال دارد شما هم مانند خیلی از مادران جدید دیگر با شرایطی رو به رو شوید که شما را به سوی زایمان سزارین سوق دهد. حالا چرا سزارین؟ چون وضع حمل به روش طبیعی می تواند برای شما، نوزاد یا هر دوی شما خطرناک باشد. آخرین سونوگرافی ها و آزمایش های شما نشان می دهد که حاملگی یا زایمان پرخطری دارید و نیاز به مداخله و انجام عمل سزارین است. مثلا وقتی مایع آمنیوتیک بسیار پایینی دارید یا نوزاد شما به خوبی در کیسه آب نچرخیده باشد. در چنین اوضاعی، مجبور خواهید شد از طریق سزارین اورژانسی نوزاد خود را به دنیا بیاورید.

این حالت طبعا برعکس چیزی است که شما برای آن آماده شده اید و احتمال دارد اسم سزارین که به گوشتان می خورد وحشت زده شوید – بیشتر به این دلیل که نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد، بنابراین، در این مطلب روزیاتو، شما را با اتفاقاتی آشنا می کنیم که شاید در سزارین برای شما رخ دهد.

قطعا در زایمان اول بی تجربه هستید اما بار دوم می دانید که قرار است چه عملی روی شما انجام شود و چگونه باید روزهای دردناک اول را پشت سر بگذارید. بنابراین، برای بار دوم، دیگر برای چیزهایی که بار اول شما را شوکه می کند، آماده هستید، مانند لرزیدن های بعد از زایمان و مراقبت از بخیه هایتان. در کل، تجربه زایمان بهتری خواهید داشت. همه چیز برای بار اول سخت و غیرقابل تحمل است.

در ادامه، چیزهایی را خواهید خواند که آرزو می کردید کاش در اولین زایمان سزارین کسی به شما می گفت و می‌ دانستید.

با بی حسی نخاعی هم چیزهایی را احساس می کنید

اولین چیزی که ممکن است شما را متعجب کند، و کمی بترسید، این است که وقتی تحت بی حسی نخاعی قرار می گیرید، هنوز هم ممکن است چیزهایی را احساس کنید. شاید هنوز بتوانید انگشتان پاهایتان را تکان دهید و حتی با وجود اینکه احساس درد نمی کنید، احساس کنید که دست‌های دکتر کجاست.

در طول سزارین ، متخصص زنان و زایمان، قبل از شروع جراحی یک آزمایش احساس انجام می دهد. مثلا می‌توانید نیشگون گرفتنش را حس کنید. اینجاست که او از متخصص بیهوشی درخواست می کند دوز داروی بیهوشی شما را بالا ببرند.

علاوه بر این، احتمال دارد دست‌های او را در درون بدنتان حس کنید، یعنی زمانی که دکتر و پرستاران اعضای بدن را از سر راه خارج می‌کنند تا نوزاد بیرون بیاید. بله، دقیقا به همان اندازه که به نظرتان می رسد ترسناک است.

لرزش بعد از زایمان طبیعی است

درست پس از به دنیا آمدن اولین فرزند، تمام بدنتان به طور غیرقابل کنترلی شروع به لرزیدن می کند. متخصص بیهوشی یا پزشکتان دستتان را می گیرد و به شما خواهد گفت این حالت شما طبیعی است و باید اجازه بدهید تکان ها از بدنتان عبور کند. این لرزش در بیشتر زایمان ها اتفاق می افتد و به دلیل تغییرات هورمونی است که بدن طی می کند.

ممکن است بعد از سزارین هم حالت تهوع بگیرید. این حالت تا حدی به خاطر همان لرزش هاست و اگر دوقلو باردار باشید، زایمان کمی بیشتر طول خواهد کشید. بنابراین، اگر دچار این حالت شدید، به تیم پزشکی اطلاع بدهید تا آنها داروها را از طریق IV یا سرم وارد بدن شما کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

بعد از جراحی سوند خواهید داشت

شاید ندانید اما سوند یا کاتتر بعد از بی حسی نخاعی وارد بدن شما می شود. پس، می توانید تصور کنید که وقتی پرستار به اتاق شما آمد تا ببیند آیا آماده راه رفتن هستید یا نه، کیسه پر از ادرار را از کناره خارج کند. حتما شگفت زده می شوید! اما این یک راهکار منطقی به نظر می رسد زیرا شما نمی توانید حدود ۲۴ ساعت پس از جراحی یا تا زمانی که بیهوشی از بین برود، راه بروید. به عبارت دیگر، نمی توانید احساس کنید مثانه شما پر است یا حتی نمی توانید به سمت توالت بروید.

شما ورود سوند را احساس نمی کنید، اما برداشتن آن بدون درد نیست.

خوابیدن در بیمارستان سخت است

می گویند: “وقتی کودک می خوابد تو هم بخواب”! این اولین توصیه ای است که به مادران جدید داده می شود. زمانی که شما در بیمارستان در حال نقاهت پس از جراحی بزرگِ شکم هستید، امکان استراحت و خوابیدن وجود ندارد. زیرا ممکن است در نیمه شب معاینات زیادی انجام داده باشید که معمولاً با زمانی که کودک شما بیدار است و شیر می خورد، همزمان نباشد. یعنی خواب بی خواب!

با این حال، همان معاینات می تواند نجات دهنده باشد. زیرا شما مقدار قابل توجهی خون از دست داده اید و اگر سزارین دومتان باشد، به شدت کم خون خواهید شد. پس، شاید لازم باشد مدام آهن تزریق کنید.

بلافاصله بعد از زایمان نمی توانید غذا بخورید

شاید داستان هایی درباره اولین وعده غذایی پس از زایمان خوانده باشید و برای خوردن یک همبرگر کمیاب، سیب زمینی سرخ کرده و یک میلک شیک هیجان زده باشید، اما متاسفانه پرستار به شما می گوید که باید تا ۱۲ ساعت آینده یخ بجوید!!!.

شما قبلاً از اینکه در طول روز چیزی بخورید یا بیاشامید، ناشتا، منتظر عمل جراحی بودید و گرسنه مانده‌اید! اما باز هم به شما گفته می شود همچنان گرسنه بمانید.

رفتن به دستشویی احساس عجیبی دارد

ادرار و مدفوع کردن بعد از هر نوع زایمان مسئله ای است که خیلی بیشتر از اینها باید در مورد آن صحبت شود. این تجربه یک تجربه سخت برای خیلی از مامان های جدید است. ممکن است احساس کنید که بخیه‌هایتان درست موقع نشستن پاره می‌شوند. این احساس هفته ها ادامه داشت. اما زمان که می گذرد، متوجه می شوید که ترستان بیهوده بوده است.

پس از زایمان نیز مقدار زیادی خون از واژن شما خارج می شود. این حالت، هنگام تمیز کردن توالت آن هم پس از استفاده از آن، کار را پیچیده تر می کند.

در حالی که تمام تجربیات زایمان که به آنها اشاره کردیم، از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما دانستن اینکه باید انتظار چه چیزی را در چه زمانی داشته باشید، به شما کمک می کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، سریعتر بهبود پیدا کنید.

اگر ناخواسته و ندانسته وارد جریان زایمان سزارین شده باشید، شاید در آخر ماجرا، آرزو می کردید ای کاش به همان اندازه که از بارداری و زایمان طبیعی می دانید، در مورد سزارین و بهبودی پس از زایمان مطالعه می کردید!

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

برنامه ریزی برای تولد فرزند ؛ چگونه در طول بارداری برای زایمان برنامه ریزی کنیم ؟

شایع ترین علائم زایمان طبیعی چیست و از کجا بفهمیم بچه در حال تولد است؟

اگر زنی در هواپیما وضع حمل کند چه اتفاقی می افتد؟

حال و روز واژن بعد از زایمان: ۶ بلایی که زایمان با تولد فرزند بر سر واژن شما می‌آورد

مغز زنان بعد از زایمان چه تغییری می کند؟

رابطه جنسی پس از زایمان : چطور زندگی جنسی خود را پس از زایمان به حالت قبل برگردانید ؟

«بارداری» در ایران و «زایمان» در کانادا: اقدام و عمل

دانشمندان: خوراندن مدفوع مادر به نوزادان سزارینی سیستم ایمنی‌شان را قوی می‌کند

سنگین ترین نوزادان جهان که نام آن ها در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است

به دنیا آمدن یک نوزاد ۶ کیلوگرمی در انگلیس

زنی آفریقایی که با به دنیا آوردن ۱۰ نوزاد سالم رکورد گینس را شکست

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو