آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران

آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران


منبع: تالاب

65

1400/9/10

21:43


آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران

یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین هنرها در معماری کشورمان ایران، گچبری سقف یا سایر بخش های یک بناست. این زیبایی هنگامی که با هنرهای دیگری مانند آینه کاری یا به کارگیری انواع مصالح همراه شود، چندین برابر شده و سبب ایجاد جذابیتی خیره کننده در بناهای تاریخی می گردد. به طور کلی هنر گچبری از همان تاریخ اولیه اسلام به منظور تزیین بناهای مختلف، به کار برده می شد که به دلیل احترام به  احکام دین اسلام، اغلب به شکل انواع نقش های اسلیمی و ختایی و  اجرا شده و پیکره سازی یا همان مجسمه سازی، رواج چندانی نداشت.

 

به طور کلی گچبری در هنر معماری ایران، به دلیل فاکتورهایی همچون میزان ضخامت و یا چگونگی اجرای آن دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام، دارای نام های مخصوص به خود می باشند.

 

کلوک بند به نوعی گچبری گفته می شود که در بین بندهای عمودی یک دیوار آجری، از گچ استفاده گردد. که امروزه بوسیله انواع ابزار پلی یورتان استفاده میشود.

 

به عبارتی دیگر پس از تراشیدن قسمتی از آجر، با استفاده از طرح های مختلفی که از گچ ساخته می شود بین آن را تزیین می نمایند.گفتیم که گچبری سقف و یا سایر بخش های دیگر یک بنا، دارای قدمتی کهن است. هنر کلوک بند گچی نیز از دوره ایلخانان، رواج پیدا کرده است.

 

در گچبری زبره، به واسطه قرار گرفتن قلم به شکل عمودی و با ایجاد عمق 2سانتی متری، شاهد خلق نقوشی بی نظیر هستیم؛ از آنجایی که پس از ایجاد برش، اطراف طرح مورد نظر پرداخته نمی شود، به گچبری زبره معروف شده است. همچنین از این هنر در خلق انواع کتیبه نگاری(سنگ نوشته) به شکل هندسی، استفاده می گردد.از نمونه های کتیبه نگاری در کشورمان، می توان کتیبه کوفی در مسجد جامع اصفهان و زیر ایوان مسجد جامع اردستان را نام برد.بنابراین می بینیم که علاوه بر گچبری سقف، این هنر می تواند در حوزه های دیگر نیز منجر به خلق آثاری بی نظیر گردد.

 

آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران

هنر گچبری در بناهای تاریخی

شاید پیش از این شما هم تصورتان از گچبری، بیشتر گچبری سقف پذیرایی جدید یا بخش های مختلف یک خانه یا عمارت بود؛ اما باید بدانیم که این هنر شگفت انگیز، قدمتی طولانی در کشورمان دارد به عنوان مثال، گچبری در مسجد اردهال کاشان یا محراب مسجد ساوه، نمونه هایی از نوع دیگر این هنر به نام گچبری معرق (گچ تراش) هستند؛ در واقع نوعی گچ پیش ساخته است که با رنگ های مختلف ترکیب شده است؛ به تعبیری دیگر، شکل های مختلف گچ که برای هر بخش در نظر گرفته شده را با رنگ های مختلف ترکیب نموده و سپس اقدام به نصب آن می نمایند. پس از این مرحله، با استفاده از دوغاب گچ به منظور تثبیت بیشتر آن، اقدام به پر کردن پشت آن می نمایند.

 

برهشته کاری یا برجسته کاری، نوع دیگری از گچبری می باشد که همان طور که از نامش پیداست طرح مورد نظر به شکل برجسته، ایجاد و نصب می گردد.در گچبری سقف نیز کاربرد دارد.از نمونه های قدیمی این نوع گچبری، می توان به محراب مسجد جامع نایین اشاره نمود.

 

 بد نیست بدانید که بیشترین برجستگی، در این نوع گچبری وجود دارد؛ به گونه ای که فاصله عمیق ترین نقطه با برجسته ترین نقطه، بیش از 3سانتی متر می باشد. این هنر به جا مانده از دوره قبل از سلجوقیان می باشد، اما در دوره ایلخانی به آن توجه بیشتری شد و با ظرافت و توجه بیشتری به اجرای آن می پرداختند.

 

دیدیم که هنر گچبری از قدیم در بناهای مختلف کشورمان وجود داشته و همواره عده ای با روش های مختلف سعی در اجرای آن به شکلی بهتر از دوره های قبل داشته اند. امروزه برای انوع گچبری سقف یا دیوارها هم ازگچ، استفاده می گردد. علت کاربرد زیاد گچ در آثار به جا مانده از قدیم، ابتدا فراوانی و دسترسی راحت و سپس استفاده آسان و بدون دردسر از آن می باشد.

آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران

آیا پلی یورتان تهدیدی برای سلامتی به حساب می آید؟

پلی یورتان از ترکیب دو ماده شیمیایی پلیمر و یورتان ساخته شده است؛ اگر بخواهیم به زبان ساده تر به تعریف این ماده مهم بپردازیم تا برای تمامی مخاطبان این مطلب، گویا و واضح باشد، می توان گفت که یک ماده پلاستیکی بسیار کاربردی می باشد که به دلیل مزایای زیادی که دارد، جزو محصولات مهم و حیاتی در زندگی امروز انسان ها در تمام دنیا به شمار می رود.این ماده به شکل های مختلف مانند : ابزار پلی یورتان در ساختمان سازی، در لباس و کفش، بسته بندی مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می گیرد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی در ساخت صندلی ماشین مخصوص نوزاد هم، پلی یورتان به کار برده شده است.

 

در واقع شما هر کجا که باشید با نگاهی به اطرافتان، می توانید محصولات مختلفی مانند : مبلمان و تشک و… که از این ماده مهم ساخته شده را مشاهده نمایید! بنابراین ضروری است که با ابزار پلی یورتان بیشتر آشنا شده و بدانیم که چه اثراتی در زندگی امروز و آینده ما، به جا خواهد گذاشت؟

 

در حوزه ساختمان سازی، از ابزار پلی یورتان به منظور طراحی دکوراسیون داخلی منازل و از دیگر مشتقات پلی یورتان در عایق ها، روکش های ضد آب برای لوله ها استفاده فراوانی می گردد. این ماده بی خطر، به دلایل مختلفی از جمله : وزن کم و ماندگاری بالا و استفاده آسان در قیاس با دیگر مصالح ساختمانی مثل : سیمان و چوب و… دارای تقاضای بیشتری در بازار می باشد.

 

علاوه بر موارد گفته شده، تنوع در طرح های مختلف ابزار پلی یورتان نیز از جمله نکات مهمی است که آن را به متریالی محبوب، در میان افراد تبدیل کرده است. به عنوان مثال، پانل دیواری فوم پلی یورتان به گونه ای طراحی شده که مانند سنگ و چوب واقعی به نظر بیاید و از این رو از پانل های مصنوعی، به منظور بازسازی خانه ها و ایجاد انواع تزئینات دیوار استفاده می گردد.

 

یکی دیگر از دلایل تقاضای بالای این پانل های دیواری این است که این متریال در مقایسه با نمونه های واقعی، دارای وزن کمتر بوده و پهنای آن نیز کمتر می باشد. بنابراین برای کسانی که دارای محدودیت فضا در منازلشان هستند، می تواند انتخابی بی نظیر باشد.

آشنایی با انواع ابزار پلی یورتان و گچبری در هنر معماری ایران

آیا پلی یورتان خطرناک است؟

در بخش قبلی به مزیت ها و امتیازهای استفاده از ابزار پلی یورتان، نسبت به سایر متریال ها اشاره کردیم؛ اما سوال مهمی که در این میان مطرح می گردد، این است که آیا با وجود کاربرد فراوان این ماده، می تواند تهدیدی برای سلامتی انسان ها به حساب بیاید؟

 

 ما در زندگی روزمره خود همواره به ارزش غذایی محصولات مختلفی که مصرف می کنیم، اهمیت می دهیم و در فروشگاه ها به ارزش غذایی محصول مورد نظر و میزان کالری آن، توجه می نماییم. در واقع دغدغه مهم ما این است که از رفع نیازهای ضروری خود و سلامتی بدنمان، اطمینان حاصل نماییم.

 

همین موضوع هم در ساخت و ساز ساختمان ها با ابزار پلی یورتان صدق می کند؛ همواره تلاش می گردد که از تجهیزات با کیفیت و امنیت بالا، استفاده گردد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است این مصالح ساختمانی، ضرری برای سلامتی ما نداشته باشند؛ چرا که هوای اطراف آن را تنفس می نماییم و لازم است که مواد شیمیایی مضر از این متریال ها متصاعد نگردد.

 

در پاسخ به این دغدغه مهم باید بگوییم که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) غیر سمی بودن پلی یورتان را تایید نموده است. پانل های دیواری هم که در بخش قبل به آن اشاره نمودیم، چنانچه در مقابل نور خورشید قرار بگیرند هیچ نوع ماده شیمیایی و یا گازی از خود متصاعد نمی کنند.

اتحادیه تولید کنندگان ایزوسیانات اروپا نیز فوم پلی یورتان را ماده ای بی خطر معرفی کرده است. بنابراین استفاده از ابزار پلی یورتان می تواند انتخاب

مطمئن و درست برای نیازهای مختلف افراد باشد.

 

راه‌های ارتباطی برای سفارش از دکارت استور

اتوبان صدر شرقی خیابان قلندری جنوبی کوچه دهم پلاک ۱ واحد ۸

شماره تماس  ۰۲۱-۲۲۶۴۵۰۸۴ ۰۲۱-۲۲۶۴۵۰۸۶ ۰۹۱۲-۵۱۹۰۹۸۲

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو