بازار کار ، دروس و گرایشات رشته علوم اقتصادی

بازار کار ، دروس و گرایشات رشته علوم اقتصادی


منبع: بیتوته

101

1400/9/11

08:28


بازار کار ، دروس و گرایشات رشته علوم اقتصادی



درباره رشته علوم اقتصادی,اینده رشته علوم اقتصادی,رشته علوم اقتصادی بازار کار

رشته ی علوم اقتصادی یکی از رشته هایی است که در هر مملکتی باید به آن پرداخته شود

 

معرفی رشته علوم اقتصادی،دروس،گرایش و بازارکار

اهمیت رشته علوم اقتصادی را می توانیم زمانی متوجه شویم که دریابیم، تمامی ابعاد اجتماعی،‌ علمی، تکنولوژی و صنعتی و نیز رفاه آحاد یک جامعه ی کشوری، در گروه مدیریت اقتصادی یک جامعه می باشد.

معرفی رشته علوم اقتصادی 

رشته ی علوم اقتصادی یکی از رشته هایی است که در هر کشور و مملکتی باید به آن پرداخته شود. در واقع ما می توانیم ادعا کنیم که علم اقتصاد، علمی است که طی آن تولید، تهیه و توزیع انواع کالا و منابع مختلف انجام می شود و متخصصین این رشته می توانند به گونه ای موفقیت آمیز، در آینده ی کشور خود سهیم باشند. بله؛ آینده ی هر مملکتی چه بخواهیم و چه نخواهیم در گرو، مدیریت اقتصادی منابع و فعالیت های اقتصادی آن جامعه است. 

 

رشته ی علوم اقتصادی رشته ای است که عموما از طریق گرایش علوم انسانی در دبیرستان انتخاب می شود اما این رشته در تمامی دنیا به عنوان یک رشته ی شناور معرفی شده است و قابلیت این را دارد که از طریق علوم تجربی و ریاضی نیز به آن ورود شود.

 

نکته ی جالب درباره ی علوم اقتصادی این است که این رشته به شدت گستره های خاص خودش را دارد و متقاضیان تحصیل در این رشته می توانند در ابعاد مختلف علوم اقتصادی به تحصیل بپردازند. مهم ترین چیزی که دانشجویان علوم اقتصادی در ول دوران تحصیل خود یاد میگیرند این است که چگونه تخصیص منابع را به صورت بهینه انجام دهند. در واقع می توانیم بیان کنیم که تمامی تمرکز این رشته بر روی بهینه سازی تخصیص منابع خواهد بود. 

 

تحصیل کنندگان رشته ی اقتصاد و یا همان اقتصاد دانان باید بررسی کنند که ملت ها، دولت ها، افراد و مشاغل مختلف، چگونه می توانند برای رفع نیازها و خواسته هایشان یک تخصیص منابع بهینه را اتخاذ نمایند. از این رو عموما اقتصاد را به دو بخش اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می نمایند. در ادامه درباره ی این رشته در ابعاد دانشگاهی و مقاطع مختلف دیگر، بیشتر صحبت خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید: 

 

دروس رشته علوم اقتصادی , رشته علوم اقتصادی,معرفی رشته علوم اقتصادی

رشته ی علوم اقتصادی عموما از طریق گرایش علوم انسانی در دبیرستان انتخاب می شود

 

گرایش های رشته علوم اقتصادی 

رشته ی علوم اقتصادی نیز مانند هر رشته ی دیگری می تواند گرایش های خاص خودش را داشته باشد. برای رشته ی علوم انسانی، در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس، شش گرایش تعریف شده است که این شش گرایش عبارت اند از : گرایش اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد پول و بانکداری. 

 

با نگاهی به این گرایش های متوجه خواهیم شد که دانشجویان رشته علوم اقتصادی در گرایش های مختلف حتما باید ریاضی قوی هم داشته باشند. البته نه به اندازه ی کسانی که در رشته های مختلف ریاضی و فیزیک و تجربی تحصیل می کنند اما به نسبت دانشجویانی که در سایر رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند، ریاضی آن ها باید قوی تر باشد.

 

با تمامی این تفاسیر یک سری دروس وجود دارند که در مقطع کارشناسی برای تمامی این گرایش های به صورت مشترک تدریس می شوند که در ادامه به این دروس اشاره خواهیم کرد.

 

دروس مشترک در همه شاخه ‌های علوم ‌اقتصادی

زبان خارجه تخصصی، حقوق تجارت، اصول سازمانی و مبانی جامعه‌شناس، مدیریت، ریاضیات، آمار، روش تحقیق، اصول حسابداری، جغرافیای اقتصادی ایران، پول و بانکداری، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام، تجارت بین ‌الملل، نظام‌ های اقتصادی، اقتصاد توسعه، اقتصاد ایران از جمله دروسی هستند که در تمامی گرایش های رشته های علوم اقتصادی به صورت مشترک تدریس می شوند. 

 

دروس غیر مشترک در همه شاخه ‌های علوم ‌اقتصادی

تمامی گرایش هایی که برای رشته ی علوم اقتصادی تعریف کردیم، تنها در پاس کردن 30 واحد با همدیگر تفاوت دارند که از این 30 واحد، دانشجویان علاقمند می توانند 9 واحد اختیاری از گرایش های دیگر را برای ادامه ی تحصیل خود انتخاب نمایند. مثلا در گرایش اقتصاد بازرگانی، اقتصاد مدیریت، حسابداری صنعتی، روش ‌های مقداری در بازرگانی، حسابداری شرکت ‌ها، مدیریت تولید، ارزیابی طرح‌ های اقتصادی، اصول بیمه، اصول بازاریابی، مدیریت مالی تدریس می شود. 

 

یا برای گرایش اقتصاد نظری؛ اقتصاد کشاورزی، اقتصاد سنجی، اقتصاد مدیریت، اقتصاد ریاضی، تاریخ، عقاید اقتصادی، اقتصاد منابع، برنامه‌ ریزی اقتصادی و برای گرایش اقتصاد کشاورزی دروسی مانند ؛ اقتصاد سنجی، توسعه و سیاست کشاورزی، اقتصاد منابع، بازاریابی محصولات کشاورزی، ارزیابی طرح‌ های اقتصادی، جامعه ‌شناسی روستایی، مدیریت مزرعه، پژوهش عملیاتی در نظر گرفته می شود. در کل متقاضیان تحصیل در رشته ی علوم اقتصادی می توانند تا مقطع دکتری ادامه ی تحصیل دهند و با توجه به مدرک تحصیلی که دارند، بازار کار بهتری را برای خودشان رقم بزنند. 

 

اینده رشته علوم اقتصادی,رشته علوم اقتصادی بازار کار,واحد های رشته علوم اقتصادی

تمامی گرایش های رشته علوم اقتصادی تنها در پاس کردن 30 واحد با همدیگر تفاوت دارند

 

بررسی بازارکار و آینده شغلی رشته علوم اقتصادی در ایران و کل دنیا 

طبیعتا دانش افرادی که تا مقطع کارشناسی به تحصیل در این رشته پرداخته اند، آنقدر زیاد نیست که بتوانند فعالیت های ویژه ای را در بازار کار و در ابعاد کشور انجام دهند. از این رو مکان هایی مانند وزارت صنایع؛ بانک مرکزی، بخش مالیات، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای کارهایی مانند نوشتن مدل های اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی سازمان و غیره، می توانند اماکن قابل قبولی برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان لیسانس اقتصاد باشند. 

 

اما به طور کلی، رشته ی علوم اقتصادی باید دارای بازار کار خوب و قابل قبولی باشد و با توجه به پاراگراف قبلی، طبیعتا کسانی در سطوح بالاتری از این رشته تحصیل می کنند، شرایط شان برای جذب شدن در بازار کار بهتر خواهد بود.

 

دروس رشته علوم اقتصادی , رشته علوم اقتصادی,معرفی رشته علوم اقتصادی


تجربه تحلیل آماری چیز مهمی برای کار کردن در رشته علوم اقتصادی است

 

به دنبال این موضوع، سازمان های بین المللی ، شرکت های تحقیقاتی و اتاق های فکر می توانند زمینه های کاری خوبی برای فارغ التحصیلان این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باشند. چیزی که برای کار کردن کسانی که در رشته ی علوم اقتصادی تحصیل کرده اند بسیار حائز اهمیت است، موضوع تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری خواهد بود. در واقع هر چقدر که تجربه و قابلیت های تحلیل شما در مسیر های مختلف اقتصادی قوی تر باشد، شما می توانید درآمدزایی بیشتری هم در فرصت های شغلی این رشته داشته باشید. 

 

در نهایت باید خدمت تان عرض کنیم که اقتصاد دانان می توانند به صورت تکی، دو نفری، تیمی و یا شرکتی و یا از راه دور کار کنند. به هر حال هر مجموعه ی بزرگی به یک اقتصاد دان برای بررسی داده ها و آمار آن مجموعه احتیاج دارد. 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو