من آنلاینم…لطفاً مزاحم سایبری نشوید!

من آنلاینم…لطفاً مزاحم سایبری نشوید!


منبع: فوت و فن

103

1400/9/11

11:00


من آنلاینم…لطفاً مزاحم سایبری نشوید!

راهکارهایی برای پیشگیری از مزاحمت‌های اینترنتی یا سایبری در فضای مجازی و آنلاین
آیا می‌خواهید در فضای مجازی یا آنلاین امنیت داشته باشید و از مزاحمت‌های بی‌ادبانه، گستاخانه و تهدیدآمیز پیشگیری کنید؟

روش اول
برای آنهایی که مزاحم اینترنتی یا سایبری دارند

فرد مزاحم را در تمامی پلت‌فرم‌هایی که می‌توانید نادیده بگیرید و دسترسی او را مسدود (Ignore یا Block) کنید. مزاحمت‌های سایبری یا تهدیدهای اینترنتی مداوم می‌تواند بیرحمانه‌تر از اینها باشد. بنابراین، این تمام مشکل شما را حل نمی‌کند زیرا ممکن است فرد مزاحم چندین حساب کاربری یا مسیر دیگر را برای حمله به شما ایجاد کرده باشد. با این حال، اولین گام این است که همه چیز را از آنها مخفی نگه دارید و ignore/delete کنید و نامناسب بودن پست‌هایی که در فیدها یا سایت‌های خود می‌گذارند را گزارش کنید. بیشتر سایت‌های اجتماعی راهی برای علامت زدن چنین پست‌هایی برای بلاک کردن فالوئرها یا دوستان دارند. از آنها استفاده کنید!

01-avoid-being-cyberbullied-step-1-version-2

در گروه دوستان، خانواده یا خویشاوندانی که می‌شناسید و به آنها اطمینان دارید بمانید. در این صورت از هجوم افراد گستاخ و بی‌ادب یا مزاحم‌های اینترنتی احتمالی پیشگیری می‌کنید. از کسانی که نمی‌شناسید و امکان دارد بی‌ادب باشند دوری کنید.

02-avoid-being-cyberbullied-step-2-version-2

از تماس با مزاحمان سایبری بپرهیزید. اگر یکی از مزاحمان سایبری را در مدرسه یا خارج از فضای آنلاین دیدید، از او دوری کنید. هیچ چیز به آنها نگویید یا چیزی را برای او ارسال نکنید.

03-avoid-being-cyberbullied-step-2-version-2

در مورد فرد مزاحم شایعه‌پراکنی نکنید. این کار مشکل را صدبرابر می‌کند. شایعه‌پراکنی یعنی درد سر بزرگ. اگر کاری برایشان انجام دهید، احتمال دارد دوباره دور و اطراف شما پیدایشان شود.

04-avoid-being-cyberbullied-step-2-version-2

مجادله نکنید. اگر برایتان پیام تهدیدآمیز یا بی‌ادبانه‌ای فرستاد یا چیزی برای شما در صفحه گفت‌وگو یا چت ارسال کرد، به آن پاسخ ندهید. آنها را نادیده بگیرید و سعی نکنید تلافی کنید یا کار دیگری انجام دهید. در این صورت، آنها مطمئن می‌شوند که شما دنبال شر هستید و سر جنگ دارید یا می‌خواهید کفرشان را دربیاورید زیرا او ابتدا لج شما را در آورده‌ است.
دعوا را تشدید نکنید. در این حالت، کار بالا می‌گیرد و اوضاع وخیم می‌شود. عکس‌العمل شما باعث عصبانی شدن فرد مزاحم یا کمک به آنها می‌شود. مزاحمان منتظرند دعوا ادامه پیدا کند و به هر روشی سعی می‌کنند شرایط بدتر شود.

05-avoid-being-cyberbullied-step-2-version-2

به بزرگترهای خود بگویید که مورد مزاحمت سایبری قرار گرفته‌اید. اگر به سن قانونی نرسیده‌اید، باید با والدین یا کسانی که از شما نگهداری می‌کنند در مورد مشکلاتی که برایتان رخ داده صحبت کنید زیرا آنها می‌توانند امنیت شما را حفظ کنند.

روش دوم
برای والدینی که می‌خواهند به فرزندشان کمک کنند

صحبت کنید. صحبت کردن یکی از بهترین و لازم‌ترین چیزهایی است که باید در زمان بروز مزاحمت‌های سایبری انجام دهید. فرزندان شما باید اطمینان داشته باشند که شما کنارشان هستید و شما هم باید بدانید که چطور در چنین مواردی که آنها به حضور شما واقعاً نیاز دارند از آنها مراقبت کنید. از فرزند خود بپرسید که در مورد مزاحمت‌های سایبری چه اطلاعاتی دارد. این یک ترفند روانشناسانه است که به شما نشان می‌دهد فرزندتان در مورد مشکلی که برایش پیش آمده چه دانشی دارد و چه نگرشی نسبت به این کار در ذهن خود دارد.

بر فعالیت‌های آنلاین او نظارت داشته باشید. نظارت بر فعالیت‌های آنلاین برای همه والدینی که فرزند نوجوان دارند الزامی است. با اینکه برخی معتقدند باید به فرزند خود اطمینان کنید، اما اعتماد به دیگر کاربران اینترنت کاری غیرعقلانی و غیرمنطقی است. نرم‌افزارهایی برای تلفن همراه و کامپیوتر ساخته شده‌اند که شما می‌توانید وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی غیراخلاقی یا نامناسب را مسدود (بلاک) کنید و بر فعالیت آنلاین فرزند خود، شامل رسانه اجتماعی، چت‌ها و حتی ردیابی مکان کنونی وی، نظارت و کنترل داشته باشید.
دیگران را هم درگیر کنید. یک انجمن یا کلوب تشکیل دهید که فرزندان و والدین همراه یکدیگر بتوانند دور هم جمع شوند و در مورد مشکل بحث کنند. شما می‌توانید یک انجمن مدرسه با امنیت الکترونیک در فضای آنلاین تأسیس کنید که فرزندان بتوانند حملات سایبری و آنلاین را در آنجا گزارش دهند.

داوطلب شوید. داوطلب شدن شما را به مشکل نزدیک‌تر می‌کند. امکان دارد پی ببرید که چرا فرزندان به مزاحمت‌های سایبری روی می‌آورند و طعمه‌های متداول آنها چه کسانی هستند. در نهایت، شما می‌توانید رفتار مزاحمان سایبری را به سمت دیگر منحرف کنید و طعمه‌هایی که از مزاحمت‌های سایبری در عذابند را بشناسید.

از افراد مشهور و ستاره‌ها استفاده کنید. بر کسی پوشیده نیست که فرزندان دوست دارند خواننده یا رقصنده محبوب خود را بپرستند. خوشبختانه، برخی از این افراد مشهور مدرن و نوجوان مانند تایلور سوییفت و دِمی لواتو از قربانیان مزاحمت‌های سایبری حمایت می‌کنند و داستان‌های شخصی خود را در رسانه اجتماعی با مردم به اشتراک می‌گذارند. چنین ماجراهایی به بچه‌‌ها کمک می‌کند و الهام‌بخشی برای مقابله با مزاحمت‌های آفلاین و آنلاین خواهد بود.

نکات مهم
• کسانی را که نمی‌شناسید فالو نکنید و با آنها دوست نشوید.
• در مزاحمت‌های سایبری شرکت نکنید. اگر کسی شما را به این کار ترغیب کرد، به ندای درون و وجدان خود گوش دهید.
• مزاحمت سایبری یا اینترنتی جرم است. از نرم‌افزار Whois استفاده کنید و آدرس IP فرد خاطی را به تأمین‌کننده‌شان گزارش دهید.
• اگر همچنان به شما پیام می‌دادند، در صورت امکان دسترسی آنها را مسدود یا بلاک کنید تا دیگر نتوانند به شما پیام بدهند.
• مزاحم سایبری یک ترسوی سایبری است. هر کسی که هست، ارزشش را ندارد با او تماس بگیرید و صحبت کنید. بلاک دائم آنها بهترین گزینه است.
• اگر یکی از دوستان شما آسیب دید، تحمل نکنید و فوراً ماجرا را با والدین و بزرگترها درجریان بگذارید. اصلاً هم خجالت نکشید.
• معضل مزاحمت‌های سایبری روز به روز بیشتر می‌شود و مزاحمان بیشتر افرادی که شخصیت ضعیفی دارند را به انجام کارهای کثیف وامی‌دارند. مزاحمت‌های سایبری وجهه اجتماعی خوبی ندارد و جرم محسوب می‌شود. همه شما هم خوب می‌دانید که سرانجام سر و کار فرد مجرم دستگیری و زندان است.
• اگر یکی از دوستانتان مورد مزاحمت سایبری قرار گرفت و شما شاهد آن بودید، به او کمک کنید. با یک بزرگسال تماس بگیرید و ماجرا را در میان بگذارید تا آنها به مشکل رسیدگی کنند.
• اگر در یک جدال گیر افتادید، سعی نداشته باشید مقابله به مثل کنید. نادیده بگیرید و دنبال کارتان بروید.
• قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، با رعایت ادب و نزاکت از همه دوری کنید.

هشدار
• اگر سر جنگ داشته باشید، ممکن است به درد سر بیفتید و از آن سایت بلاک شوید.
• اطمینان حاصل کنید که فرد مزاحم شما را نمی‌شناسد یا در زندگی واقعی به شما آسیبی نخواهد زد. اگر مزاحمت‌ به دلیل آشنایی فرد مزاحم با شما در دنیای واقعی رخ می‌دهد، حتماً هر چه سریع‌تر موضوع را با بزرگترهایتان در میان بگذارید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو