ماریجوانا یا الکل؟ کدام مضر‌تر است؟

منبع: فوت و فن

88

1400/9/11

11:31


ماریجوانا یا الکل؟ کدام مضر‌تر است؟

تحقیقات درباره‌ی آسیب‌‌ها و  مضرات احتمالی مواد مخدر بر مغز و سلامت انسان روزبه‌روز در حال افزایش‌ است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آسیب‌های الکل به مغز جدی‌تر از ماریجوناست.

دانشمندان در دانشگاه کلورادو مطالعاتی را در پی دارند که با تحقیق و بررسی تصویر‌های مغزی،تاثیرات الکل و ماریجوانا بر روی مغز را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت الکل ساختار ماده سفید و خاکستری مغز را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسید مصرف ماریجوانا تأثیرات بلند مدت آنچنانی در مغز ندارد.

محقق اول، ریچل تیلور، بخش روان‌شناسی و نوروساینس دانشگاه کلورادو، به همراه همکارانش، گزارشی بر آسیب‌های مغزی مواد  مخدر در ژورنال ادیکشن منتشر کردند.

برآورد شده که ۲٫۲ میلیون نفر از مردم آمریکا در ماه گذشته ماریجوانا مصرف کرده‌اند. ماریجوانا به شایع‌ترین مخدر غیر قانونی آمریکا بدل شده‌است.

در حال حاضر روز به ‌روز قوانین جدید در آمریکا وضع می‌شود که مصرف پزشکی و تفریحی ماریجوانا را قانونی ‌می‌کند. به دنبال این سیاست‌ها، دانشمندان بیشتر از گذشته درجستجوی فواید ماریجوانا در سلامتی در کنار آسیب‌های احتمالی آن هستند.

به عنوان مثال، سال گذشته گزارشی مبنی بر خطرات روان‌پریشی ماریجوانا در نوجوانان گزارش شد. و همچنین مطالعاتی نشان می‌داد که مصرف مواد مخدر در مقایسه با سیگار آسیب بیشتری بر قلب‌ و عروق می‌زند. در عوض مطالعات نشان داده که ماده مؤثر ماریجوانا که کانیباس‌ نام دارد، در کاهش درد‌های میگرنی مؤثر است و همچنین میل جنسی را افزایش می‌دهد.

ماریجوانا یا الکل؟ کدام مضر تر است

تایلر و همکرانش در آخرین مطالعات خود از اینکه چگونه ماریجوانا بر مغز اثر می‌کند، به یافته‌های مختلفی رسیدند.

کنت هاچیسون یکی‌ از محققان دپارتمان روانشناسی و نروسیانس که تالر را در تحقیقات همراهی می‌کرد اذعان داشت “مطالعات زیادی تا کنون درباره‌ی اثرات کانیباس بر مغز منتشر شده‌‌است. به عنوان نمونه یکی از یافته‌ها ادعا برکوچک شدن هیپوکلوموس مغز با مصرف این ماده داشت یا مقاله‌ای دیگر از تغییر در سلبریون‌‌ مغز میگفت اما نکته قابل توجه این هست که  این مطالعات با توجه به ساختار واقعی مغز، سازگاری و پایداری کافی ندارند “

با توجه به ناسازگاری مطالعات قدیم بر ساختار مغز، این محققان در تلاش بر آنالیزی دوباره  بر تصاویر مغزی موجود هستند که نشان می‌دهد چگونه ماری‌جوانا در قشر سفید و خاکستری مغز تاثیر می‌گذارد و همچنین تاثیراتش را با رقیب سرسختش الکل، بر قشر سفید و خاکستری مغز بررسی و مقایسه کنند.

قشر خاکستری، بافتی در مغز است که بدنه‌ای سلولی دارد همچنین قشر سفید بافتی عمیق‌تر هست که فیبر‌های میلینت شده مغزی را شامل می‌شود. مختصرا اینها وظیفه انتقال پالس‌های الکتریکی به بافت‌ها و دیگر سلول‌های مغز را دارند. هر گونه تغییر در سایز قشر خاکستری و سفید و یا کاهش تجمع آنها، می توانند اختلالاتی را متحمل شوند.

هاچیسون : “چند دهه است که می‌دانیم الکل به مغز آسیب می‌زند اما یافته‌های ما درباره‌ی آسیب‌های ماریجوانا بر مغز ناچیز است”

تاثیرات ماریجوانا

مطالعه شامل تصاویر مغزی ۸۵۳ نفر ۱۸ تا ۵۵ ساله و ۴۳۹ نوجوان بین سال‌های ۱۴ تا ۱۸ سال میشد. هر دو دسته از مصرف‌کنندگان الکل و ‌مارجوانا بودند.

در مطالعه تصاویر مغزی، مصرف‌کنندگان ماریجوانا هیچگونه تغییر چشمگیری بر بافت‌های مغزی هر دو گروه نوجوانان و بزرگسالان مشاهده نشد.

با توجه به مطالعات، مصرف الکل در مقایسه با ماریجوانا،آسیب ‌های بیشتری بر مغز می‌زند.

کنت هاچیستون: “با وجود اینکه مصرف ماریجوانا عواقب خاص خود را دارد اما در مقابل عواقب منفی الکل ناچیزاست”

درباره فواید ماریجوانا تایلر و همکرانش اذعان داشتند که برای یک حکم ثابت در فواید این ماده نیاز به تحقیقات بیشتری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو