اثر فوق العاده این رژیم غذایی بر مبتلایان به اچ آی وی

59

1400/9/11

15:36


مدیر نظارت بر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی با تأکید بر نقش تغذیه در سلامت بیماران اچ آی‌وی مثبت گفت: شعار سال 1400 با مفهوم کلی "پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیصی، مراقبتی و درمانی برای مقابله با ایدز " اشاره به این موضوع دارد که با آموزش های مستمر برای پیشگیری و نیز انجام زودرس اقدامات تشخیصی و مراقبتی گسترده می توان با ایدز مبارزه کرد .

اثر فوق العاده این رژیم غذایی بر مبتلایان به اچ آی وی

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد کاظم زاده اظهار کرد: پویشی به مدت یک ماه از تاریخ 20 آبان تا 20 آذر 1400 تحت عنوان “من نیز آزمایش تشخیص اچ آی وی را انجام می دهم” مد نظر قرار گرفته است واین کمپین با دو هدف برگزار می گردد: اول بیماریابی در جمعیت های کلیدی و دوم کاهش برچسب زنی و انگ زنی و ایجاد دسترسی همگانی به آموزش های لازم و تشخیص به موقع اچ آی وی .
وی ادامه داد: اعتیاد و روابط جنسی محافظت نشده، زمینه ساز خطر ابتلا به اچ آی وی/ ایدرز است که با تقویت عزت نفس و مهارت‌های زندگی در جوانان ، می توان آنها را در برابر ایدز مصون ساخت .
دکتر کاظم زاده افزود: یادآوری این نکته مهم است که شایعترین راه انتقال ایدز/ اچ آی وی در جهان تماس جنسی نامطمئن است و استفاده از سرنگ مشترک در مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر نیز، شایعترین راه انتقال اچ آی وی / ایدز در کشور ماست .
مدیر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان داشت: ما می توانیم با آموزش های گسترده و آگاه سازی جوانان از آسیب‌های ناشی از مصرف مواد روان‌گردان و الکل از گسترش ایدز جلوگیری کنیم . 
وی یادآور شد: بهتر است توصیه های غذایی برای افزایش ایمنی فرد و نیز در افراد مبتلا با اولویت مواد غذایی زیر باشد: محدود کردن مصرف شکر، شیرینی و چربی‌های اشباع /عدم استفاده چربی‌های ترانس /مصرف میوه و سبزیجات فراوان/مصرف غلات کامل مثل نان های سبوس دار /استفاده از پروتئین های بدون چربی و لبنیات کم چرب/استفاده از چربی‌های سالم در رژیم غذایی (چربی‌های خوب مثل روغن کنجد ، کلزا، زیتون )
دکتر کاظم زاده تصریح کرد: انواع میوه و سبزیجات ، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، مانند سبزی‌های برگ‌دار، گوجه‌فرنگی قرمزو هویج ، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد و افراد مبتلا به ایدز بهتر است روزی 6-5 وعده میوه و سبزی بخورند، ماهی، مرغ، حبوبات بهترین منابع پروتئین بدون چربی‌اند که باید حتماً در رژیم غذایی گنجانده شوند و همچنین گنجاندن لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی افراد مبتلا به ایدز ضروری است.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، وی در پایان خاطر نشان کرد: کره، سس‌های سالاد، غذاهای سرخ‌شده، غذاهای میان وعده، شیرینی و دسر حاوی میزان زیادی چربی اشباع‌شده هستند که سلامت بدن افراد مبتلا به ایدز را به خطر می‌اندازند لازم به ذکر است مصرف کلم ها خصوصا کلم بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد . کلم بروکلی حاوی ویتامین A ، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ است. اسفناج مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین دارد همچنین حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو