روایت پردیس شفیعیون از «فصل خاطرات سرد» در گالری شکوه | اراده تخریب

77

1400/9/12

07:48


پردیس شفیعیون گفت: آثار نمایشگاه «فصل خاطرات سرد» در یک فرآیند تخریب و بازسازی شکل گرفته است.

روایت پردیس شفیعیون از «فصل خاطرات سرد» در گالری شکوه | اراده تخریب

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پردیس شفیعیون با عنوان «خاطرات فصل سرد» این روز‌ها در گالری شکوه برقرار است. آثار این نمایشگاه همگی با تکنیک میکس مدیا روی بوم کار شده‌اند و این نمایشگاه چهارمین نمایشگاه انفرادی شفیعیون محسوب می‌شود. شفیعیون در گفتگو با هنرآنلاین درباره ۱۶ اثری که در این نمایشگاه ارائه کرده است گفت: کار روی این آثار را از نزدیک به سه سال قبل آغاز کرده بودم. بیشتر این آثار، فیگوراتیو بودند و در قطع بزرگی ارائه شده بودند. زمانی که برای تعیین وقت برگزاری نمایشگاه رفتم و قرار بر این شد که نمایشگاهی را برگزار کنم با خود وارد چالش‌هایی شدم که این نقاشی‌ها را به نمایش در بیاورم یا نه؟

این هنرمند نقاش گفت: زمانی که تعدادی از این آثار شکل گرفته بود همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد و شرایط دگرگون شد. به همین واسطه من نیز در جریان زندگی خود دچار رخداد‌ها و تحولاتی شدم. این اتفاق‌ها منجر به آن شد که برای نمایش این آثار تردید داشته باشم. من چند اثر دیگر از این مجموعه را در دوران کرونا خلق کردم اما حس می‌کردم این آثار رابطه‌ای با موقعیتی که در آن به سر می‌برم ندارند.

شفیعیون با بیان این که یک اثر زمانی بر مخاطب اثر می‌گذارد که برای خود هنرمند نیز راضی‌کننده باشد، گفت: این آثار برای خود من راضی‌کننده نبود پس سه یا چهارماه قبل از برگزاری نمایشگاه تصمیم به تغییر شکل آثارم گرفتم.

او با بیان این که بعد از آن تصمیم به تخریب تابلو‌هایش گرفت، گفت: آثار این نمایشگاه در یک پروسه تخریب و بازسازی شکل گرفت. در جریان این تخریب حس می‌کردم که تحول خوبی در آثارم در حال رخ دادن است و این تحول برای من رضایت بخش بود. در واقع آثار من مشمول زمان شدند و به وقت ارائه دیگر آن چیزی نبودند که من قبل از این می‌خواستم و باورش داشتم، بلکه دستخوش واقعیت امروز من قرار گرفتند.

شفیعیون با بیان این که ما مجبوریم برای پایبندی به واقعیت خودمان همواره در پی تخریب و بازسازی آثارمان باشیم، گفت: معتقد هستم باید به عنوان یک نقاش در مسیر کار هنری خود دچار تحول شوم. تحول در تکنیک و مفهوم به شکل توامان می‌تواند تحولات درونی و همزمان زیبایی شناختی مرا به درستی نمایان کند.

او با اشاره به این که سعی می‌کند به حس و حال خود در دوران خلق اثر توجه داشته باشد، گفت: تلاش من این است که هنگام انجام کار به مخاطب خودم فکر کنم. از زاویه نگاه آن‌ها هم به نقاشی‌هایم نگاه کنم. دوست دارم به واسطه نقاشی‌هایم با همه مخاطبان گفتگو کنم.

این هنرمند نقاش با بیان این که تخریب یکی از مؤلفه‌های هنر معاصر است، گفت: سعی کردم تخریب به وجود آمده در آثارم از تیرگی‌های واقعیت امروز بری باشد. من سعی کردم جدای از آدم‌ها این تحول را بر روی‌اشیاء هم ببینیم.

نمایشگاه آثار پردیس شفیعیون تا ۱۶ آذر در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه‌امیرنوری، پلاک ۱۹ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو