خطر جدی کرونا برای این کودکان

74

1400/9/12

10:37


مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می دهد کودکان مبتلا به آسم در صورت ابتلا به کووید ۱۹، تا شش برابر بیشتر به نوع شدید این بیماری مبتلا شده و احتمالا در بیمارستان بستری می شوند.

خطر جدی کرونا برای این کودکان

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عزیز شیخ (Aziz Sheikh) مدیر موسسه دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند در این رابطه می گوید: کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم و والدین آنها، در فصل سرما و با وجود آنفلوآنزا، باید اطمینان حاصل کنند که بیماری را تحت کنترل کامل دارند. همچنین مهم است که آنها یک لایه اضافی از حفاظت را از طریق واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ دریافت کنند.

پژوهشگران برای بررسی دقیق تر این موضوع، اطلاعات و داده های حدود ۷۵۰ هزار کودک پنج تا ۱۷ ساله که ۶۳ هزار و ۴۶۳ نفر از آنها به آسم مبتلا بودند را طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱  مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. 

در این میان مشخص شد که پس از کنترل عوامل دیگر شناخته شده در افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹، خطر ابتلا به نوع شدید کرونا در کودکان دارای آسم شش برابر بیشتر است.

 از سوی دیگر کودکان  مبتلا به آسم که اخیرا استروئید های خوراکی مصرف کرده بودند سه برابر بیشتر از کودکان بدون آسم احتمال داشت که در اثر نوع شدید کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شود.

علاوه بر موارد فوق، این مطالعه نشان داد که کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم ضعیف کنترل شده نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به نوع شدید و بستری شدن ناشی از کرونا در بیمارستان دارند.

با این حال باید توجه داشت که عوارض جدی کووید ۱۹ در کودکان از جمله مبتلایان به آسم نادر است. یافته ها نشان داد، تنها یک در ۳۸۰ کودک مبتلا به آسم ضعیف کنترل شده در این مطالعه در اثر کرونا در بیمارستان بستری شد.

توصیه می شود کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم واکسن آنفولانزا تزریق کرده و نسبت به مصرف داروهای خود حساس بوده و در صورت وخیم تر شدن علائم بیماری خود هر چه زودتر به پزشک مراجعه و نسبت به کنترل آن اقدام کنند. 

پژوهشگران توصیه می کنند این کودکان در صورت واجد شرایط بودن، حتما  نسبت به تزریق واکسن کووید ۱۹ اقدام کنند. همه این عوامل کمک می کنند تا افراد مبتلا به آسم در خطر کمتری از ابتلا به کووید ۱۹ قرار گیرند.  

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی تنفسی Lancet به صورت آنلاین منتشر شده و قابل دسترس است. 

منبع: سینا پرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو