پشه آئدس را بیشتر بشناسید+ راهکارهای مقابله

80

1400/9/12

15:57


با توجه به افزایش تجارت و گسترش تردد به کشورهای آندمیک در جهان، احتمال انتقال پشه آئدس به کشور وجود دارد و می‌تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد.

پشه آئدس را بیشتر بشناسید+ راهکارهای مقابله

به گزارش بهداشت نیوز، هنوز مدت زیادی از زلزله‌های استان هرمزگان نگذشته است که درکنار نگرانی‌ها از ورود سویه جدید کرونا به نام امیکرون در کشور، پدیده ریز و خطرناک پشه آئدس این استان را تهدید می‌کند.

پشه آئدس ناقل بیماری‌هایی چون زیکا، تب دانگ و چیکین گونیا است و با توجه به افزایش تجارت و گسترش تردد به کشورهای آندمیک در جهان، احتمال انتقال این پشه به کشور وجود دارد و می‌تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد. پشه آئدس بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است و همین موضوع با مشاهده آن در برخی محلات بندرعباس نگرانی ها را دوچندان کرده است.

در روزهای گذشته هشدارهایی مبنی بر شیوع پشه آئدس در کشورهای همسایه و خطر ورود آن به کشور به ویژه در سواحل جنوبی از سوی وزارت بهداشت داده شد که نگرانی‌هایی درخصوص این حشره که شاید بین مردم نیز شناخته شده نباشد، به وجود آورده است.

در همین خصوص فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که این پشه در هر خونخواری چندین نفر را مورد گزش قرار می‌دهد و این تغذیه مکرر ممکن است باعث شود که بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا در مناطقی که آئدس اجیپتی وجود دارد، منتقل شود، می‌گوید: «حل تخم‌ریزی پشه ماده آئدس در داخل آب‌هایی نظیر آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیر گلدان یا اشیاء که آب باران در آن جمع می‌شوند مانند آب داخل بطری‌های شکسته، قوطی‌های کنسرو، ظروف پلاستیکی، لاستیک‌های چرخ و غیره، می‌باشد.»

وی با تاکیدبر این‌که مهمترین عامل در کنترل پشه آئدس بهسازی محیط است، عنوان می‌کند: «همچنین پشه‌ها در داخل زباله‌هایی که در محیط‌های باز جمع‌آوری شده و دارای پس آب می‌باشند، تکثیر می‌شوند.»

به گفته نوروزیان طی روزهای گذشته پشه آئدس در محلات شهر بندرعباس یافت و پس از صید توسط حشره‌شناسان بررسی شد. خوشبختانه این پشه خطر ویروسی ندارد و تاکنون نیز بیمار مشکوکی به مراکز درمانی بندرعباس مراجعه نکرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مورد روش‌های مقابله با این پشه عنوان می‌کند: «تنها راه مقابله با این حشره سم پاشی محل است و امیدواریم شهروندان با ماموران بهداشتی نهایت همکاری را برای رعایت سلامتی خود داشته باشند.

به گفته کارشناسان یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.

همچنین محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که برای مقابله با پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا باید همانند مبازره با مالاریا بسیار هوشمند و توانا عمل کرد؛ در خصوص راه‌های مقابله با پشه آئدس در هرمزگان اظهار می‌کند: «مقابله با این پدیده نیازمند یک عزم جدی است و اگر زمان از دست برود مشکلات زیادی اتفاق خواهد افتاد.»

وی با تاکید بر ارتقاء سواد سلامت در جامعه و همکاری سایر دستگاه‌ها و مردم با دانشگاه می‌گوید: «با بسیج تمام نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان و استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان بدون شک کنترل و پیشگیری در زمان اپیدمی و حتی قبل از اپیدمی کار دشواری نخواهد بود.».

به گفته پژوهشگران این حوزه درصورت گزش با این پشه، امکان انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده دنگ با علائم تب، درد شدید عضلانی و مفصلی(به طوری که تحت عنوان تب استخوان شکن نیز گفته می‌شود) وجود دارد که باید درخصوص آن هوشیار بود چراکه یکی از ویژگی‌های این بیماری این می‌باشد که بیمار پس از چندروز از گذشت علائم، احساس بهبودی کرده اما بعد از ۴ الی ۵ روز ناگهان دچار کما و مرگ می‌شود.

همچنین گفتنی است عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری می‌تواند باعث اختلالات مادرزادی ماندگار درجنین و نوزاد شود و همچنین باعث عوارض حاملگی مانند از دست دادن جنین و زایمان زودرس هم بشود که باید احتیاط در مادران باردار بیشتر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو