شاید بتوان مهمترین واکنش مقام معظم رهبری به فوتبال را به پس از پیروزی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ مرتبط دانست که در پیام تبریکی ذکر کردند.

«بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

عزیزان! به نام خدا در بازی جوانمردانه‌ی امشب، که با مهارت و قدرت همراه بود، بر حریف توانای خود پیروز شدید؛ سپاس و درود بر شما.

این، تصویری زیبا از مجاهدت ملت ایران در همه‌ی صحنه‌های زندگی انقلابی اوست. ترکیبی از هوشمندی، قدرت، تلاش مخلصانه و هماهنگ و در بهشتی از یاد خدا و توکل. همین مجاهدت کم‌نظیر بود که در دوران انقلاب و در سالهای دفاع مقدس و در همه‌ی درگیریهای ملت ایران با شیطان بزرگ، به ملت ما پیروزی و سرافرازی بخشید.

امشب نیز یک بار دیگر حریف قوی‌پنجه و مستکبر طعم تلخ شکست را از دست شما چشید. خرسند باشید که ملت ایران را خرسند کردید.»

 پس از صعود تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیامی صادر بدین شرح صادر کردند:« بسمه تعالی  پیروزی تیم ملی فوتبال، مردم و به‌ویژه ورزش‌دوستان کشور را شادمان کرد. از عزیزانی که این شادمانی را پدید آوردند، متشکرم. خسته نباشید. سید علی خامنه‌ای»

وقتی تیم ملی ایران بعد از کسب یک پیروزی مقابل مراکش، شکست برابر اسپانیا و تساوی مقابل پرتغال به تهران برگشت این پیام شفاهی از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد: «‌به تیم ملّی ایران بگویید: شما پیروز و سرافراز برگشتید. آفرین. ان‌شاءالله موفّق باشید.»

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کابینه دولت روحانی نیز با اشاره به سبک بازی تیم ملی ایران در روسیه عنوان کردند اگر تشویق مردم را می‌خواهید باید مثل آن تیم هماهنگ، سخت‌کوش و با اراده باشید.

اما انتشار ویدئوی تازه‌ای از رهبر انقلاب در جمع دست‌اندرکاران کنگره شهدای ایلام که در آن با جزییات فاجعه بمباران زمین چمن شهر چوار در ایلام را روایت کرده و از همه خواستند تا این جنایت صریح را در ابعاد جهانی پوشش دهند از این منظر متفاوت بود که تاکنون چنین سخنانی با محوریت فوتبال کمتر از ایشان منتشر شده بود. 

مهرماه امسال در مرکز ملی فوتبال با همکاری دپارتمان مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال و بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن برگزاری یک مسابقه دوستانه از خانواده شهدای بمباران زمین چمن چوار تجلیل شد و عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال پیشنهاد کرد روز این فاجعه (۲۵ بهمن ۱۳۶۵) به عنوان شهدای ورزشکار در تقویم رسمی قید شود.

به نظر می‌رسد با تاکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) این پیشنهاد به زودی اجرایی خواهد شد.